/ Commerce Academy Awards

eCommerce Academy Awards 2022 е строго профилиран конкурс, който търси звездите на онлайн търговията в България. В него могат да участват както по-малки, така и големи онлайн магазини, стига да оперират в една и съща сфера на дейност.


Днес ви срещаме с 3-ма представители на журито в конкурса, които ще оценяват проектите на участниците в трите категории - SEO, маркетинг и технически параметри на магазина.

Мартин Желязков е SEO специалист в Netpeak Bulgaria Digital Growth Partner. Притежава над 10 години опит в SEO оптимизацията на онлайн магазини и корпоративни сайтове.

Фокусът на работата му в Netpeak e насочен към оптимизацията, развитието и постигането на резултати по ключови показатели за едни от най-големите дигитални бизнеси в България. Мартин има интерес към Big Data и Machine learning, а в свободното си време пише публикации на SEO тематика и дигитален маркетинг.

Мартин Желязков
Commerce Academy Awards

Ето експертното становище на Мартин Желязков по следните въпроси:

Кои са най-често срещаните грешки, които забелязвате в онлайн магазините?

Едни от най-често срещаните грешки, когато става въпрос за SEO, са:

● Липса на достатъчно съдържание (липса на уникално съдържание, на коректно разписани метаданни и неправилна структура);
● Технически грешки (грешно поставени канонични адреси, сгрешени адреси в XML картите на сайта, динамично съдържание, което бота не може да прочете и много други);
● Неправилно изградена линкбилдинг стратегия;
● Влошено потребителско поведение;
И много др.

Като цяло оптимизацията на онлайн магазини не е много трудна от SEO гледна точка, но е нещо, за което трябва да има правилен подход от самото начало. Масово повечето сайтове, които се оптимизират, са онлайн магазини, а не ниши като бетинг, сайтовете за възрастни, услуги, новинарски сайтове и т.н. При всички останали типове ниши се изисква много по-задълбочена експертиза, знания, умения и прилагането на нестандартни тактики и стратегии за справянето им на конкурентно ниво.

Една от грешките (освен гореизброените), която лично аз съм видял през всичките тези години, е не просто от SEO перспектива, а и от управленска гледна точка. Все още доста се подценяват резултатите, които идват от SEO оптимизацията. Има много примери за нови брандове с чисто нови сайтове, които изпреварват едни от най-големите си конкуренти и то само в рамките на 2 години. И после конкурентите се чудят как се случва това, а са инвестирали стотици хиляди левове в ТВ реклама, която няма същата възвръщаемост и ефективност.

SEO е дългосрочен процес, който има най-голяма възвръщаемост с времето. Неслучайно няма подобна услуга като еднократно SEO. SEO за мое огромно щастие, както и на всички останали колеги, не работи на този принцип.

Преди повече от 10 години нещата се случваха по много по-лесен и много по-бърз начин. През 2022 този процес на оптимизация е много по-комплексен и обхваща много повече действия, умения и знания. Това изключително много разви работата ни като SEO специалисти и като цяло индустрията.

Кои са задължителните страници, които трябва да съдържа всеки електронен магазин?

Основните типове страници, които трябва да има в един онлайн магазин, са:

● Начална страница;
● Категорийни страници (1во, 2ро и 3-то ниво);
● Продуктови страници;
● Филтри;
● Информационни страници;
И още - блог, съвети, страници, генерирани от вътрешната търсачка, и т.н.

Тук е хубаво да отбележим, че това са типове страници, върху които обикновено работим при SEO оптимизация и се стараем да класираме, колкото се може по-напред.

Разбира се, трябва да се има предвид, че тези страници са важни, ако имаме първоначално добра основа, върху която да работим, или коректно семантично изградена структура, която има и правилна логическа йерархия.

На един онлайн магазин трябва да бъде обърнато сериозно внимание особено спрямо неговите основни категорийни и продуктови страници.

Вера Иванова е Маркетинг директор в Price International – българска компания, която създава и развива две SaaS платформи под брандовете Callflow и Omnilinx.

Те помагат на най-различни бизнеси да общуват по-ефективно с клиентите си по телефон, чат, имейл и чрез месинджъри.

Вера Иванова
Commerce Academy Awards

Вера Иванова изрази своето становище по следните въпроси:

Какви са тенденциите за персонализирането на съдържанието спрямо отделния потребител?

Персонализацията на съдържанието е монета с две страни. От една страна, потребителите дотолкова свикнаха с персонализацията, че очакват и дори
изискват от брандовете на базата на техния профил да получават по-добри оферти, да пестят време, и процесът на поръчка да е по-лесен.

От друга страна обаче, за да персонализират своите оферти и послания, бизнесите имат нужда да събират данни за потребителите. Събирането на данни е огромно предизвикателство пред маркетолозите в цял свят.

Въпреки че всеки ден се появяват нови инструменти, базирани на изкуствения интелект и machine learning, скорошно изследване показва, че 41% от европейците не желаят да споделят никакви лични данни с частни компании. Онлайн търговците в България обаче се радват на огромен комфорт. Българите не са толкова чувствителни към споделянето на данни, колкото останалите европейци и противно на очакванията, потребителите тук си дават ясна сметка, че предоставянето на данни ще им осигури по-релевантни предложения от търговците.

Не е новина, че колкото по-млади са потребителите, толкова по-лесно дават информация и се доверяват на дигиталната екосистема. Съответно, това е и групата, която най-често получава персонализирани оферти.

Затова препоръчвам на онлайн търговците да използват това предимство и да се стремят към по-персонализирано съдържание - усилие, което ще им се отплати.

Освен персонализирани реклами и оферти, клиентите вече очакват и персонализирано обслужване. Например в нашата платформа Omnilinx всеки клиент на онлайн магазин може да има профил, в който виждате всички разговори, които клиентът е осъществил с вас, независимо дали човекът ви пише във Facebook Messenger, или се обажда по телефона. По този начин ще можете да го „разпознаете“ в различните канали за комуникация и да продължите разговора от там, където сте спрели, без да се налага човекът да повтаря казуса отново и отново на различните ви сътрудници.

Колко социални мрежи трябва да използваме, за да развиваме успешно маркетинга на фирмата?

Въпросът за социалните мрежи отдавна е въпрос на качество, не на количество.

Първо, има смисъл да се развиват единствено социалните мрежи, в които ще срещнете качествена аудитория, такава, която ви не само ви носи конверсии, но и добавя стойност чрез разговори и коментари за бранда. Висшият пилотаж в развиването на социални мрежи е развиването на общност около марката, така че който има време и енергия за подобно начинание, си заслужава усилията.

Второ, присъствието в социални мрежи изисква време да ги поддържате и план да ги захранвате с качествено съдържание. Постовете от сорта на „добро утро, как спахте“ са отживелица.

В този ред на мисли, по-малко социални мрежи, но с адекватно съдържание към правилните хора е добрата практика.

Ростислав Георгиев е основател и управляващ директор на Gloross. Работи в eCommerce сферата и специално с Shopify платформата от над 6 години. В Gloross се фокусира изцяло върху eCommerce и Shopify платформата от към разработка, оптимизация на скорост и конверсии (CRO), разрастване и консултантство.

Ростислав Георгиев
Commerce Academy Awards

Прочетете мнението на Ростислав Георгиев по следните въпроси:

Доколко е важно наличието на мобилна версия за работата на електронния магазин?

От няколко години насам и особено в днешно време, мобилната версия на сайта е доста по-посещавана и важна, отколкото десктоп версията (поне в повечето индустрии). Затова е задължително условие Ecommerce бизнесите да приоритизират и наблягат на оптимизирането на онлайн магазините си и невъзпрепятстваното преживяване на потребителя специално за мобилни устройства. Тук трябва да се имат предвид и различните размери на устройствата, включително и на таблет, както и различните операционни системи като Андроид и iOS устройства, а също така и съвместимостта с различни браузъри като Chrome, Safari, MS Edge и т.н.

Коя причина за участие в конкурса ви се струва много важна.

На първо място, обратната връзка от доказани експерти в различни аспекти, които могат да спомогнат за по-бързото развиване и оптимизиране на бранда в правилната посока и за по-кратко време. Друга много важна причина е свързване с други хора и бизнеси от същия бранш, което може да допринесе за ключови партньорства в различни направления. И не на последно място, публичността, разбира се.

Повече за конкурса и участие в него можете да видите ТУК