/ Gulliver/Getty Images
Тези фотографии обаче едва ли ще разкрият нови тайни на осмата планетата в Слънчевата система
Обсерваторията на VLT получи свръхточни снимки на Нептун, неотстъпващи по качеството на изображенията с "Хъбъл", използвайки изкуствени "лазерни" звезди. Тези изображения и научни данни бяха публикувани на сайта на Европейската южна обсерватория.

"Хъбъл" и много други орбитални телескопи имат доста скромни размери по стандартите на наземните обсерватории и невинаги могат да направят ясни изображения на далечни планети, галактики и звезди.

Съществува ли девета планета в Слънчевата система?

Причината за това е много проста - дори и най-чистия и разреден въздух на планините, където са построени най-големите оптични телескопи на света, съдържа много прах, микроби и други частици, разсейващи светлината.

Дълго време учените смятаха, че тези прашинки не могат да бъдат отстранени, поради което изграждането на големи телескопи с огледала, чийто диаметър е няколко десетки метра, се считаше за абсолютна загуба на пари.

Имало над 100 гигантски планети с потенциално обитаеми луни

Сега физици откриха, че този проблем може да бъде решен, като се наблюдават не реални, а фиктивни звезди в нощното небе, които се "изобразяват" върху него с помощта на лазерни лъчи с добре дефинирана дължина на вълната и други свойства. Такива лазери, както обяснява научният екип на VLT телескопа, взаимодействат с определени атоми в горните слоеве на атмосферата на Земята и ги карат да блестят така, че да изглеждат като звезди.

Наблюдавайки ги с помощта на същите телескопи, можем да запишем "чистия шум", генериран в атмосферата и да го премахнем от данните на реалните наблюдения.

Само преди две години VLT получи подобно лазерно "оръжие" и сега учените извършиха пълната корекция на последния от четирите модула на телескопа. След проверка на неговата работа, те получиха първите свръхточни фотографии.

Астрономи откриха невиждана досега галактика без тъмна материя (ВИДЕО)

Нептун - планетата, отдалечена от нас 4,3 млрд. км. Нейният облик оставаше загадка, преди да се приближи сондата "Вояджър 2" през 1989 г. и преди старта на "Хъбъл" през 1992 г., който откри почти невидим пръстен на Нептун.

Тези фотографии едва ли ще разкрият нови тайни на осмата планетата в Слънчевата система. От друга страна, лазерните "звезди" се справят блестящо с възложените им задачи, така че сега VLT може да се използва за детайлни наблюдения на химичния състав и други свойства на близките до нас екзопланети.