Откриването на вода на Марс увеличава шансовете за извънземен живот
Откриването на вода на Марс увеличава шансовете за извънземен живот / ThinkStock/Getty Images

Оповестеното вчера от НАСА откриване на вода на Марс увеличава надеждите за намиране на марсиански живот и за разполагане със скъпоценен източник за изследване на Червената планета от хора, предаде Франс прес.

На Марс има солена вода, твърди НАСА (ВИДЕО)

"Сега имаме възможност да отидем на подходящите места на Марс, за да може там евентуално да открием живот", заяви заместник-директорът на НАСА по научните въпроси Джон Грънсфелд, който е бивш астронавт. „Смятам, че това ще стимулира инженерите и учените ни да изобретят устройства, които могат да открият живот".

"Имаме възможност да отидем на Марс, за да проучим въпроси, свързани с живота, и да намерим отговорите им. Това вече не е абстрактен, а конкретен въпрос", поясни специалистът по планетарни науки на НАСА Джим Грийн. Учените увериха, че вероятността да има микробен живот на Червената планета е голяма и че вероятно там има подпочвена вода.

Най-старите организми на Земята могат да оцелеят на Марс

"Според мен вероятността да съществува микробен живот под марсианската повърхност е огромна", прецени Алфред Макюън, ръководител на изследванията с камерата с висока резолюция HiRISE на борда на сондата "Марс рикънисънс орбитър", която направи откритието.

Този живот вероятно може да съществува единствено в подпочвени слоеве, тъй като марсианската повърхност е негостоприемна заради ултравиолетовото слънчево лъчение. То унищожава всяка форма на живот, поясниха астрономите, припомняйки, че марсианската атмосфера е съставена от 95 процента въглероден диоксид и не осигурява защита.

Майкъл Майър, научен ръководител на програмата на НАСА за изследване на Марс, отбеляза, че засега е неизвестно откъде идва водата, която се появява върху някои склонове на Червената планета през по-топлите сезони, но изчезва, когато температурите се понижат. Феноменът е наблюдаван за пръв път през 2011 г.

"Водата може да е под почвата, защото на Марс няма валежи", уточни ученият. „Важно е да се открият други по-достъпни места на планетата, където е налице същият феномен, и да се потърсят източници на прясна подпочвена вода".

"Подозираме, че подобни места съществуват", допълни Грънсфелд, за когото това ще е област за интересни изследвания в бъдеще. Той предсказа, че ако има достатъчно вода на Марс, ще е възможно там да се отглеждат растения в надуваеми парници.

Ръководителитe на НАСА са уверени, че планираните през следващите 5 години изследвания на Марс ще разкрият нови тайни за планетата. През март 2016 г. НАСА ще изстреля космическия апарат InSight, оборудван с топлинен сензор, който за пръв път ще позволи да се изследва вътрешността на Марс.