Туристическите ни фирми не разпознавали Рилския манастир
Туристическите ни фирми не разпознавали Рилския манастир / netinfo

От началото на седмицата текат бурни страсти в Лондон, където България се представя на международното туристическо изложение „World Travel Market”. 32-те ни туристически компании, които се представят там, са гневни на фирмата, изградила щанда – „Р.О.К” – и на Държавната агенция по туризъм, която е сключила договора с нея. По информация на участниците в коментари пред Дарик щандът не е бил готов навреме и организаторите са искали да ни глобят, не е имало ток, а Рилският манастир, избран за макета, не прилича на себе си. Управителят и съсобственик на „Р.О.К.” Никола Димитров коментира пред Дарик, че е имало доста организационни проблеми и допълнителни изисквания от страна на нашите фирми, че компанията му е с няколкогодишен опит в подобни изложения и че ако се налага, ще си плати санкциите, които се предвиждат по договор. Димитров добави и че е имало забележка от организаторите за това, че на нашия щанд се пуши, което е абсолютно забранено. Ето какво каза още той за Дарик: 

Това, от което трябва да започнем е, че щандът беше готов навреме. При старта на изложението функционираше нормално и нямаше недовършени неща.

Това звучи парадоксално на фона на коментарите от страна на изложителите и председателя на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова, че е имало довършителни работи след старта на изложението, че е нямало ток и т. н.

Аз започнах от щанда, за да разделим нещата на две части. Това, за което става дума е, че рекламните материали на фирмите-изложители, които бяха голям обем, в момента се складираха. И изложителите дойдоха около 100 души едновременно, което не видях на съседните щандове да се случва. Това създаде известен хаос. Въпросът е, че по отношение на организацията ние направихме това, което едва ли някой друг би направил за нашите фирми. И то е, че по искане на някои от тях и със съгласието на агенцията реорганизирахме щанда в първия час-час и половина на изложението. Всички желаещи, които би трябвало да са одобрили проекта и разположението на техните работни места, поискаха да са на първа линия. Имахме фрапантни случаи. Изложители от задната пътека бяха изтеглили самоволно десковете си напред. Понеже щандът има четири пътеки от четирите страни и някои са решили, че са по-отзад от други. По отношение на тока – организаторите поставиха допълнителна защита, която ни създаде проблем в последния ден на изграждането, което доведе до липсата на ток в продължение на 4 часа. Това също допринесе за забавянето.

Това само на нашия щанд ли се случи?

Не мога да ви кажа как стоят нещата на другите щандове. При изграждане винаги се случват такива неща – да има някъде авария. Имаше проблем със захранването на самите работни места, иначе не е спирал токът на щанда нито за минута. Не е вярно също, че не е имало интернет. Това, че някой не е знаел как и къде да го ползва е съвсем друг въпрос. Това, което се пише по медиите в България, е меко казано, силно преувеличено.

Анелия Крушкова каза, че ще ви наложат финансови санкции според клаузите на договора си с вашата фирма...

Да, разбира се. Това са неща, които ние ще анализираме. Предполагам знаете, че нашата фирма работи на свой риск без аванс. И каквото там е необходимо и съобразно клаузите в договора и реалностите, които са едно нещо, а емоциите – друго, ще си понесем последствията, ако това е необходимо.

Опитвам се да разбера къде е истината по въпроса дали щандът, който представя България на това престижно изложение, е бил готов навреме, както вие твърдите или се е довършвал след откриването и е имало опасност организаторите да глобят Държавната агенция по туризъм.

Истината предполагам е някъде по средата. Щандът като конструкция и изграждане и довършителни работи беше готов в срок. Че е имало организационни мероприятия, които не са били финализирани по една или друга причина, е друг въпрос. И също, че допълнителните изисквания на изложителите създаваха в първия час и половина хаос на щанда. Вие може да си представите какво представляват техните работни места – това са дескове, свързани с жици за пода. При преместването им те престават да функционират.

Да разбирам, че тези довършителни работи са се случили, защото нашите фирми са имали претенции, които вие сте се постарали да изпълните.

Не. Проектът предвижда вътре в щанда да има отворени пространства. Досегашната схема, която беше използвана, е всички работни места да са подредени по периферията на щанда. Ние се опитахме да я разчупим, както е направено на много други щандове, така че да се получи пространство вътре, където хората да влизат и да разговарят с изложителите. Но изложителите, които са вътре, имат чувството, че са пренебрегнати, въпреки че проектът е съгласуван с тях. Поискаха разместване и ние решихме да им услужим, защото беше осъществимо.

Защо все на нашите щандове, на които редовно участваме, са свързани с подобни проблеми и все се излагаме пред чужденците? Питам ви с ясното съзнание, че не вие сте ги организирали.

Може би времето за подготовка на първия щанд идва късо, защото обществената поръчка се прави късно, но ние не сме хората, които трябва да решат този въпрос. Ние подписахме договора с Агенцията по туризъм някъде в средата на септември. Това, което е абсолютно сигурно, е, че за следващите изложения, които са в началото на януари и след това, подготовката ще бъде на доста по-добро ниво. Обсъждахме и промяна на визията на щанда. Фасадните части например може да се отворят повече.

Това пак е една забележка на всички в Лондон – визията не е добра и по-скоро отблъсква хората и не създава добър имидж на България.

Ако отворите сайта на Агенцията и погледнете макета тук на изложението, ще видите, че нещата са идентични. Явно повечето ни изложители не познават добре Рилския манастир. Фасадният елемент на църквата не е най-познатият елемент от манастира и затова предизвиква такава реакция . За своя защита бих могъл да кажа, че този вид архитектура се харесва повече на чужденците, отколкото на нас.

Каква е позицията на Държавната агенция по туризъм за създалия се на щанда ни в Лондон хаос можете да разбере от интервюто на Татяна Димитрова с председателя на агенцията Анелия Крушкова тук.

Какво мислят участниците в изложението чуйте в звуковия файл от интервюто на Йовка Йовчева с председателя на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова.