Български астрономи кръстиха астероид на Христо Ботев
Български астрономи кръстиха астероид на Христо Ботев / снимка: sxc.hu

Комитетът за именуване на малки тела в Слънчевата система към международния астрономически съюз (Харвард-САЩ) одобри предложението на откривателите на астероида 225 238 и го кръсти на името на Христо Ботев. Биографична справка за великият българин е публикувана и в специализираната страница на NASA, съобщиха от Университетският център по Космически изследвания и технологии.

Небесното тяло, известно още с обозначението 2009 QJ5, беше открито през лятото на 2009 г. от д-р Филип Фратев, който е ръководител на българската астрономическа обсерватория „Звездно Общество"- IAU-A79. Нашите учени са предложили името на националния ни герой още през пролетта, но 15-членната специализирана комисия публикува решението си в средата на тази седмица след завършването на необходимата процедура и гласуване. Името на Ботев беше избрано чрез провеждането на анкета, в която са взели участие над 1300 души от страната и чужбина.

Учудващо и за нашите астрономи комисията е преценила, че небесното тяло ще се изписва с двете имена на българския революционер, а не само с фамилното, което е обичайната практика. Астероида е второто небесно тяло кръстено в памет на български революционер. Астрономите от обсерватория „Звездно Общество" са открили 45 астероида от 2005 г. насам, един от които нарекоха на името на Апостола на свободата Васил Левски.