Българската държава самостоятелно не участва като производител или търговец на горива и не трябва да се меси пряко на свободния пазар. Това каза Искрен Митев от ПГ "Продължаваме Промяната", председател на постоянно действащата Подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите, при представянето на едно от заключенията от днешното й заседание, на което бе обсъдена продължаващата тенденция за покачване цените на горивата.
"Ако сега се намесим върху свободния пазар на горива, какво следва? Ще почнем да преследваме хората, които продават зеленчуци, които продават хляб, които продават олио", изтъкна председателят на комисията и заяви, че така би била застрашена свободата на бизнеса да определя спрямо пазарните механизми цените на стоките, които продава.
В Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) няма налична информация за това българската държава да участва в производството или продажбата на горива на българския или световния пазар. Не ни е известно да има такива данни, каза по-рано Надя Минчева, директор на Дирекция "Право и политика на конкуренцията" при КЗК, при изслушването й от членовете на подкомисията.
Единият лев разлика, който остава между производствената и продажната цена на петрола, остава при търговеца на гориво, който в случая е швейцарска компания, посочи Митев другото заключение на комисията. То бе по повод твърденията на депутата от ГЕРБ и бивш министър на енергетиката Делян Добрев, с които той обвини правителството, че бензинът се продава в България с един лев надценка за литър, която, по думите му, отивала в неясно чии джобове.
Митев обобщи, че с днешното заседание на комисията е било показано на българските граждани, че институциите "правят всичко, което е спрямо правото, както и че в момента на пазара на горива няма монополи и няма картелни споразумения".
Председателят на подкомисията посочи, че при направен от него анализ на цените на горивата в 50 държави средното повишаване на цените на горивата на колонките е 42 процента. В България е 37 процента – като повишението е от 1 януари към вчера, но това е феномен, който се наблюдава в целия свят, допълни Искрен Митев и акцентира върху необходимостта да се даде отговор на това какво държавата може да направи в тази връзка, без това да е в разрез с принципите на пазарната икономика.
Мартин Димитров - ПГ на "Демократична България", каза, че политическата формация е подготвила законопроект, който предвижда всеки складодържател до 19:00 ч. да обявява на Агенция "Митници" свободните капацитети и тя да ги оповестява на следващия ден на електронна платформа. Това е мярка, около която би трябвало всички да можем да се обединим, допълни Димитров. Той се аргументира с това, че когато има повече конкуренция, прозрачност и информация, това ще доведе до по-благоприятни цени.
По-рано днес Надя Минчева, директор на Дирекция "Право и политика на конкуренцията" при КЗК, напомни, че Комисията е дала препоръки по темата с горивата още от 2019 г. Сред тях е да бъдат изградени държавни данъчни складове, складовете, които се ползват от държавния резерв, също могат да бъдат използвани за подпомагане на търговията и за складиране на горива. Предложението за електронна платформа, която в реално време да информира за свободните вместимости, е адекватен и модерен подход, който може да бъде използван, допълни Минчева.
Делян Добрев попита какво печели България от това, че вицепремиерът Асен Василев е взел изключение в полза на "Лукойл" от санкциите срещу Русия и какво печелят гражданите от това, че компанията работи с евтин петрол, като уточни, че не агитира за непазарни механизми – например за таван на цените. Но, ако ще плащаме скъпо, поне да караме с качествено гориво, аргументира тезата си бившият енергиен министър.
Румен Гечев, ПГ "БСП за България" изрази съмнение, дали е наистина е некачествен сорт "Урал" и допълни, че той се купува от целия свят. Гечев каза, че вероятно причината у нас той да не е толкова качествен, е заради "алхимичните" умения на някои от продавачите на горива.
В пазарната икономика битката е да си намериш по-евтин ресурс със същото качество, напомни Гечев и посочи, че по-предприемчивите, които си намерят по-евтини суровини, технологии и работна сила при същото качество, ще печелят повече.
Трябва да спорим защо не си плащат печалбата години наред, откакто са приватизирани, зави още Гечев. Към този въпрос Добрев добави и питането – кой и кога е разрешил на "Лукойл Нефтохим" да работи на ишлеме. Според него това означава, че "една компания седи на входа и на изхода". "Лукойл" взема таксичка за това, че ще преработи нефта на една компания, регистрирана в Швейцария", каза Добрев и допълни, че това е станало през последната година.
"Ако сега се намесим върху свободния пазар на горива, какво следва? Ще почнем да преследваме хората, които продават зеленчуци, които продават хляб, които продават олио", изтъкна председателят на комисията и заяви, че така би била застрашена свободата на бизнеса да определя спрямо пазарните механизми цените на стоките, които продава.
В Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) няма налична информация за това българската държава да участва в производството или продажбата на горива на българския или световния пазар. Не ни е известно да има такива данни, каза по-рано Надя Минчева, директор на Дирекция "Право и политика на конкуренцията" при КЗК, при изслушването й от членовете на подкомисията.
Единият лев разлика, който остава между производствената и продажната цена на петрола, остава при търговеца на гориво, който в случая е швейцарска компания, посочи Митев другото заключение на комисията. То бе по повод твърденията на депутата от ГЕРБ и бивш министър на енергетиката Делян Добрев, с които той обвини правителството, че бензинът се продава в България с един лев надценка за литър, която, по думите му, отивала в неясно чии джобове.
Митев обобщи, че с днешното заседание на комисията е било показано на българските граждани, че институциите "правят всичко, което е спрямо правото, както и че в момента на пазара на горива няма монополи и няма картелни споразумения".
Председателят на подкомисията посочи, че при направен от него анализ на цените на горивата в 50 държави средното повишаване на цените на горивата на колонките е 42 процента. В България е 37 процента – като повишението е от 1 януари към вчера, но това е феномен, който се наблюдава в целия свят, допълни Искрен Митев и акцентира върху необходимостта да се даде отговор на това какво държавата може да направи в тази връзка, без това да е в разрез с принципите на пазарната икономика.
Мартин Димитров - ПГ на "Демократична България", каза, че политическата формация е подготвила законопроект, който предвижда всеки складодържател до 19:00 ч. да обявява на Агенция "Митници" свободните капацитети и тя да ги оповестява на следващия ден на електронна платформа. Това е мярка, около която би трябвало всички да можем да се обединим, допълни Димитров. Той се аргументира с това, че когато има повече конкуренция, прозрачност и информация, това ще доведе до по-благоприятни цени.
По-рано днес Надя Минчева, директор на Дирекция "Право и политика на конкуренцията" при КЗК, напомни, че Комисията е дала препоръки по темата с горивата още от 2019 г. Сред тях е да бъдат изградени държавни данъчни складове, складовете, които се ползват от държавния резерв, също могат да бъдат използвани за подпомагане на търговията и за складиране на горива. Предложението за електронна платформа, която в реално време да информира за свободните вместимости, е адекватен и модерен подход, който може да бъде използван, допълни Минчева.
Делян Добрев попита какво печели България от това, че вицепремиерът Асен Василев е взел изключение в полза на "Лукойл" от санкциите срещу Русия и какво печелят гражданите от това, че компанията работи с евтин петрол, като уточни, че не агитира за непазарни механизми – например за таван на цените. Но, ако ще плащаме скъпо, поне да караме с качествено гориво, аргументира тезата си бившият енергиен министър.
Румен Гечев, ПГ "БСП за България" изрази съмнение, дали е наистина е некачествен сорт "Урал" и допълни, че той се купува от целия свят. Гечев каза, че вероятно причината у нас той да не е толкова качествен, е заради "алхимичните" умения на някои от продавачите на горива.
В пазарната икономика битката е да си намериш по-евтин ресурс със същото качество, напомни Гечев и посочи, че по-предприемчивите, които си намерят по-евтини суровини, технологии и работна сила при същото качество, ще печелят повече.
Трябва да спорим защо не си плащат печалбата години наред, откакто са приватизирани, зави още Гечев. Към този въпрос Добрев добави и питането – кой и кога е разрешил на "Лукойл Нефтохим" да работи на ишлеме. Според него това означава, че "една компания седи на входа и на изхода". "Лукойл" взема таксичка за това, че ще преработи нефта на една компания, регистрирана в Швейцария", каза Добрев и допълни, че това е станало през последната година.