Драконова защита на олимпийските спонсори и символи
Драконова защита на олимпийските спонсори и символи / БГНЕС, архив
Драконова защита на олимпийските спонсори и символи
55683
Драконова защита на олимпийските спонсори и символи
  • Драконова защита на олимпийските спонсори и символи

Посетителите на олимпийските игри в Лондон нямат право да влизат в олимпийското селище облечени с фланелки на Пепси. С това изказване шокира радиослушателите на Би Би Си председателят на организационния комитет на игрите и бивш лекоатлет Себастиан Коу. Той се аргументира с думите, че "нашите корпоративни спонсори, като например Кока-кола, са инвестирали милиони в игрите и е важно ние да ги защитаваме".

Няколко часа по-късно изказването бе оттеглено от Комитета, но то разпали вече съществуващият спор за рестриктивните правила, които са въведени от Организационния комитет и вследствие от Британското законодателство покрай игрите. Въпреки изказванията за облеклото, все още остава рискът на посетителите да им бъде забранено да внасят продукти на фирми, които не са спонсори - като например бутилка Пепси.

Още през 2006-а година, като условие за получаването на домакинството на игрите, британското правителство беше принудено да въведе закон, според който е криминално престъпление да печелят от игрите всички фирми, които не са официални спонсори, пише в-к Дейли телеграф. Правилата са толкова строги, че даже от Би Би Си, които са основният медиен партньор на игрите, нямат право да показват олимпийските символи в предавания, които не са свързани с тях.

В самото олимпийското селище също е забранено да се показват емблемите на всички фирми, които не са официални спонсори на игрите - така, например, на всичките сешоари за ръце в тоалетните в селището е заличено с тиксо логото на производителя "Елиът", който не е официален спонсор. Касите в магазините в селището пък приемат единствено кредитни карти на фирмата "Виза" - и отказват МастерКард и Американ експрес.

Даже състезателите са ограничени в ползването на социалните мрежи, докато са в олимпийското селище - т.нар. "Правило 40" на МОК гласи, че състезателите нямат право да споменават имената на фирми, които не са официални спонсори, докато ползват Фейсбук или Туитър. Свободата на словото също изглежда, че е застрашена - Туитър блокира регистрацията на английския журналист Гай Адамс от в-к Индепендънт, след като той критикува американската компания и медиен партньор Ен Би Си за това, че забавя с цели пет часа излъчването на игрите в Америка, за да може да получава по-големи приходи от рекламодатели.

Правилата засягат и кварталите, заобикалящи олимпийското селище. На хлебарите им е забранено да пекат хляб с формата на олимпийските кръгове, а квартално заведение, което от години носи името "Олимпийско кафене", беше накарано да заличи надписа си по време на игрите - собственикът обаче просто заличи първата буква. Даже думите "злато", "игри", "Лондон", "лято" и "2012-а", както и 5-те цвята на олимпийските кръгове са регистрирани като авторски и забранени за ползване от всички, които не са спонсори или партньори.

Местни бизнеси обаче все пак намират начин да заобиколят драконовите правила и квартален магазин за алкохол е нарисувал на витрината си 5 олимпийски квадрата. Фирмата, която се казва Одбинс, има клонове във всички английски градове и предлага отстъпки в цената, ако клиентите й пазаруват, облечени с дрехи на фирми, които не са официални спонсори на игрите. Говорител на фирмата каза, че са взели решението да направят това с цел да подчертаят колко са абсурдни олимпийските правила за спонсорство.

Местните са много недоволни от прекомерните правила като изтъкват, че основно британският данъкоплатец финансира Олимпиадата.