/ iStock/Getty Images
Древното изкуство в римските катакомби, стенни рисунки и издълбани каменни ковчези, изобразяват Исус, докато умножава хлябове, лекува болни и връща мъртви към живот. Тези изображения са обединени от един изненадващ елемент: във всяко от тях Исус размахва пръчка. Това кара учените да се замислят: виждали ли са древните християни в Исус магьосник?

Въпреки тези вълнуващи изображения, повечето доказателства сочат, че ранните християни не са виждали Исус като магьосник. Магията се смята за чисто човешко умение, което не може да възкресява мъртви, докато свръхестествените действия на Исус винаги са възприемани от вярващите като чудеса, извършени чрез могъщ Бог.

Магия и ранно християнство

И все пак магията е много актуална през периода на ранното християнство. Между 3 и 8 век - годините, когато изображенията на нещо, което прилича на "носещ пръчка" Исус Христос, са украсявали местата за погребение на древните римляни, християнството е било в зародиш, съществуващо заедно с древния юдаизъм, както и с римските богове и богини. Това каза Лий Джеферсън, председателят на религиозна програма в Сентър Колидж в Данвил, Кентъки.

"Дори по времето на някои от тези изображения няма съгласувана Библия; няма канон; няма съгласувано разбиране за това кой е Исус", каза Джеферсън пред „Лив Сайънс“.

Във време на несигурност, когато хората са имали слаб контрол върху оцеляването на културите им и болестта често е била смъртна присъда, магията е осигурявала усещане за контрол. Въпреки това, на магията е гледано с пренебрежение както от евреи, така и от политеисти, каза Джеферсън. Магията се е възприемала като суеверие и е била забранена в Римската империя. Въпреки че хората продължавали да я практикуват насаме, религиозните лидери я смятали за порочна, пише Джеферсън в книгата „The Routledge Handbook of Early Christian Art“ (2018).

В този контекст някои хора наистина наричат Исус магьосник - но като форма на клевета. По това време политеистичните религиозни лидери възприемали християнството като форма на суеверие, подобно на магията. „Например група, която се събира сутрин да пие вино и казва, че е кръв, яде хляб и казва, че е плът“, твърди Джеферсън.

„Вероятно можете да разберете защо хората са сметнали, че е суеверие.“ Философът Целз, явен критик на християнството, е сред онези, които виждат Исус като магьосник. Но последователите на Исус никога не са го виждали по този начин. Техният спасител извършва чудеса, а не магия - мощни действия на Бог, които често се противопоставят на смъртта, много различни от човешкото възприемане за магия. „Не бихте искали вашият полубог да бъде наричан магьосник, защото това ви кара да се чувствате по-малко силни“, казва Джеферсън.

Способността на Исус да побеждава смъртта, да лекува хора и да произвежда храни и напитки го издига над римските богове в очите и на християните, и на нехристияните, заявява Фелисити Харли-Макгоуан, историк в Йейлското богословско училище. Те вярвали, че Исус е имал особена власт над смъртта и са се позовавали на името му като начин за овладяване на тази сила.

Римските богове могат да изцеляват и възкресяват мъртвите, но никой не е извършвал тези действия директно или чрез Исус. Например Асклепий, богът на изцелението, лекувал хората чрез сънища; Исус лекува директно с ръцете си. Докато Асклепий бил убит за възкресяване на мъртвите, Исус бил приветстван за това. Ранното християнско изкуство асоциира тези действия с чудеса и по-малко се фокусира върху страданието и изкуплението. Например, докато съществуват десетки картини на Исус, носещи нещо като пръчка и възкресяващи Лазар от мъртвите, сравнително малко ранни картини изобразяват последната вечеря или разпятието на Исус, пише Джеферсън в статия от 2020 г., публикувана в списанието „Biblical Archaeology Review“.

И така, защо е изобразяван Исус, който носи предмет, приличащ толкова на магическа пръчка? Учените са склонни да се съгласят, че „пръчката“ не е най-добрият термин за описание на този предмет. Всъщност предметът изобщо не е бил свързан с магия - той просто ни се струва такъв, защото е филтриран през обектива на съвременните концепции за магьосници, като Хари Потър В най-ранните години на християнството магията не включва пръчки. Нито едно известно произведение на изкуството от този период не изобразява магьосници, които ги носят, добавя Джеферсън.

Този предмет, по-скоро оприличаван на жезъл, е символ на сила, която хората могат да разпознаят - точно както брада или свитък биха демонстрирали ученост, казва Харли. "Те виждат този човек, който държи предмета, и разбират", казва Харли, "жезълът е знак за неговия авторитет." 
БГНЕС