Създават „емоционални” GPS, усещат настроението на шофьора
Създават „емоционални” GPS, усещат настроението на шофьора / снимка: sxc.hu
Създават „емоционални” GPS, усещат настроението на шофьора
36921
Създават „емоционални” GPS, усещат настроението на шофьора
  • Създават „емоционални” GPS, усещат настроението на шофьора

Малко са шофьорите, използващи GPS, които не са се изкушавали да го изхвърлят, когато той ги закара право в задръстване или пък настоява да карат по път, който не съществува. Всичко това става с безстрастен глас, което още повече вбесява и без това напрегнатия шофьор. За да реши поне отчасти този проблем и да накара GPS-ите да се съобразяват с емоциите на шофьора, работи екип от университета в Кембридж.

Глобалната система за позициониране GPS разбира къде се намирате, като засича приемника с няколко сателита. По същия начин, чрез карти, устройството предлага най-подходящия път за пристигане до целта. Не винаги обаче той е верен, защото може да се окаже, че картите са стари, или пък пътят е закрит. Тогава шофьорът кара там, където сметне за необходимо, а това вбесява GPS-а.

Тъй като обаче смятате, че се движите в правилната посока, уредът продължава да не се съгласява. Безсмисленият спор изнервя шофьора и той или изключва GPS-a или се ядосва още повече. За да се избегне това, екип учени от университета в Кембридж създава технология, която да разпознава емоциите на шофьора и да се съобразява с тях. Как става това разказва пред Дарик ръководителят на проекта проф. Питър Робинсън.

„Това е част от един по-голям проект. Ако гледате видеото в YouTube, наречено „Emotional Computer”, ще видите всичко за различните аспекти на проекта. Ние се опитваме да дадем на компютрите емоционална интелигентност, да ги направим да приличат повече на хората, да знаят какво мислят хората, какво казват. Когато хората разговарят помежду си, те гледат лицата си, за да доловят сигнали, слушат начина, по който хората говорят - тонът, темпото, височината, енергията, гледат начина, по който хората се държат - положение на тялото, жестове. Това са важни сигнали за подаване на информация за емоциите на другите хора. Това, което се опитваме да направим, е да създадем компютри, които вземат предвид тези неща. Така че наблюдаваме неща като изражение на лицето, тона на гласа, положение на тялото, жестовете и от това правим изводи за състоянието на човека”, обясни той.

„Ако компютрите, в случая GPS-приемника - се научат да разпознават емоциите на шофьора, няма да бъдат толкова досадни, смятат учените и или ще се въздържат от предупреждения или ще ги правят по подходящ начин”, казва проф. Робинсън.

„GPS-ът е само пример за проблемите, които се мъчим да разрешим, засягащи хората, които управляват нещо - например хората, които работят в контролните центрове за действие при извънредни ситуации, или пък даже шофьорите. Когато шофирате една кола, тя всъщност е много сложна машина, а пътищата са много натоварени. Това е комплексно действие. В колите има все повече и повече компютърни системи, които, изглежда, не обръщат много внимание на шофьора. Надяваме се чрез наблюдаване на шофьора, компютърът да види дали той не изглежда объркан или не се концентрира върху нещо, да забележи, че няма да се справи с претоварването на познавателния капацитет. Ние се опитваме да намалим това натоварване, например компютърът да изключи звъненето на мобилния телефон, или радиото на колата, за да не разконцентрира шофьора, а защо не дори да не изключим сателитната навигация, ако компютърът види, че тя води шофьора по грешен път? Това може е така докато шофьорът не се успокои, а после компютърът ще го изведе на правилния път. Всъщност не сме създали още нито една от тези системи, концентрираме се само върху сензорната страна - как да накараме компютъра да разпознава тези емоции. Но виждате, че това може да се използва по много начини в колите, вече имаме производители на автомобили, които се интересуват от вграждането на такива компоненти в колите, които произвеждат”, споделя още професорът.

Въвеждането на технологията в ежедневието няма да е скъпо, защото компютрите стават все по-евтини и все по-мощни. „Не е изключено „емоционален” GSP да може да работи и на мобилен телефон”, казва проф. Робинсън. В крайна сметка, доброто настроение на шофьора и безопасното пътуване са най-важни, дори и да се постигат на по-висока цена.