За ДПС са важни приоритетите в управлението
За ДПС са важни приоритетите в управлението / снимка: Sofia Photo Agency

Интервю с Емел Етем – вицепремиер и министър на държавната политика при бедствия и аварии, за предаването “Годината” на Дарик

Има ли сега някъде бедствие заради снега? В София вали, слабо. Другаде в страната обаче има и по-големи снегове.

В момента обстановката е под контрол. Това е последната информация, която постъпи с бюлетина, но така или иначе трябва да се съобразим със зимните условия. На много места пътищата са заледени, някои от тях, разбира се, по стар обичай не ги почистват. Това е задължение на тези, които стопанисват пътищата - дали са общински, дали се републикански - в зависимост от това. И моят апел и към органите на МВР, специално КАТ, е да контролират важните републикански артерии - да не пускат коли, тежки коли, големи камиони и тирове без вериги.

Вие подкрепяте ли там да се забрани изобщо движението на тирове при снеговалеж?

Има други институции, които трябва да кажат какво трябва да се направи аз просто издавам оказания и се надявам те да бъдат изпълнявани. В случая е въпрос на сериозна координация между няколко институции - водещо е МВР. Затова се надявам да не стигаме до сериозни задръствания по пътищата или не дай си Боже, някакви катастрофи.

Понеже сега обобщаваме годината, но впрочем подобен разговори водихме и миналата година с вас и по-миналата годна. Защо става така, че всяка годна в България се води един и същи разговор - за един и същ проблем - наводнения, пожари, сняг?

Проблемите няма как да са различни, защото току-що вие изброихте няколко явления, свързано с различните сезони, така че ние трябва да сме подготвени, а не всяка година да се изненадваме, че зимата отново дойде и сняг заваля. Знаем, когато завали снегът какви събития настъпват, какви проблеми могат да възникнат. Затова е редно не в края на годната да констатираме за пореден път, че не сме били готови за природата - за четирите сезона, а да отчетем всяка една положителна и добра стъпка, която сме направили през годината, защото сега отново ще направя констатация, че десетилетия тези проблеми са били подценявани и не е възможно в рамките на една или две години ние да ги отстраним. Случаят със шахтите, случаят с канализациите, случаят с речните корита ако щете - с редица малки дребни и по-големи хидросъоръжения. Затова според мен управляващите, правителството, Народното събрание трябва да имат ясна визия, освен за приоритетите, които има Република България - краткосрочни или по-дългосрочни, ние трябва да имаме много ясна представа как ще реагираме при предотвратяване на такива проблеми, които ги констатираме сериозно. Едни проблеми, които евентуално ще ни създаде отново природата.

Значи, повторяемостта показва, че тази представа май я няма.

Повторяемостта показва именно, че именно, че поне за тези две години нямаше такава воля да се обявят като приоритети тези проблеми и да се вложат някакви средства. Аз не казвам, че цялата сума, която е необходима примерно за почистване на речните корита, може да се набави в рамките на една година, защото знаете, че България има много реки, много вътрешни реки, много водоеми, което е чудесно, разбира се, но 30 години никой не ги е чистил.

Добре, сега има пари които са в повече, над милиард лева, ще купи ли България с този излишък два вертолета, които да гасят догодина сигурните пожари, защото винаги има пожари. Правителството даде ли ви пари за, не самолет като този руския, два вертолета. Един го базираме в Северна, един в Южна България, то е толкова близко до акъла, ако ти се пали къщата да си купиш пожарогасител?

Няма предвидени такива средства. С излишъка ...

Вие ли не ги поискате?

... средствата, които отпуснати на министерството, което аз оглавявам, са в рамките на 5 милиона лева за закупуване на техника. Така че, ние не сме ги предвидили за да можем да укомплектоваме аварийно-спасителните отряди в сраната ни с необходимата за тях техника. Знаете, че там нещата не са толкова добри.

Тоест, с тези пари какво ще купите, коли?

С тези средства, ще се закупят специализирани коли, алпийска техника, защото в момента задълженията, които имаме по деветте спасителни дейности, това значи, че екипите ни имат техника за този род спасителни дейности. В случая алпийската техника е доста специфична, те стоят складиране в едни край на помещенията на аварийно-спасителните отряди и когато възникне дадено събитие натоварват на уазката, на старите автомобили, натоварват техниката, която име е необходима и тръгват. Това, което искаме да направим е с оглед на ефективността, бързината на спасителните отряди е, да имат такива високопроходими автомобили, на които тази техника вече да е сложена, както и водолазната. Защото това са много детайли и елементи, които всеки път трябва да ги вадиш, да ги слагаш някъде, да ги складираш.

А колко области към момента остават без спасителни отряди?

В момента както, ако си спомняте в началото на годината ние обявихме, че към съществуващите 15 отряда за 2007 още 8 ще изградим ...

15 и 8, 23, значи няма само в ...

23, в момента спасителите се обучават те са в Националния учебен център в Монтана, защото няма такива училища за спасители, там те ще преминат един курс на обучение чисто професионален. А догодина и в останалите 5 области ще ситуираме отряди. Много трудно става това, защото на първо място ние трябва да им изградим база, места, където те ще бъдат разположени. Да имат необходимите помещения като гаражи, складове, да имат необходимата техника и разбира се, самият човешки, кадрови ресурс също е изключително важен, затова ние сме обявили конкурси за спасители, които изискваме да отговарят на определени, психически критерии, физическа издръжливост. Разбира се, има и такъв тест за интелигентност затова, аз съм убедена, че догодина един от основните ни приоритети е точно този, да доизградим отрядите, да ги дооборудваме с ново модерна техника. Ние ще продължим да работим в тази посока, но само този вид техника, за която току-що говорим необходима за ежедневните битки със природните стихиите, с авариите и катастрофите не е достатъчна. Както и досега констатирахме, България трябва да има, без значение към кое министерство, към кое ведомство ще се водят, такъв тип специализирана техника както вертолетите, защото ние тях може да ги ползваме и за гасена на пожари, и за вадене на хора от наводнения, и за транспортиране на техника и хора.

Вие казвате, трябва да има. Който и да питам, всички казват, че е така и нямаме? Защо няма?

Много министерства ще могат да се възползват та тази техника. За съжаление не се прояви отново разбиране и няма предвиден ресурс за закупуване, тя е доста скъпа, както може да се досетите.

Колко струва един вертолет? Горе-долу, в какви порядъци?

Ами между 3 млн. и 6 млн.

3 млн. и 6 млн. лв.?

Да, в зависимост от техническите параметри. На нас не ни трябва някакъв супервретолет, на нас ни трябва вертолет, който да може да пренася някъде до 20 тона съоръжения, тъй като има доста тежка техника, която трудно се придвижва от едно на друго място, както и за гасене на пожари.

Как изглеждат селищата в община Цар Калоян четири месеца след наводненията?

В община Цар Калоян животът започна да се нормализира постепенно. Но тези тежки щети, които понесоха след наводненията август месец…

… По-конкретно какво направихте вие за Цар Калоян?

Доста дълго време ще бъдат отстранявани. Това, което направихме много спешно първо, в първите още дни осигурихме подслон на хората, дадохме съответно фургони толкова, колкото имаха нужда. Организирахме евакуацията им, подпомагането им с храна, вода, медикаменти и лекарски екипи. В последствие започнаха останалите възстановителни дейности. По линия на постоянната комисия - Междуведомствената комисия за подпомагане и възстановяване към Министерски съвет са отпуснати средства на хората за ремонт на къщите им, за тези, които трябва да се ремонтират по-сериозно, основите с нарушена конструкция също, както и за изграждане на нови по заявка на общината. Отпуснати са средства за възстановяване на част от пътищата и мостовете, които са изключително важни. за останалото те ще се подготвят. Надявам се Министерството на регионалното развитие също да се включи. Така както и общината ще има възможност да участва и в различни европейски фондове, за да може да възстанови тази инфраструктура.

Част от нещата, които изброихте, изглежда, че държавата действа като застраховател, да строите къщи например. Или тук е трудно да се сложи границата къде ще минава. Хубаво, едва ли някой ще каже нещо срещу това на хората в Цар Калоян да се помогне, обаче така излиза, че на всеки, на който му се случи нещо в следствие на бедствие, ще трябва да му построят всички останали с данъците си къщата.

Да, това е един много сериозен въпрос, който през последните две години всички си го задаваме. Но не виждаме някакво развитие от страна на гражданите в тази посока. Говорим за имат отговорност и грижа за собствения си имот…

Вие смятате, че гражданите трябва да бъдат задължени...

Защото досега битува представата, че държавата е длъжна всичко да възстанови. Държавата не е длъжна всичко да възстанови. Българското правителство проявява отговорност и много голяма воля да подпомогне тези граждани, но нали ви е ясно, че няма задължение 100 % да го направи, а само да осигури необходимите условия да изкарат първите няколко месеца след бедствието.

Ще предложите ли въвеждането на задължителна застраховка за имотите, както е при колите гражданската отговорност?

Това е една тема, която от една година и половина е в обръщение. В момента има насрочена такава работна група заедно със застрахователите, Министерството на финансите и комисия от българския парламент, правят това проучване и аз се надявам в най-скоро време да ни представят какви са резултатите

За вашето мнение питам, личното ви мнение.

Но мене ако ме попитате. Аз мисля, че трябва да поведем една много сериозна кампания сред населението именно за повишаване застрахователната култура на българския народ, защото те след като пострадат няколко пъти да си вземат урок, нали разбирате, че следващата стъпка е евентуално да се пристъпи към някакви задължителни мерки. Има различен опит, който се проучва, чужд опит. Не винаги еднозначно се приемат този род решения. Но преди всичко аз разчитам на това да направим една сериозна кампания, с която да променим отношението на българина към неговата собственост.

Със сигурност за много от слушателите ни не е много ясен отговорът на въпроса: защо не може от Цар Калоян например да звъннеш на телефон 112 и да дойдат на помощ, в зависимост от това дали трябва да загасят пожар или да откарат някой болен с линейка? Какво толкова сложно пък има в един телефон, та чак Европа се занимава с България?

Много сложно нещо е телефон 112. Бих искала да ви уверя, че това не е някаква телефонна централа, на която се обаждаш и от там ти вдига един оператор...

Аз си го представям като телефонна централа.

Това е национална система, която я изграждат три министерства: Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, Министерството на държавната политика при бедствия и аварии. Изключително сложна система, затова и европейските държави са я изграждали в продължение на 10-15 години, затова са взели решение тя да бъде задължителен елемент в общността, за да могат да предоставят тази много важна услуга на всеки един гражданин, живеещ в рамките на ЕС. България е имала задължение, когато е подписала 1997 година да изгради до края на 2006 година този номер, единен номер, което ще рече, че не е необходимо да помниш пет или шест номера, които евентуално...

150, 160, 166.

160, 166 и по-дълги, големи пет-шест цифрени, в зависимост от това в различните градове каква е номерацията, за да търсиш услугите и на силите на гражданска защита. Така че с един номер спасяваш бързо ситуацията, като обучени оператори много бързо според проблема ти насочват сигнала към институцията, която трябва да се отзове много бързо и спешно. Това е много сериозна координация, взаимодействие между различните ведомства, също така и сериозно техническо обезпечаване с необходимата съвременна техника – софтуер и т.н. – затова не е толкова елементарно. България е загубила осем години. До декември 2006 година нито едно от водещите дотогава звена, защото водещи по глава “Телекомуникации”, по която директива, по тази глава сме подписали това задължение, този ангажимент. Обикновено Министерството на транспорта и съобщенията в България отговаря за глава “Телекомуникации”. От 2005 година Държавна агенция за информационни технологии е натоварена да е координатор по глава “Телекомуникации”, никой нищо не беше направил – до момента на есента на 2006 година.

Какви може да са последствията за България – глоба, лишаване от фондове от Европа?

Не. Има процедури, разбира се, в ЕС, при неспазване на поети ангажименти съответно държавата, която е направила това нарушение, да й се търси отговорност и да бъде санкционирана. Искам да ви кажа, че ЕС подхожда изключително дисциплиниращо, а не толкова като наказателен отряд и мярка, защото дава доста сериозни срокове, в които да може конкретната държава да навакса пропуснатото и да я изпълни.

Нашият срок до кога е?

Процедурата, не нашият срок. Процедурата трае около две години и половина и ние в рамките на около тези две години, ако успеем да изградим телефон 112, съответно няма да бъдем санкционирани и това е моята амбиция като координираща проекта в качеството ми на вицепремиер.

Т.е 2009 година, края, България трябва да има действащ на цялата територия на страната телефон 112?

До тогава, евентуално нали, съдът може да ни наложи мярка, ако ние не сме...

Т.е. нашата цел е да изпреварим края на процедурата...

Да. Нашата цел е да изпреварим нейното решение...

А те няма да ни накажат по принцип за закъснението? Ако докато ни накажат направим телефона, няма да има наказание?

Първо питат: “Защо не сте го направили?”, ако не ги удовлетворява отговорът пращат, това е първо административната фаза...

Много ми е интересно какво им отговаряте?

...след това ни пращат на съд, съдът започва пак процедурата отначало: почва да се интересува какви са причините, какво е станало, което значи, че те дават възможност на съответната държава да се поправи, и ако ние ги уверим, а ние ще ги уверим, и сега ще ви кажа защо съм сигурна, че това ще го постигнем, тъй като сме направили от тази година много сериозни стъпки или както аз…

Телефонът в София действа. Това го чух от слушателите…

...или както аз обичам да се изразявам напоследък: това, което за осем години не го свършиха две правителства и няколко министри аз за осем месеца съм успяла да наваксам този период, и да докарам изграждането на телефона до такива мащаби, които гарантират, че България ще се справи с тази задача в рамките на 2008 година, и няма да пристъпим към санкциониране. Така че, какво направихме? Първо: узаконихме този телефон, тъй като в правния мир нямаше въобще следа за 112, а това е национална система, пак повтарям - това не е телефонна централа – национална система много сериозна, в която участват силите на три министерства. Узаконихме първо това. Има постановление на Министерски съвет за определяне на Националния център като приоритетен. Има решение на Министерския съвет, с който се определиха местата: шест да бъдат центровете, в които са частите на Националната система. Местата определихме, поетапността определихме. Също така има работна група, постоянно действаща със заповед на премиера, на която аз съм председател, в която влизат тези три министерства: МВР, Министерство на здравеопазването, Министерство на държавната политика при бедствия и аварии, Държавната агенция по информационни технологии и Министерски съвет, които изграждат свързаността. Направили сме необходимото за организационното обезпечаване на проекта; техническото обезпечаване на проекта, както и нормативното – има правилник, който влезе в сила и в действие, защото тези сили трябва да бъдат по някакъв начин координирани, на всеки да бъде определено правомощието и задължението: кой, от кога, до къде, как, с какво отговаря – този правилник е вече факт. Догодина, на базата на този правилник ние ще разработим и закон за 112 и аз се надявам до края на 2008 година законът да е факт. Стъпки. Правителството, след изричното ми настояване и слава Богу след като разбраха, че България е изключително много изостанала, направихме необходимото, определихме средства. В момента в излишъка са предвидени 48 млн., които ще се разпределят между четири институции, трите министерства и агенцията, за стартиране изграждането на пилотния проект, извинявайте на националния проект, защото пилотен за София сме включили от юни ...

Сега ако наберем 112 от телефона в студиото?

Работи телефонъг.

И ще дойде примерно пожарната?

За София и какъвто примерно проблем имате, тази институция ще се отзове веднага на вашия сигнал. Телефона обслужва около два милиона в София, което е един много сериозен тест и ни дава основание да считаме, че вече знаем слабостите и можем да ги предотвратим. Догодина физически Министерството на държавната политика при бедствия и аварии изгражда шестте центъра, осигурява свързаността с МВР пунктовете, на “Бърза помощ” пунктовете и редица други, които също са важни. И в края на 2008 г, услугата ще я предоставим. Услугата ще рече, че един български гражданин като набере телефон 112 навсякъде в страната където се намира ще получи отговор.

На финала политически въпрос използва, че вие сте най-високопоставения представител на ДПС, макар и деликатната позиция която имате и като министър и вицепремиер. Каква е позицията на ДПС, трябват ли промени в управлението и конкретно в правителството?

Тази тема редовно се поставя в ежедневието на масата на българския избирател аз мисля,че понякога и без основание, но ние като политическа сила, която много активно участва през последните 17-18 години в политическия живот сме стигнали до следния извод, не са важни толкова персоналните промени, колкото приоритетите в управлението на държавата. Аз мисля, че в момента тристранната коалиция има ясни приоритети за следващите оставащи две години до края на мандата ни. Няма гафове, няма сериозни проблеми, които да ни накарат да седнем да мислим за някаква промяна в курса на управление, нито има такава създадена политическа ситуация, обстановка.

А за смяна на хора?

Що се касае до персонални промени това е един друг въпрос, това не е следствие примерно на грешна политика, вследствие примерно на несправяне с поставени политики и приоритети.

В коя област виждате такова несправяне, от ДПС?

На този етап аз мисля, че много важен приоритет, който очертахме в началото още на нашето управление беше, два бяха приоритетите ако си спомняте и те бяха изключително важни, свързани с реформата в здравеопазването и реформата в образованието. Аз мисля,че ние продължаваме да сме длъжници на българското общество.

Нали разбирате слушателите как превеждат, според ДПС , Даниел Вълчев и Радослав Гайдарски трябва да си отидат,и да дойдат по-справящи се с тези политики.

Това вие го превеждате, аз все пак говоря като политик за политики, говоря за ангажимент, в който участва също и ДПС, като партия от коалицията.

Според вас не се справихте управляващите с тези ангажименти?

На този етап аз считам, че това е една сериозна слабост, не с тези темпове, които в началото бяхме заложили. И това е едно така сериозно притеснение, което ние изразяваме и се надявам,че след нова година в съвета на коалицията да обсъдим тези тематики. Изключително важно е да подчертаем, че изпълнихме една голяма част от поетите ангажименти. Икономическата устойчивост на страната ни, постигане на външно политически приоритети, естествено политиката, която българското правителство води е изключително предвидима и прозрачна с много сериозна дисциплина. И аз мисля,че това ще бъде оценено от нашите европейски партньори, но най-важната ни задача за оставащите две години до края на мандата, според ДПС е осъзнаването на проблема, който ще възникне пред нас с усвояването на еврофондовете. България до 2013 г има възможност да усвои 11 млрд. евро, ако са добре подготвени общините ни и кандидатстват с добре изготвени проекти, ако министерствата ни много бързо и експедитивно се подготвят със своите приоритети и кандидатстват с добри проекти. Защото мислим, че това е един изключителен шанс за страната ни да решим страшно много проблеми, които с десетилетия само сме ги констатирали, включително и по темата, която преди малко обсъждахме, с речни корита, с канализации, с пречиствателни станции, с всякакви други почиствания и т.н. Сега с тези пари пак подчертавам общините биха могли да решат много голям процент от проблемите, които имат и да създадат много добри условия за развитие на районите, както и министрите и министерствата, които отговарят за тези оперативни програми.

Да отговорихте, въпроса, с който завършваме обикновено за най-важното през 2008, но да не пропусна да ви попитам какво мислите за разпадането на коалиционния ви партньор, НДСВ? Ще събирате ли с тях, остава ли тази идея, НДСВ и ДПС да направите обща формация и да се явите заедно на избори?

Вижте на политическата сцена за тези 20 години сме видели какво ли не, много партии се появяваха, някои много бързо изчезнаха, дори не ги помним. Знаете, вие сте юрист и много добре знаете, че над 375 са партиите, които са регистрирани в съда като такива, сега са останали пет, шест до десет действащи. Така че процесите които текат в НДСВ, според мен, са логични и нормални, те са една млада партия, в която е нормално да има понякога такива трусове.

А каните ли ги пак да направите коалиция?

Ние в момента нямаме някакви разговори по повод на техните проблеми, защото това са вътрешнопартийни проблеми, в които ние никога не сме се намесвали и нямаме такава практика. Но, мисля че те няма да ни се отразят на управляващото мнозинство и на коалицията. Проблемите според мен, са преодолими, така че не се налага преразглеждане на коалиционното споразумение.

Сред събитията на годината според българските медии и според слушателите ни, купуването на гласове на месните избори. Вашият лидер пак разбуни духовите с една реплика тази година, за европейското явление. Купуване на гласове, това разбуни духовете ...

Вие изненадан ли сте?

.... изобщо не съм.

А от това, което чухте, изненадан ли сте, защото това е наистина нещо, което се е случвало в Италия, във Франция преди 10, преди 20 години.

То имаше преди това.

Да, разбира се. И в момента също го има в някой европейски държави, и много сериозни стъпки предприемат тези държави срещу купуването на гласове. Така че не казваме, че България ....

Каква е идеята ви на ДПС, да се свърши с това?

.... отново по някакъв начин ще влезе в книгата на Гинес, като новатор. Напротив, тези номера са ги прилага ли в други държави. Разбира се, че никакъв случай ние не приветстваме подобно отношение и поведение, защото това ще изиграе лоша шега, както на тези, които го приложиха така и на цялото ни общество. Но това ще го разберат а следващите избори тези, които бяха много активни в купуването на гласове на тези избори. Аз мисля, че до голяма степен този проблем ще трябва да го решим законово, но ще се наложи да седнат всички политически сили на една маса и да се разберат по този много, много важен политически, как да го кажа, политическа язва, политически трик, които се прилага.

Добре, вие превеждате това като европейска язва, купуването на гласове.

Аз мисля, че този инструменти, които някои на тези избори много сериозно приложиха, не е част от демократическията инструментариум, не е част от демокрацията.