/ ThinkStock/Getty Images
Сблъсъците на нашата планета с метеорити в древността са отключили вулканични изригвания, сочат резултатите от изследване, цитирани от ЮПИ.

Учени от Тринити колидж в Дъблин изследвали скали в голям кратер в района на Съдбъри в провинция Онтарио, Канада, който се формирал преди 1,85 млрд. години в резултат на експлозия на голям метеор в атмосферата.

Останали са малки вулканични фрагменти от метеоритния сблъсък, като всеки от тях е с форма на щипка на рак. Те са се формирали, когато мехурчета газ се разпространили в разтопени скали и след това експлодирали.

Астероидите, които са способни да сложат край на планетата

Откритието на учените навежда на мисълта, че съставът на вулканичните фрагменти се е променил с годините. Веднага след сблъсъка изригването на разтопени скали било директно свързано с разтапянето на земната кора. Но след време изригването било захранвано с магма, т.е. с разтопени скали, които идват от земните недра.

"Става въпрос за важно откритие, което свидетелства, че захранващата вулканите магма се е променяла с годините", заяви експертът по геология и минералогия Балз Камбър от екипа.

"Причината за вълнението ни е, че ефектът от древни сблъсъци с ранната Земя може да е по-голям, отколкото се смяташе досега. Интензивното й бомбардиране е имало деструктивен ефект за повърхността й. То обаче може също да е извадило на повърхността материали от вътрешността й, които са формирали цялата й структура", обясни експертът.