50 години след производството на първия „Москвич” в Ловеч очакват и първия електромобил.
На терени на известния с производството на руските автомобили завод "Балкан" стъпва германска компания, която планира да продължи традиция, започнала още през 60-те години на миналия век.
Малцина си спомнят, че в ловешкото предприятие са сглобявани италианските автомобили "Фиат", а историята на завода е тръгнала от Държавен самолетен комбинат.
За продължаване на традициите в автомобилостроенето в Ловеч се заговори отново този месец, когато служебният министър на икономиката Кирил Петков подписа меморандум с германската компания Next.e.GO за изграждане на електромобили у нас.
"Той ще бъде разположен на терени на завод "Балкан" в Ловеч. Така градът на люляците се очаква отново да стане център на автомобилостроенето и да бъде продължена една традиция", разказа за Ганчо Ганев, завеждащ отдел "Нова и най-нова история" в Регионалния исторически музей в Ловеч.
По думите му, завод "Балкан" е може би единствената фирма в България, която започва своето съществуване в рамките на Царство България, продължава своето развитие в Народна република България и след демократичните промени, които настъпват в нашата страна.
Историята на завод "Балкан" започва като самолетна фабрика
Историческите факти сочат, че през 1939 г. с указ на Цар Борис III започва проектиране на фабрика за самолети. "В началото на съществуването на фабриката са се ремонтирали първо самолети, в периода на Втората световна война.
След това е имало и производство на самолети, като първите конструкции, разработвани тук, са били на български конструктори", каза Дарина Тодорова, изпълнителен директор на "Балканвело" АД, едно от днешните дружества на завод "Балкан".
Ганчо Ганев добави, че самият завод е построен от полски инженери и първите самолети, които се строят в единствената в България Държавна самолетна фабрика, са "ДАР-9". В нея се правят и "AVIA-135", които според някои изследователи са имали участие в бойни действия.
"Самолетната фабрика се възражда, когато започва производството на самолет "ЛАЗ-7" - изключително добър самолет за времето си. Благодарение на неговите технически качества с такива машини е въоръжена българската армия. Тъй като този самолет има проблем с мотора, се заменя с "ЛАЗ-7 М" или "ЗАК-1", не само нов прототип, но и изцяло нов самолет", посочи уредникът на музея.
Самолетопроизводството е продължило от 1941 г. до 1954 г. Следва периодът, в който се развива социалистическото общество и до 1960 г. са се произвеждали основно селскостопански машини като сенокосачки, агрегати за доене на мляко и т.н.
По думите на Ганев, тъй като България в рамките на Варшавския договор решава да си прекрати самолетопроизводството, нуждите на завода и техниците в него са се насочили към производството на леки автомобили.
БТА
БТА
БТА
БТА
БТА
БТА
БТА
БТА
БТА
Историческите факти сочат, че през 1939 г. с указ на Цар Борис III започва проектиране на фабрика за самолети. "В началото на съществуването на фабриката са се ремонтирали първо самолети, в периода на Втората световна война.
След това е имало и производство на самолети, като първите конструкции, разработвани тук, са били на български конструктори", каза Дарина Тодорова, изпълнителен директор на "Балканвело" АД, едно от днешните дружества на завод "Балкан".
Ганчо Ганев добави, че самият завод е построен от полски инженери и първите самолети, които се строят в единствената в България Държавна самолетна фабрика, са "ДАР-9". В нея се правят и "AVIA-135", които според някои изследователи са имали участие в бойни действия.
БТА
Самолетопроизводството е продължило от 1941 г. до 1954 г. Следва периодът, в който се развива социалистическото общество и до 1960 г. са се произвеждали основно селскостопански машини като сенокосачки, агрегати за доене на мляко и т.н.
По думите на Ганев, тъй като България в рамките на Варшавския договор решава да си прекрати самолетопроизводството, нуждите на завода и техниците в него са се насочили към производството на леки автомобили.