4,5 млн. евро, а не 45 милиона евро, ще струва изместването на трасето на строящата се автомагистрала „Струма” край Благоевград, за да се запазят откритите археологически находки. Това изчислиха от Инициативния комитет за спасяването на историческия обект на същото място и за превръщането му в туристическа дестинация. Негови представители са се консултирали с българска фирма, която е правила 90 км магистрала през Карпатите в Румъния, по-тежка от тази, която ще мине през Кресненското дефиле. Според експертите трасето край Благоевград може да се премети с по 280 метра от двете страни, така че да се съхрани древното селище.
Икономическата обосновка на експертите, ползвани от Инициативния комитет, сочи, че трасето на магистралата може да се премести с по 280 метра от двете страни. В този вариант ще има 36 декара за отчуждаване, заложени са по 1500 лева на декар, макар че досега се е плащало по 200 лева на декар.
„Общата сума – за отчуждаване на земи, за построяване на тези близо 600 метра магистрала, за нов проект, ще струва в най-лошия случай не повече от 4,5 милиона евро. Затова не сме съгласни да се хвърлят в пространството много по-големи и нереални цифри, от рода на 45 милиона евро за преместване на трасето", увери Лазар Андреев.
Според него експертните разчети показват, че изместването на трасето няма да забави строителството на магистралата край Благоевград. Изграждането ще отнеме не повече от година и половина. "Това означава, че няма да се забави фатално строежът, ако се премести трасето”, заяви Лазар Андреев, председател на Инициативния комитет.
Друг представител – Калин Анастасов, увери, че няма никакъв риск за новото трасе от река Струма – нито от подпочвени води, нито от заливане от водите на реката. Не се изисква и ОВОС от страна на МОСВ. „Сегашното трасе минава само на 90 метра от къщите в село Покровник. Но най-важно за нас е да запазим това национално богатство – древното селище в целия му блясък, за да може да се развие туризмът в Благоевград”, каза още Анастасов.
Икономическата обосновка на експертите, ползвани от Инициативния комитет, сочи, че трасето на магистралата може да се премести с по 280 метра от двете страни. В този вариант ще има 36 декара за отчуждаване, заложени са по 1500 лева на декар, макар че досега се е плащало по 200 лева на декар.
„Общата сума – за отчуждаване на земи, за построяване на тези близо 600 метра магистрала, за нов проект, ще струва в най-лошия случай не повече от 4,5 милиона евро. Затова не сме съгласни да се хвърлят в пространството много по-големи и нереални цифри, от рода на 45 милиона евро за преместване на трасето", увери Лазар Андреев.
Според него експертните разчети показват, че изместването на трасето няма да забави строителството на магистралата край Благоевград. Изграждането ще отнеме не повече от година и половина. "Това означава, че няма да се забави фатално строежът, ако се премести трасето”, заяви Лазар Андреев, председател на Инициативния комитет.
Друг представител – Калин Анастасов, увери, че няма никакъв риск за новото трасе от река Струма – нито от подпочвени води, нито от заливане от водите на реката. Не се изисква и ОВОС от страна на МОСВ. „Сегашното трасе минава само на 90 метра от къщите в село Покровник. Но най-важно за нас е да запазим това национално богатство – древното селище в целия му блясък, за да може да се развие туризмът в Благоевград”, каза още Анастасов.