Тадаръков: Ще направим всичко ЕС да ни повярва, че у нас не могат да бъдат откраднати европари
Тадаръков: Ще направим всичко ЕС да ни повярва, че у нас не могат да бъдат откраднати европари / netinfo

Новото лице на Държавен фонд "Земеделие", изпълнителният директор Димитър Тадаръков, в "Седмицата" на Дарик радио.

Разблокирахте проектите по САПАРД, които бяха блокирани, най-вече защото фондът нямаше ръководител, който да подписва. Но как избрахте с кои проекти да почнете, кои да одобрите? Какъв беше принципът? Петдесет и шест проекта, за толкова знам аз, че са първите одобрени.

Първо, искам да благодаря на "Дарик" радио, че отново съм тук след десет години, също на рождения ден на неговия собственик - Радосвет Радев. И му пожелавам здраве, успехи и всичко най-хубаво. И сега към темата. Това, което успях да направя, е да разблокирам САПАРД, Брюксел да ни повярва и да платим първите 56 проекта, от които 46 проекта на бенефициенти и 10 проекта на общини на стойност 27 милиона 440 хиляди лева, без нито един лев или как се казва, една стотинка загуба за тях. Нещо, което трудно обществото вярваше, че това може да стане.

А откъде можеше да дойде загубата?

Загубата можеше да дойде, че има различни регламенти по САПАРД, което казва, че при отделни проблеми, когато се появят между заявката за плащане и реалното плащане в случай, че не се извърши, тогава има определени санкции от това. Но аз преодолях и това, като намерихме други решения по този проблем. Така че всички бенефициенти получиха миналата сряда всичките пари, до стотинки.

Колко проекта още остават?

Сега към проектите. Искам да ви кажа, че в момента около 314 проекта ще бъдат гледани следващата или по-следващата седмица в състав от нова комисия. Новата комисия, както знае обществеността, искам да поканя четирима журналисти - двама с право на глас, двама със съвещателен глас. . .

Колко души е цялата комисия?

Ще бъде някъде около 25 човека. Също искам да поканя преподаватели - един професор, доктор на икономическите науки, двама доценти - доктори и един съветник на президента. Тоест да бъде съвсем открита и за обществото, и за научния потенциал, и за хората, които биха въобще си помислили, че там има нещо скрито.

Тоест остават още близо 400 проекта, които трябва да бъдат разгледани и за които има осигурено практически финансиране.

Да, това става въпрос за 121 милиона лева инвестиции, от които САПАРД, по програмата САПАРД ще бъдат 69 милиона лева по различните мерки. Заедно с това много интересни неща, които се случиха, за които трябва да знае обществеността, подписах анекси с бенефициенти - 108, за междинни плащания. Какво означава това? Това означава срещу банкова гаранция 108 бенефициента могат да си изтеглят парите, които ще получат по програма САПАРД през тази или следващата година авансово. Става въпрос между 55 и 120 милиона лева ще влязат авансово при тях, в българската икономика. Същото направих и с общините. Също срещу банкова гаранция те ще изтеглят и ще получат някъде между 50 и 100 милиона лева по техни проекти, които още 2004 година бяха блокирани и аз ги отблокирах.

Разплащателната агенция. Кога започвате да плащате на площ, т.нар. единно плащане?

Значи, разплащателната агенция в момента е в особен период и особен статут. Чакаме нейната пълна акредитация да стане през декември. За да стане това, на 12 октомври предоставих това решение на мониторинговия комитет, който беше тук, в София се състоя, това е 13 подред, да затворим програма САПАРД. Да имаме два месеца време за пълна адаптация на всички регламенти, които изисква Европа, за да можем около 15 декември да получим пълната акредитация на разплащателната агенция и тогава да извървим плащанията на първите 180 милиона евро, които над 79 хиляди селскостопански труженици са заявили или подали заявления за това.

Успоредно с това отново направихме един нестандартен подход, като подписахме с 21 търговски банки, които покриват 75-80 процента от българския финансов пазар, меморандум, в който им даваме право срещу наше удостоверение-сертификат за отделен бенефициент и субсидията, която той ще получи през декември месец, да му предоставят свежи пари през тези три - четири месеца. Като визията ни е за тези три - четири месеца, че отново авансово могат да дойдат 180 милиона евро помощ на селските стопанства, а визията е, че догодина през януари или февруари те ще подпишат тези договорености с българските банки и тогава десет - единадесет месеца авансово нови 180 милиона евро, плюс завишението, което ще бъде, защото всяка година се качва с 5 процента, а след следващите години с 10, отново ще бъде в помощ на селското стопанство. Тоест тези нестандартни неща бяха сътворени и направени в рамките на тези 33 дни, в които аз съм на този пост.

Значи, вие гарантиране, че най-късно началото на следващата година плащанията, които вървят в Европа за земеделските производители в другите европейски държави, вече ще работят и в България.

Да, гарантирам, въз основа на което заедно с министъра на земеделието, както сега се казва и продоволствието, ние подписахме този меморандум.

Дублираните площи, шест - седем процента били, казахте тази седмица. Това злонамерено ли е или просто са грешки на тези, които декларират върху какви площи имат право да получават, по колко беше на декар?

То е различно, по различните площи е различно. Значи, първо, бих искал да вярвам, че това е чисто, така, грешка направена, неволна. Не бих искал да вярвам, че това е хитрина, с която нашите земеделци още с първото заявяване на площи искат да изхитрят и нас, и Европа. Значи, това не ми се вярва и ще ви кажа защо. Преди две седмици бях изненадващо посетен от Майкъл Хъмфрис, който е посланикът на Европейската комисия в България, където той лично да се убеди как ще действат. . . как действа разплащателната агенция, тези, бенефициентите как стоят в нашата компютърна програма. И лично искаше да види как изглежда едно заявяване на площ и да го види в реалност. Ние му демонстрирахме, той сам си избра един бенефициент, някаква дама от село Гърмен, Благоевградско. Извадихме заявлението, извадихме орто-фото снимката. Лично видя какво е засяла, с какво се занимава и какво иска да получи.

Излъгала ли беше или не беше от тези шест-седем процента.

Не. Така. Заедно с това той веднага каза - дайте ми сега да видя където има едно застъпване. От коя България искате? - От Северна България. Извадихме един селскостопански заявител от Северна България с едно застъпване, където се застъпиха около 150 квадратни метра и веднага на екрана излезе в червено.

Тоест и той го е заявил да взима субсидията. . .

И съседът до него.

. . . и съседът го е заявил.

Същото. Той каза - има ли с две застъпвания. Има. От коя България искате, пак от Северна. . .

Трима пък значи са заявили едно и също.

Да, да. И също му демонстрирахме в орто-фото снимката как в различни ъгълчета става това застъпване. . .

Е, добре, какво ще се случва с тези дето са излъгали?

Ами, ще коригираме всичките тези неща. Викаме ги отново, проверяваме отново. В момента работи нашият технически инспекторат на място, с компютри, с GPS-системи навлизат в отделните места. Избрали сме 106 проекта на база риск на анализа. Всички, които искат субсидии, също ще бъдат проверени. Тоест мога да гарантирам, както това направих и при моето посещение в понеделник в Брюксел, че няма да допуснем всички заявители, които са си подали заявленията за субсидии, Европа да бъде излъгана или фонд "Земеделие" да бъде излъган.

Още малко как ще функционира самото плащане. В банка ли ще се ходи, за да се получат парите, как избрахте банките?

Значи, ние не избираме банките и не искаме да избираме банките. Това дава възможност на всеки заявител да си избере банката, да ни посочи банковата му сметка и ние там ще извършим плащането на субсидията.

А парите къде стоят иначе, в БНБ ли?

Да. Те ще дойдат, да, през БНБ и през някоя от търговските банки в зависимост където те искат да бъдат заявени по тези. . .

Самата процедура проста ли ще бъде?

Много проста. . .

Вече след като са минали двете декларирания. . .

Абсолютно, много проста.

. . . отиваш и казваш - за тази площ тези пари тук ми ги дайте. . .

Да, и когато това е проверено, това е гарантирано, това е изпипано, и нашите проверки на място потвърдят това, плюс европейските проверки на място, които също трябва да потвърдят това. Защото всеки месец ние сме проверявани от Брюксел.

Друга тема - училищното мляко. Всъщност къде е вашият фонд, къде е млякото за училищата? Каква е връзката, която успяхте да намерите, за да предложите участие?

Ами, вижте, това е много интересна ситуация, с която се сблъскат и с която ще се боря докрай. И считам както за всичко друго и за това ще намеря решение. Европа на база на заявка наша за ученици до четвърти клас ни дава субсидии всяка година 3 милиона и 600 хиляди лева, като имаме право раздаването на това мляко за учениците от 250 милилитра да му намалим себестойността с 8 стотинки. Но тя казва - само един участник трябва да има в това субсидиране. И ние искаме участникът в това да е Държавен фонд "Земеделие". А сега става така, че Министерството на труда и социалната политика чрез неговата агенция за социално подпомагане изпълнява тази програма "Чаша топло мляко със закуска". И ние искаме да им кажем - закуската я давайте вие, субсидирайте, както има решение, ние ви даваме още 8 стотинки възможност да увеличите или подобрите качеството на закуската. Но чашата мляко нека да я даваме ние и нека Европа за това да ни субсидира. Като Европа ни казва друго - ние може да ви субсидираме и за ученици дори до осми клас, но ние не сме направили тази заявка. Това означава, че всяка година, ако ние не намерим общ език, България ще губи по 3 милиона и 600 хиляди лева пари, които ни се полагат и можем да ги използваме.

А каква е идеята на европейците да правят това финансиране, целта е да насърчават млекопроизводството?

Не. Целта е да има този стимул за всички ученици, както го прави цяла Европа?

А защо го прави през земеделските фондове?

Защото там е най-гарантирано и това е единственият начин, през които Европа и разплащателните агенции могат да проверяват как целесъобразно се изразходват тези средства.

Какви други целеви финансирания прави в момента фондът? Може ли от това, за което вие давате в момента давате пари, да се направи извод за приоритетите в земеделието на България?

Значи, приоритетите на земеделието си ги определят самите земеделци и ще ви кажа защо. Защото структурата на фонда, аз не знам дали е известна на уважаемите слушатели, е в три основни направления. Едното това е Държавният фонд "Земеделие", където субсидират държавните помощи, второто е агенция САПАРД, която досега работи и ще работи до 12 октомври с договори, а ще продължи да ги изплаща и следващата година, и третото е новото, което разкриваме, това е разплащателната агенция, в която ще дойдат над 3 милиарда и 200 милиона евро по 4 оси, за които ако искате да информираме слушателите, ще ви ги съобщя също. Значи, от Държавен фонд "Земеделие" ние досега сме. . . вървят 6 целеви субсидии, дали сме финансов ресурс за 17 милиона и половина лева и продължаваме да даваме.

За какво са 6-те?

Ами едната целева субсидия е за производство на качествено краве, биволско, овче мляко, друго е за изхранване на птици и животни от националния генофонд, трето е за посевен материал за картофи и семепроизводството, милион и 300 хиляди. Другото е за произведен качествен мед, който е 200 хиляди. Онзи ден с решение на управителния съвет завишихме с още 20 процента и за първи път тук по "Дарик" радио ще чуят производителите на качествен мед, че субсидии с още 40 хиляди лева ще имат право да я получат.

Това касае всеки производител?

Да, той участва, защото много производители не можаха да участват. Така че по този начин ние продължаваме и ще продължаваме в следващите три години, толкова колкото е договореността за използването на държавни помощи, да им помагаме и по тази схема.

Какви проекти ще финансирате по тази мярка 7 на САПАРД за обновяване и развитие на селата, опазване и съхраняване на селското наследство и културни традиции? Впрочем срокът е 3 август за приемане на проекти, няма много време. Дайте някакви прагматични примери, какво точно очаквате да получите като проекти?

Значи, сега ще ви кажа. Това е едно мое еднолично решение. Имаше остатъци по отделните мерки и в рамките на моята компетентност като изпълнителен директор трябваше да насоча тези пари към дадена мярка. Аз избрах това да бъде за общините.

Защо? Защото тези общини ние сме в дълг към тях. От 2004 г. им бяха блокирани проектите, които ги разблокирах преди 20 дни, и исках 10 милиона и половина, което го предложих на мониторинговия комитет в присъствието на националния ръководител, заместник-министъра Ивановски, президента на мониторинговия комитет заместник-министър Пейчев и представителите от Брюксел като идея. Те одобриха, че това може да се използва. На 5 юли управителният съвет на фонда съгласно регламента отвори мярката и съгласно този регламент 10 дни след това ние трябваше да набираме оферти, но понеже 10 дни е 15-и, неделя, започнахме да набираме оферти от 16-и до 3-ти август. Това е, даваме 10 милиона и половина за някъде над сто общини, които в размер на сто хиляди лева могат да си асфалтират центъра или уличната мрежа. За първи път сто общини в България преди кметските избори ще имат асфалтирани центрове.

Веднага знаете, че ще започнат упреците, а няма ли да има политически избор, ще даваме на нашите кметове, няма да даваме на опозиционните.

Значи, не може при сто общини да има политически избор. Там ще бъдат общините и на сини, и на червени, и на всякакъв вид цветове. Въпросът е вторият подход, моят, нестандартен, е да накарам за първи път тези кметове на малки общини да почват да мислят как да изпълнят този малкия проект за сто хиляди лева, защото след това ще им дойдат от Европа големите проекти, където става въпрос за над 3 милиарда лева и тези 3 милиарда лева, ако те не са в час и не могат да направят проектите за тези 50 хиляди евро, те няма да могат да направят и проектите и за тези милиарди.

Проблемът е обаче могат ли да си напишат проектите и за хиляда евро.

Могат да си напишат. Успешно са го направили това. Дали ще могат да пишат големите проекти за участието в голямото финансиране, което предстои, нова моя идея, която онзи ден я съобщих пред медиите, хубаво е научат вашите слушатели, през септември месец мисля да започнем в Държавен фонд "Земеделие" обучителни курсове с участието на нашите специалисти, за които мисля, че са едни от най-добрите, с различни организационни структури, за да могат те директно от тях да научат как се правят проекти, как се защитават проекти и какво е необходимо за проектите. Втората идея в това направление е да прекъсна тази досега топла връзка, както съм чувал, защото за съжаление аз не съм участвал в нея, между консултантските фирми и хората от Държавен фонд "Земеделие".

Топла връзка?

Ами топла връзка, защото, както се говори в обществото, много консултантски фирми казват, че могат да прекарат проекти през Държавен фонд "Земеделие" за програма САПАРД, да ги защитят и да получат субсидиите и по този начин те така акумулираха голяма част от хората да им повярват и всички проекти да ги изготвят те. Този път нашите специалисти ще разкриват цялата философия по изработването на проектите на всички, които се нуждаят от това.

Колко последно напуснаха фонда заради роднински връзки, една друга ваша инициатива, че не може мъж и жена, брат и сестра, баща и син да работят във фонда едновременно?

Значи, вижте, не че е моя инициатива, но аз като гледам от... години, откакто съществува държавността в България, трудно някой се е преборил с балканската шуробаджанащина, но аз мисля да съм един от малкото, които да опитат това. Когато бях още на 10 дни, се сдобих с. . . 10 дни като изпълнителен директор, се сдобих с тази информация и бях вътрешно и морално учуден как е възможно това да съществува, да има връзка между хора, които осигуряват финансиране, хора, които ги одитират, аЕ други, които разкриват европейски схеми, и т.н. И морално им предложих семейството да избере един от тях, без да пускам никаква заповед, без да получават никакви заплахи, без да. . . дори не съм дискутирал и не съм обсъждал това с тях лично. Обсъдих го с моите заместник изпълнителни директори и с началниците на отдели, те да намерят. .

Ефект имаше ли?

Ами, имаше, защото вече първите двама началник-отдели си подадоха молба, за взаимно напускане, също главен експерт и сега са други още четирима експерти в процес на подаването на молбата и това, което съм обещал някъде в края на август, по взаимно съгласие един от семейство ще остане във фонда.

Ще има ли непрекъснато европейски експерти, които да стоят, да контролират, агенцията ОЛАФ ще изпрати ли, ще направи ли специално бюро, което да наблюдава фонда?

Значи, първо, във фонда има специален отдел, който се казва "Борба с измамите и противодействие на корупцията". Това беше едно от най-слабите звена досега. От 5 човека състав бяха назначени само двама и там правя първата трансформация, чрез обява във вестника вече има първите 12 кандидати, които утре сутринта ще изслушам, за назначаване на работа. Относно ОЛАФ, ние поддържаме връзките, които ни разрешава европейската практика. Това, което мога да кажа, е, че през тези 4 месеца никой не посмя от изпълняващите длъжността или не са имали право, аз не съм влизал в подробности, да подпишат документите, които ОЛАФ искаше по случая с тези 7 и половина милиона евро субсидии, получени по САПАРД, където са включени и български фирми. Това аз го направих и още мисля, че на 20-ия ден от моето постъпване цялата информация тръгна за ОЛАФ от оригинали, както. . .

Върна ли се нещо оттам?

Не, не, мисля, че тя се проверява и всичко, което е необходимо, ще бъде направено и сътрудничеството ще бъде на такъв етап и на такава степен Европа да ни повярва, че при нас не могат да бъдат откраднати европейски пари.