Мащабите на катастрофата в Керченския пролив щяха да са далеч по-скромни, ако капитаните на пострадалите кораби просто бяха повярвали на синоптиците, пише московският вестник "Известия", цитиран на сайта СМИ.ру.
"Щом получихме сводката за времето - скорост на вятъра 27 м в секунда и вълни до 2,5 м височина, всички, включително диспечерите, помислиха, че метеоролозите преувеличават", разказва Александър Гладких, капитан на "Света Елена".
В понеделник руските вестници съобщиха за още по-висока скорост на вятъра и по-силно вълнение в пролива в неделя.
"Ако бяха дали преди това команда корабите да се изтеглят на север, щяхме да избегнем корабокрушенията", твърди Гладких, който отхвърля всички обвинения срещу капитаните. Според него именно благодарение на тях са спасени моряците, озовали се във водата. Това чувство за професионална солидарност е разбираемо, но фактът си остава факт - никой не е приел сериозно предупрежденията за буря, отбелязва вестник "Известия". Предстои прокуратурата да разследва всички действия на капитаните и на морските служби на база на корабните дневници. "Ръководството каза да не обръщаме внимание на съобщението", твърди пред "Комсомолская правда" механик от потъналия кораб "Ковел". Ще търсим отговорност от всички капитани и собственици на кораби, но засега е трудно да предположим какви решения са вземали в критичната ситуация и с какви мотиви, заявяват за изданието източници от руското транспортно министерство. Според мнозина моряци информацията за времето не е била предадена навреме, пише вестникът. В Азовско море сега се виждат две петна от нефтопродукти с дължина до 1 километър и широчина 200 метра, съобщава украинският министър на извънредните ситуации Нестор Шуфрич цитиран от "Новие известия". Замърсяването в Черно и Азовско море е колосално и обхваща десетки километра плажове по азовското крайбрежие, разказва пред вестника местен жител. Той се оплаква, че сярата, попаднала в морето от потъналите кораби, е започнала вече да се разлага. Според хора от региона глиганите от околните блата, прогонени от миризмата на сяра, бягат и се крият из нивите и горите близо до селата. Общинар от руския пристанищен град Темрюк обяснява пред "Новие известия", че макар и предупредени за наближаващата буря, капитаните не са извели корабите си в морето, за да спестят гориво. Освен това всички потънали кораби отдавна са изразходвали своя ресурс. Попаднали в ръцете на бизнесмени, те плаваха "на късмет" - да направят два-три рейса, после каквото ще да става. Можем обаче да влезем и в положението на капитаните - в открито море техните "трошки" могат във всеки момент да сдадат багажа и корабите да се превърнат в играчка на вълните, отбелязва източникът на вестника. (БТА)