Ексцентричният и продуктивен бразилски инструменталист и композитор Ермето Паскуал, известен с прозвищата „Вълшебникът на звуците“ и „Лудият гений“, почина на 89-годишна възраст, съобщи Асошиейтед прес.
Той бе разпознаваема фигура със своята дълга бяла коса и гъста брада. Паскуал създава музика, съчетаваща джаз, самба, бразилска популярна музика, боса нова, шору и форо. Пианист, акордеонист и флейтист, музикантът използва и по-странни обекти, за да извлича звуци като бирени халби, кукли, части от тялото, чаени чаши и, вероятно най-известното – прасета, отбелязва Асошиейтед прес.
@BrasilnoMexico Se va un gigante de la música Brasileña, hasta siempre Hermeto Pascual. pic.twitter.com/LHLdQZ8A1b
— Daviđ Funk Søldier Humanismo Mexicano🎻🇲🇽🇵🇸 (@corredavidcorre) September 14, 2025
За албума си от 1977 г. Slaves Mass Паскуал стиснал прасенце, за да изквичи за откриващата композиция. Негова снимка с животното е на задната обложка на продукцията.
Ермето Паскуал е роден на 22 юни 1936 г. в бедния североизточен щат Алагоас. Това, че е албинос му помогнало да избегне тежката работа на слънце на полето и се научил сам да свири на акордеона на баща си. Когато е на 14 години, семейството му се премества в пристанищния град Ресифе, където изпълнява музиката за местните радиостанции.
После се запътва към Рио де Жанейро и Сао Паоло. През 60-те години работи с барабаниста и перкусионист Аирто Морейра, който го взима на турне в САЩ, където Паскуал се срещна с Майлс Дейвис. След това свири за албума на Дейвис от 1971 г. Live-Evil. Срещата с Майлс Дейвис дава старт на международната кариера на Паскуал, която продължава до осемдесетата му годишнина.
Pensé que era eterno...
— Steve Buscemi ✌️𝙍𝙚𝙡𝙤𝙖𝙙𝙚𝙙 (@elolgasan) September 14, 2025
"Con serenidad y amor, anunciamos que Hermeto Pascoal ha pasado al mundo espiritual, rodeado de su familia y compañeros músicos. En el preciso momento de su fallecimiento, su grupo estaba en el escenario, como él hubiera deseado, creando sonido y música" pic.twitter.com/Kod6vfcpTE
„Аз съм роден музика. Нищо не съм правил без музика“, каза той миналата година за бразилския вестник Folha de S.Paulo. „Което пиша на тоалетна хартия е също толкова важно, колкото и това, което пиша на лист, защото музиката е свещена“, допълва Паскуал.