Пицата "Маргарита" празнува своя 125-и рожден ден, съобщиха от Конфедерацията на дребните и средни италиански фермери (Колдирети).
"Актът за раждане" е писмо с подписа на шефа на трапезното обслужване на италианското кралско семейство Камило Гали. С него той кани през юни 1899 година готвача Рафаеле Еспозито от пицарията "Бранди" в Неапол да се яви в лятната кралска резиденция, двореца "Каподимонте", за да приготви някои от прочутите си пици за кралица Маргарита Савойска.
Неаполитанският майстор надминава себе си и измисля нова пица, която подобаващо кръщава на Нейно величество - пица „Маргарита", останала и до днес кралица на кулинарните специалитети от този вид. Съставките на покритието върху тестената основа са съвсем достъпни - домат, прясно сирене "моцарела" и босилек. Те не са случайно подбрани и освен вкусовия, постигат и "политически" ефект, съчетавайки цветовете на италианското национално знаме - червено, бяло и зелено.
Според проучване на Колдирети, 39 процента от италианците смятат пицата за кулинарен символ на Италия. Тя е най-употребяваната в света италианска дума, следвана от капучино, спагети и еспресо, гласи изследване на Дружеството за италиански език и литература "Данте Алигиери". "Маргарита" е смятана за типична неаполитанска пица, но не и за най-старата. За първи път в Италия пицата е спомената в документ от 997 година, написан на народния латински диалект. Рецептата със сигурност не е съдържала тогава домат, тъй като неговата родина Америка е щяла да бъде открита пет века по-късно.
Американците са днес най-големите консуматори с 13 килограма пица годишно на всеки жител на САЩ. Италианците ги следват със 7,6 килограма.
Бизнесът с пица в Съединените щати върти годишен оборот от 40 милиарда долара. В Италия оборотът възлиза на 10 милиарда евро годишно, а в сектора са ангажирани 50 000 пицарии с 250 000 души персонал.
Икономическата криза е засегнала и този сектор, като 25 процента от италианците въобще са се отказали да посещават пицариите, а 40 на сто са намалили тези посещения. Само 22 процента не са се лишили от консумацията на пица извън домашна обстановка, докато 1 процент дори са увеличили посещенията си в пицариите.
По-големият проблем е, че онова, което им се сервира, не съдържа вече италиански съставки. На всеки три сервирани пици, две съдържат продукти, докарани от близки и далечни страни. Моцарелата е приготвена от млечни сурогати от Източна Европа, доматите са китайски или американски, зехтинът е туниски или испански, а брашното е френско, немско или украинско, сочи проучването на Колдирети.
Глобализацията глътна и италианската пица.
Източник: БТА