Ще открият ли Открито небе ЕС и САЩ?
Ще открият ли Открито небе ЕС и САЩ? / netinfo

В Брюксел ще заседава Съветът на министрите на транспорта на ЕС и авиацията ще е сред основните му теми. Министрите ще разгледат проектоспоразумението за въздушен транспорт между ЕС и САЩ. Това е поредната и вероятно сред финалните стъпки в замяната на двустранните спогодби с либерализацията на въздушното пространство на Общността и САЩ и трансформацията му общ пазар.

Присъствието на България на картата на ЕС ни поставя и в ролята на бъдещи участници в този процес – погледнато отстрани – но така ли е в действителност? Отговорът е някъде там – между въпросите кога Европа ще признае авиацията ни за европейска и кога САЩ ще разрешат на България да има достъп до тяхното небе.

Широко отваряне на вратите на двата пазара, европейски и американски, за интензивната конкуренция – това на практика означава „Открито небе”. И сливане на пазара на двата континента в един. По силата му всяка авиокомпания ще може да лети от всяко летище на ЕС до САЩ и от САЩ до ЕС. И не само това, а вероятно ще станат възможни и вътрешните полети – т.е. Бритиш Еруейс, Ер Франс или Австрийските авиолинии ще могат да летят от Ню Йорк до Вашингтон или друга желана дестинация, а Америкън Еърлайнс от Париж до Лондон, например. И на практика без двустранни спогодби.

Трансатлантическият трафик е „върха на сладоледа”, казват авиоексперти, защото там се разиграва най-голямата битка между конкурентите, а конкуренцията диктува и по-ниски цени. Затова и същите тези експерти казват, че, за да играеш за позиции на трансатлантическия пазар, трябва да имаш як гръб – трябва да си мощен на вътрешния си пазар.

За да влезе в сила Открито небе е необходимо страните да имат поне приблизително еднакви правила – подобни регулации, сходни критерии за безопасност, технологични изисквания, спазване на екологичните норми.

Европа и САЩ се изправят пред „открито небе” със сходни по размер пазари. Но Америка е постигнала тотална дерегулация на своя пазар още в края на 70-те години на миналия век, а либерализацията в Европа е с 2-годишна история.

Стигнахме до въпроса – къде сме ние в бъдещото обединено евро-американско небе? Деликатно ни е положението. От една страна сме в забранителния списък на САЩ от времето когато им се стори странно, че създаваме авиокомпания за броени дни – случая Балкан Ер Тур – и забраниха на България да лети в тяхното небе. Разликата от „черния списък” на ЕС е в това, че Европа обикновено забранява конкретна авиокомпания, а Щатите изолират държавата – обясни директорът на въздухоплавателната ни администрация Захари Алексиев. До края на март се очаква у нас да пристигнат експерти на FAA – Федералните авиационни власти за предварителни разговори по подготовката на процедура за изваждане на България от забранителния списък на Америка. Думата „предварителни” беше дебело подчертана от въздухоплавателната ни администрация – толкова дебело, че за точен срок е излишно да се пита.

От друга страна ,ще ви припомня, че авиацията ни не беше приета заедно със страната ни в ЕС и Общността ни третира като „трета страна”. Прецедент за Съюза , но факт.

До тук с особеностите на националната ни авиация. Да се върнем на преговорите по спогодбата. Европейският съюз може да блокира споразумението за отваряне на трансатлантическия въздушен транспорт, ако до 2010 г. САЩ не вдигнат ограниченията, които не позволяват на европейски авиокомпании да купуват американски превозвачи и да извършват полети по вътрешни линии в САЩ. Това обяви преди дни еврокомисарят за транспорта Жак Баро. В момента американското законодателство позволява само до 25% от акциите на даден авиопревозвач да бъдат чужда собственост.

Принципното споразумение, което предвижда въздушният транспорт между двата региона да бъде либерализиран включва и възможността ЕС да ограничи инвестициите на САЩ в европейски авиокомпании, след като САЩ не премахнаха 25-процентното ограничение чужди капитали в авиокомпаниите им.

Проектоспоразумението ще бъде разгледано от транспортните министри на ЕС днес.