Василев: Предлагам 1 млн. лева за пътна маркировка
Василев: Предлагам 1 млн. лева за пътна маркировка / netinfo

Министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев в интервю за предаването „Седмицата” на Дарик.

Защо НДСВ и министрите му се отказахте от даването на пътищата на концесия, магистрала "Тракия", магистрала, Хемус", тя също вече трябваше да се строи от концесионера, ако си спомням вярно плановете ви. Това щеше да даде възможност според собствените ви обяснения, на предишното правителство, България да инвестира целенасочено в по-второстепенни пътища като този при Бяла.

Позволете ми най-напред заедно с Вас и аз да изкажа съболезнования към близките на пострадалите в тези трагедии последните дни. Задавате ми наистина много директен въпрос. Ако го разширите малко - защо по много теми НДСВ, което беше водеща сила в предишното правителство, но има само поддържаща роля в това правителство, защо някак си мълчи и не прокарва по-силно своите идеи, приемам изцяло този въпрос и той е риторичен.

Случаят с магистралите е частен случай. Спомняте си, че и в предишните си роли на министър на други министерства винаги съм подкрепял идеите приоритетно да се развива инфраструктурата, и то най-вече с участието на частния сектор, например с концесии.

Защото много е лесно държавата да харчи бюджетни пари наготово или да не ги харчи, а да отиват за друго. Най-добре би било частният сектор да ги харчи и от това да спечели, но България да има добри пътища.

Същото се отнася и за летищата, за пристанищата. И ето гледам днес коя дата сме. Изминават 16 месеца от началото на този кабинет, а това са 16-те, това са 1/3 от целия мандат. Това е най-златната 1/3, защото животът показва, че мандатът минава много бързо и в края нищо не се свършва, а се свършва в началото и в средата. И затова не можем да бъдем удовлетворени, че ето, нито една концесия на магистрала не се е случила и дори според мен не е започнала. Тоест, ако сега започне, кога ще завърши? Ако минаваме през съда, колко години ще отнеме това и кога някога ще имаме нова магистрала, построена от частния сектор.

Добре, защо мълчите, министрите от НДСВ?

Ами, то не е само по тази тема. Значи, Вие знаете, че в този кабинет НДСВ няма нито един икономически ресор и нашата партия не би могла директно да свърши тази работа, а единствено когато има такива разговори, както днес вероятно ще бъде на извънредното заседание в МС, да продължаваме да настояваме тези идеи да се реализират. Но, ако във водещата партия това някак си не пасва на идеологията, това трудно може да се случи.

Споделяте ли тезата на българската левица и министрите от левицата, че проблемът с катастрофите по пътищата е проблем на несъобразителните лоши шофьори, че това е основната причина в България да стават толкова много, толкова тежки катастрофи, включително периодично на едни и същи места с огромен брой жертви?

Смятам, че въпросът е много по-сложен. Ако ми позволите да. . . спомних си днес, че преди точно 3 години, през есента на 2003 г. в качеството си тогава на нов министър на транспорта, участвах в европейска министерска конференция, научна, на тема "Безопасност на пътното движение". И макар че съм от години любител шофьор и съм притежавал автомобили в няколко държави, и съм шофирал в много държави, за много неща ми се отвориха очите на тази научна конференция, където чухме опита на множество страни в Европа и в света. Бих свел изводите, които си направих на тази конференция, до 6 основни групи причини.

Дори днес ще предложа на министър-председателя такава инициатива или програма, която е със съкращението ТРАФИК, примерно ТРАФИК 2007, като Т означава телефони. Да забраним много рязко да се шофира, докато се говори по телефона. Р е да се шофира с разумна скорост, което понякога е най-голямата причина за катастрофи. А е алкохол, очевидно. Ф е фарове. И К е да шофираме с колани.

И вече 3 пъти съм прекарвал в различни качества пред МС идеята целогодишно денонощно да се шофира в България със светнати фарове. Научно е доказано, че това има смисъл. Първият път беше неуспешно в парламента. Вторият път се прие наполовина, т.е. зимата да караме с фарове, но лятото – не. Третият път сега мина пак през МС по мое настояване целогодишно да караме със светнати фарове. Четвъртото е това, за което вие говорите и може би е най-важното, да шофираме с изправни автомобили и да инвестираме изпреварващо в инфраструктурата. Мисля, че от 1000 жертви, които има средно годишно по българските пътища, 500 могат да бъдат спасени, ако по този начин държавата силово наложи контрола и инвестира в безопасност на пътното движение.

Въпросът с И обаче е изцяло във ваша власт. Според вас нормално ли е 14 години, 13-14 години след като е станала толкова тежка катастрофа, никой да не си мръдне пръста за разширяване, което струва 8-10 милиона? А оттам минава огромен трафик от автомобили. Все пак това е северната граница на България. Никой не е направил нищо, а си разпределяте сега 239 милиона излишък. На този излишък 8 милиона са нищо.

Споделям точно Вашето становище. И от години, макар че никога не съм отговарял за пътищата, както знаете, от години съм настоявал винаги да бъде подкрепян съответният министър на транспорта за много по-голям бюджет, приоритетно само за пътища.

Смятам, че е срам България да влезе в ЕС и да е държавата с най-лошите пътища в цяла Европа, включително и от държавите, които не са в ЕС. Ние сме единствената държава, където маркировката почти е непознато явление. Огледайте се дори в центъра на София.

Вие скоро ходил ли сте до Кулата, Например както се ремонтира?

Шофирах, да, шофирах.

Ама, там няма на места път. Това дали го. . . ще обърнете ли внимание на колегите си, които днеска ще се отчитат, че път няма, няма абсолютно никаква маркировка, че се правят някакви ремонти. И шофьорите, озверели едни срещу други, карат пред едни трапове, изпреварвайки се.

Споделям, споделям това виждане. Просто приоритетно държавата според мен трябва да направи няколко неща. Първото е, тъй като не й стигат парите в бюджета, приоритетно чрез концесии да пусне частния сектор да инвестира стотици милиони, може би

милиарди в магистрали. Второ, ограничените средства, които има, приоритетно да ги насочва към другите пътища, където не може да има концесии, примерно първокласни, второкласни и т.н., като специално внимание да се отделя на опасните участъци, на критичните места, където традиционно има произшествия с маркировка, с осветление, с присъствие на силите на реда. И макар че малко като виц прозвучава, трябва много строго да се засили на всички нива контролът и да се промени манталитета на шофьорите в България по отношение на алкохола, коланите и най-вече неразумната скорост.

Примерно, г-н Вълчев, ние с Вас сме горе-долу хора на една и съща възраст, бихте ли се съгласил със следните две твърдения: че повечето от нашите лични познати и приятели през ден употребяват алкохол в софийските заведения, след което с колата шофират спокойно до вкъщи и никога през живота си не са платили глоба за това, а да не говорим за друго наказание? И второто ми твърдение. Всички караме като луди по пътищата с огромни скорости из страната и нямам познат, който да е платил глоба. Как? А ние, ако отидем да шофираме в САЩ, през мозъка няма да ни мине да нарушим скоростта, защото може би ще се озовем утре в затвора.

Вие бихте се съгласил сигурно с твърдението, че който и управляващ в България произнесе тези думи при това, което е направил като участник в управление, което не може да осигури един нормален път в държавата, просто не му отива да ги говори и да дава пример. И започваме с това кой е пръв, кое е първото.

Всичко е първо. И, когато става дума за 1000 жертви годишно по пътищата, това е такава трагедия, че става дума за нещо като война. Припомням думите на ген. Василев, бившия шеф на полицията, за войната по пътищата. Лично бих подкрепил всякаква нициатива в тази посока, дори и много строга. Защото, ако спасим 200 или 500 живота годишно с непопулярни мерки, нека да го направим.

Контролно-пропускателните пунктове. Вярно ли е, че граничари, митничари и хората, които работят по границите при Лесово са чупили апаратите, с които се опитахте експериментално да въведете събиране на всички плащания с електронен фиш?

Да ви призная, лично не съм го видял и затова няма да го кажа, тъй като уважавам нашите, българските служители. Но това беше казано от ръководството на МВР и предполагам, че има нещо вярно в това. То наистина звучи също като виц, но, щат не щат, ние им го наложихме след няколкогодишна борба. На „Лесово” вече се плаща с единен фиш и изненадващо за всички нас приходите за месец се увеличиха от 4 до 6 пъти, като промяната в трафика е незначителна. Дори има леко повишение на трафика, защото някои шофьори на търговски камиони например предпочитат да минат през „Лесово”, където има ред, отколкото през другото ГКПП, където е, както е било преди. Така че и в двата случая ефектът е силно положителен. Много интересен въпрос би било къде са отивали средствата преди това и мисля, че всички се досещаме. . .

Къде са отивали? Само по частни джобове ли, по личните джобове или е имало цяла система. . .

Очевидно не е в държавния бюджет.

. . . цяла система за финансиране на. . .

Без някога да съм управлявал министерство, което да е имало структури по границите, смятам, че е имало цяла система и не се страхувам да го предположа.

Система, която е водила накъде - към политиците, партиите?

Все едно, няма никакво значение. Система не може да е нямало за толкова години, което е по-малко важно според мен в момента. По-важно е да преодолеем съпротивата на всички, които са против тази промяна, да изпълним новата наредба, която приехме преди няколко дни в Министерския съвет, според която до шест месеца на всички български граници ще плащаме на едно гише по банков път с електронен носител.

За кои плащания става дума? Вътре ще влязат ли двата лева за ветеринарите? Между другото тази глупост ще продължи ли и след влизането на България в Европейския съюз с онази локва, която между другото не съм виждал на нормална европейска граница.

И аз не съм я виждал никъде, да ви призная. Боря се срещу тази глупост от 2003 година. Няма да задавам въпроса, тъй като не съм сигурен математически в отговора колко от приходите къде се отчитат. Мога да ви кажа, че три години се борих с тази глупост, преди да разбера точно какви са цените, защото са написани по начин, по който всички да не ги разберат.

Е, два лева взимат на българските граждани.

Да, но на чуждите взимат 2 евро, а не зная кой колко и къде отчита. Това го казвам сериозно.

Добре, интересно, вие сте против, говорил съм лично и в ефир го е казвал, че доцент Жеко Байчев, ръководителят на самата ветеринарна служба, не вижда особен смисъл от тези 2 лева. Даже никакъв смисъл не вижда. Добре, след като всички не са съгласни, защо се събират два лева за локва?

Годишно става дума за десетки милиони лева приходи, като тук наистина нямам в момента математическа информация колко къде се отчитат. Факт е на Лесово това, което ви казах. Значи, освен тези, ветеринарните такси, става дума и за няколко други вида такси, например пътни такси, някои по изключение евентуално пътници може да имат плащания за визи, за митнически спорове. . .

А винетките ще влизат ли?

Да. Тоест всичко, каквото има да се плаща по границите, е много добре разписано в софтуера и в наредбата и се плаща не на ръка кеш на който колкото поиска, а само накрая и няма как да се скрият или откраднат парите според мен.

Добре, обаче това ще се отрази ли на, как да го кажем, на личната. . . Колко време ще отнема? Защото то пак ще трябва. . . ще зависиш от един, който да вкара примерно картата вътре в четеца, да се отбележи. В края на краищата може да го прави бързо, но може и бавно, и може ти да пожелаеш да го мотивираш малко по-бързо да го направи.

Нямам такова впечатление, тъй като там стават доста открито и прозрачно нещата. С министър Петков, който много съдейства за реализирането на този проект, инспектирахме Лесово. Според мен става доста по-лесно, може би не по-бавно, но със сигурност по-ефективно за всички участници. Смятам, че всички трябва да са доволни. Факт е, че нямаме оплакване от граждани или бизнесмени, че на Лесово се изпълнява така.

Това важи само за границите с Турция, Сърбия, Македония, за Румъния и Гърция - не.

Предимно за там. Значи, в момента гледаме да реформираме точно тези граници. Между другото „Калотина” и „Капитан Андреево” заедно вероятно са равни на горе-долу 50 процента, ако не и повече, от целия трафик. Тоест само тези две ГКПП-та ако по този начин се модернизират, половината от проблема изчезва. С Гърция и Румъния наистина в момента се уточнява точно новият ред.

Използва се опитът на новите страни - членки от Европейския съюз, примерно полско-германската граница. Ще бъде намерен правилният модел тук, до броени седмици, с който да се облекчи значително преминаването на тези вътрешни граници вече. Ако позволите още две изречения за тази наредба - много актуална, според мен. Областните управители за пръв път получават много по-голяма власт на ГКПП-то. Горе-долу те ще командват там, защото до момента никой не командва и никой не е отговарял за общите части, за общата инфраструктура и за общия изглед на ГКПП-тата. Затова те бяха пълна трагедия допреди две години, когато, след посещението тогава на Симеон Сакскобургготски на Калотина, се взеха мощни мерки и според мен за една година има промяна. Тя не е стопроцентова, но има голяма промяна на ГКПП-тата. Но трябва още един път такава промяна.

Добре, а другаде в Европа с тези електронни фишове. . . четох, че имало на словашко-чешката ли словашко-унгарската граница.

По наша информация има. . . само един пример сме чували, това е на едно ГКПП на полско-германската граница. Тоест България, ако успее това да го въведе, ще бъде пионер и вече съседна Турция се интересува от нашия опит, за да го репликира.

Добре де, ама не ви ли притеснява как изглежда България? То няма угодия в цялата тази история, обаче в цяла Европа няма такова нещо, а ние със самия факт, че правим такова нещо, показваме на всички, които идват в България, че е толкова корумпирана държава, че се чудим какво да измислим.

Всъщност, ако се въведе тази система, след две години европейският гражданин няма да казва, че това е корупция, ще казва, че това е модерна форма на електронното управление.

Всички ще се радват да виждат, че България по технологии не е по-изостанала от други държави. Между другото, споделяйки и вашето мнение, години наред съм казвал в Министерския съвет, че едва ли има друг пример за по-голяма мизерия и. . . каква дума да използвам, гадост, в България освен лошите пътища и лошите ГКПП-та. Това е първото, което човек вижда.

Понеже никъде в Европа не съм виждал и табела на граничния пункт, където си даваш паспорта, "Тук не е място за плащане" на всички езици, които може да се сетиш.

Това за времето си може би изигра някаква роля. Сега вече евро. . . нашите европейски партньори казват, че може би е време да вземем да ги махаме тези табели.

Накрая за съкращенията в администрацията, традиционният въпрос. Сега, в края на годината, можете ли да кажете че приоритетите, определени от коалицията, а именно за 10-процентно съкращение на разходите за администрация, бяха изпълнени и всички министерства го направиха?

Бяха изпълнени наполовина. Съкратихме реално администрацията точно с 5306 бройки. . .

А трябваше с?

Ами всъщност няма, никой не е казвал точна бройка. Аз лично щях да бъда доволен, ако бройката беше някъде между 6 и 8 хиляди, т.е. разбирате, че чашата е на две трети пълна, на една трета празна. Но по много прости сметки годишно това спестява на държавния бюджет 50 милиона лева, според мен. Това не е малка сума. И това позволи например. . .

Пет-шест моста да се разширят като този при Бяла.

Може и така. Или да се подмени по-голямата част от маркировката в страната. Това е само от тези съкращения. Тенденцията би могла да продължи, ако получи политическа подкрепа. Иначе традиционно има огромно напрежение отдолу нагоре в министерствата да искат по изключение огромни бройки за себе си. И нашето министерство е в ролята на лошия и на неособено обичания, но уважавания партньор, който не дава бройки.

А няма ли да има сега нови бройки заради евроотдели?

Според мен трябва да има, но те. . . всяко министерство би могло да си направи вътрешни размествания, за да си освободи бройки за тези. . . Друг е въпросът, че министерствата не искат да правят размествания, а искат да получат наготово нови бройки с нов бюджет, а старите функции да не си ги махат, а да ги запазят.

От разпределянето на допълнителните пари от излишъка, тези 239 милиона лева, вие можете ли да направите извода за приоритет на България? Или си ги делихте като в бакалия - на мен толкова, на вас толкова?

Малко ми е неудобно да ви кажа и малко няма да ми повярвате много, но горе-долу седми път в кабинета имам едно и също изказване на всички подобни събирания. Малко вече ми е омръзнало последните години да го правя. Ние, 18-те министри в кабинета, нямаме решаващия глас да обсъдим в една свободна професионална дискусия кое е приоритет и къде трябва да отидат парите от доста големите преразпределения.

Седма година, да ви призная, не съм участвал много в такъв разговор. Решенията се взимат някъде в друг формат. Сигурно много странно ще ви прозвучи, ама и тези пари, които нашето министерство, малки пари наистина, които получи, даже и аз не съм ги искал. Тоест някой взе решение, но не съм аз и не сме ние. Така се получава, трудно ми е да ви го обясня.

Примерно сега, като обсъждате, защо не предложите всички пари от излишък да отидат да се купят такива разделителни съоръжения и на всички опасни места, както е в Австрия, както е в Гърция, както е в Сърбия, която няма да става член на ЕС, да се сложат, колкото милиона струват, да се сложат и така не можеш физически да си несъобразителен да изпреварваш, да караш по-бързо. Няма как да минеш.

Знаете ли, че ще ви послушам и ще предложа, ако се съгласи Министерският съвет, ако иска да вземе един скромен милион от нашите малки средства, ние, знаете, сме най-малкото министерство, и да ги даде за безопасност на пътното движение. Аз ще посрещна щастливо Нова година, ако това се случи.

Но вие да контролирате къде ще ги сложат, иначе те ще потънат в някоя дупка, асфалтова.

Ще ви припомня, че преди две години пак поради това, че никой не поправяше булевард "Брюксел", това е пътят към летището от "Цариградско шосе", тогава от тогавашното си министерство дадохме две цяло и два милиона. Булевардът стана. . . изглеждаше малко по-добре след това. Тоест има смисъл от такива малки жестове.

Новини около еврото. . . еурото?

Около еурото ли? На последното оперативно заседание получих отново мощна подкрепа, т.е. не лично аз, но работната група, междуведомствена, която се занимава с тази тема, мощна подкрепа от всички колеги в Министерския съвет да защитаваме еврото, т.е. изписването на български, на кирилица "евро", а не друго, и дано Европа наистина да ни послуша.