В Италия купуването на дял от 20-метрова яхта струва от порядъка на 200 хиляди евро. Пионерът в лансирането на новия тип бизнес е компанията от Равена "Pilot Yacht", която предлага "fractional ownership concept". На практика няколко кандидат-собственици купуват квоти в една яхта и делегират на фирматa всички права по управлението и грижите за нея – от търсенето на екипаж до закотвянето и поддръжката на морския съд през цялата година.
Според вестник "Стампа" "Pilot Yacht" вече строи за кандидати първата яхта от този тип. Става въпрос за 20-метров съд, чийто архитект е американецът Бил Трип. Луксозната яхта ще има три двойни кабини, една капитанска кабина и две кабини за гости. Всяка от тях ще разполага със собствена баня. Няма да липсва и салон, както и кабина за двучленния екипаж (скипер и помощник).
Яхтата се изгражда в корабостроителница в Бразилия. Благодарение на по-ниските цени на труда там разноските по изграждането й ще бъдат значително по-ниски, отколкото в Европа. А какво точно представлява собствеността на части? В продажба се пускат осем квоти и всяка от тях струва 200 хиляди евро. Срещу тази цифра всеки от собствениците на дяловете може да ползва яхтата четири седмици в годината. Осемте собственици на практика стават съдружници във фирма за купуването й и си разделят разноските по поддръжката на яхтата, или 25 хиляди евро годишно на човек. Освен това те се споразумяват и за периода, през който всеки от тях ще я ползва. През зимата например яхтата ще бъде в Карибско море, а през лятото в Средиземно море. Фирмата се регистрира в Италия и следователно яхтата ще носи италианския трикольор.
Кандидатът за купуването на квота в яхтата първоначално плаща 10 на сто предплата и подписва договор за лизинг. След 2-3 години яхтата се продава, така че за собственика е гарантирана 80 на сто възвръщаемост на квотата. Ако пък не може или не иска да ползва яхтата през 4-те седмици в годината, които му се полагат, "Pilot Yacht" се грижи и за това, те да бъдат дадени под наем на друг, така че той пак получава парите си.