/ iStock/Getty Images
Индийската киноиндустрия Боливуд, която отдавна е част от културната тъкан на страната с 1,4 милиарда души население, е изправена пред най-голямата криза в историята си, тъй като стрийминг услугите и конкурентите, които не са на хинди, крадат от блясъка ѝ.

Южноазиатският гигант произвежда средно около 1600 филма годишно, повече от всяка друга страна, като в бляскавия Боливуд феновете почитат филмовите звезди като богове, а тълпите се тълпят на премиерите.

Сега обаче киносалоните са затихнали, дори и в главния център на Боливуд - Мумбай, където касовите приходи са намалели, след като бяха отменени ограниченията заради COVID-19.

"Това е най-тежката криза, с която някога сме се сблъсквали", каза пред АФП ветеранът Манодж Десай, собственик на киносалон в Мумбай. Някои прожекции са били отменени заради липса на публика, каза той.

Обикновено мегазвездата Акшай Кумар има по три филма в годината. Другият звезден актьор Аамир Хан, лице на някои от най-успешните индийски филми, не успя да привлече публиката с римейка на "Форест Гъмп" - "Лаал Сингх Чадда".

От повече от 50-те филма на Боливуд, излезли на екран през изминалата година - по-малко от обичайното заради пандемията - само една пета са постигнали или надминали планираните приходи, казва медийният анализатор Каран Таурани от Elara Capital. Преди пандемията този процент е бил 50%. За разлика от тях, няколко филма на езика телугу, известен още като Толивуд - южноиндийски конкурент на Боливуд на хинди - се изкачиха на върха.

Смущаващо е, че около половината от боксофис приходите на филмите на хинди език от януари 2021 г. до август тази година са били дублирани южни предложения, казва главният икономически съветник на Държавната банка на Индия Сумия Канти Гош в неотдавнашен доклад.

"Боливуд, след десетилетия на разказване на истории изглежда се намира в точка на спад, различна от всяко друго сътресение, с което се е сблъсквал преди", пише Гош.

Боливуд, както и други филмови индустрии, пострада от възхода на стрийминга, който започна преди пандемията, но се разрасна, когато милиони индийци бяха принудени да останат вкъщи. Около половината от населението на Индия има достъп до интернет, а стрийминг услугите, включително международни играчи като Netflix, Amazon Prime и Disney+ Hotstar, имат 96 милиона абонамента, според оценка на правителството.

Някои филми, пуснати по време на локдауна, отидоха направо в тези платформи, докато други се появиха на малките екрани само няколко седмици след дебюта си в кината.

Според анализатори, при положение че месечните абонаменти за стрийминг са по-ниски или сравними с цената на един билет - 100-200 рупии (1,20-2,50 долара) в кината с един екран и повече в мултиплексите - чувствителната към цената публика избягва киносалоните. Времената са толкова тежки, че INOX и PVR, два от най-големите оператори на мултиплекси в Индия, обявиха сливането си през март, за да "създадат мащаб". Междувременно абонатите бяха запознати с местно и глобално стрийминг съдържание от южни компании на езиците телугу, тамил, малаялам и канадски, които вече имат легиони от предани местни фенове.

"Регионалното кино не излизаше отвъд границите си. Но сега изведнъж всички започнаха да гледат малаяламско или махараштрийско кино и тогава осъзнаваш, че има режисьори, които разказват по-интересни истории", казва филмовият критик Раджа Сен.

Критиците също така обвиняват Боливуд, че прави елитарни филми, които не намират отзвук в страна, в която 70% от населението живее извън градовете.
В същото време мегахитовете на Толивуд "Пушпа: Възходът" и "RRR" изтъкват героизма на обикновените хора, като същевременно поднасят на публиката визуални спектакли, по-големи от живота, със запомнящи се песни и танци.

Подобни формули отдавна са в основата на Боливуд, но филмовите критици казват, че южняшките претенденти ги осъществяват по-добре.

"За да привлечем хората в киносалоните, трябва да създадем преживяване за разказване на истории, което не може да бъде възпроизведено вкъщи", казва операторът на няколко кина и търговски анализатор Акшайе Рати.

Успехът в боксофиса, когато главния герой е звезда, вече не е гарантиран, каза Таурани, който определи последните трудности на Боливуд като "тревожни".

"Мисля, че публиката все още иска звездата, но тя иска звездата да участва във филм със завладяващо съдържание", добави той.
Кумар, наричан "еднолична индустрия" заради своята плодовитост, заяви: "Ако моите филми не работят, това е наша вина, моя вина. Аз трябва да направя промени, трябва да разбера какво иска публиката".

Към проблемите на Боливуд се прибавят и многократните кампании в социалните медии срещу някои филми, организирани от десни хиндуисти, включително срещу римейка на "Форест Гъмп". Неотдавна се появиха призиви за бойкотиране на новия филм "Брамастра" заради коментарите на звездата Ранбир Капур за ядене на говеждо преди няколко години. Кравите се смятат за свещени от индусите.

Истинският проблем, казаха пред АФП зрители пред едно от кината в Мумбай, е, че много боливудски филми просто не са достатъчно добри.

"Историята трябва да е добра и съдържанието трябва да е добро, така че хората да искат да гледат", каза 22-годишната студентка Прети Савант. "Ето защо хората не идват да гледат филми".
БГНЕС