Две сравними със Земята екзопланети се оказаха илюзия
Две сравними със Земята екзопланети се оказаха илюзия / Thinkstock/Getty Images

Две екзопланети, за които някои астрономи смятаха, че е възможно да са обитаеми, се оказаха илюзия, предизвикана от активността на звезда, сочат резултатите от американско изследване, цитирани от Асошиейтед прес и Франс прес.

Става въпрос за планетите Gliese d и Gliese g, които според изчисленията на астрономи се намирали на 22 светлинни години от Земята в т.нар обитаема зона, в която не са нито прекалено близко до своята звезда, нито прекалено отдалечени от нея, за да може на повърхността им да има вода, а температурата и атмосферата им да са подходящи за поява и еволюция на форми на живот.

Когато бе "открита" през 2010 година, Gliese g бе описана като най-сравнимата със Земята планета.

Тъй като са прекалено отдалечени от нашата планета, за да бъдат изследвани с невъоръжено око или телескоп, двете екзопланети бяха "открити" край звездата Gliese 581 въз основа на изследване на нейния спектър.

Астрономи от университета на Пенсилвания обаче са на мнение, че Gliese d и Gliese g не са планети, а сигнали, изпратени от звездата.

"Изследванията ни показват, че двете планети, за които толкова много се говори, не съществуват. Онова, за което се смяташе, че са сигнали, изпратени от планетите, всъщност е предизвикано от звездна активност", заяви съавторът на изследването Суврат Махадеван.

Казано с други думи, магнитни полета и слънчеви петна вероятно са повлияли върху способността на астрономите да разчитат сигнали.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Сайънс".