Свинаров: Трудно може да се очакват значими, положителни промени
Свинаров: Трудно може да се очакват значими, положителни промени / снимка: Sofia Photo Agency

Докъде стигнаха преговорите между трите партии в управляващата коалиция и за това доколко ремонтиран вече е на този етап кабинетът? За отговор в "Седмицата" потърсихме Николай Свинаров, депутат от БНД.

Вие от БНД дадохте на премиера Станишев срок до понеделник да представи спешно пакет от мерки за излизане от кризата, в която държавата ни се намира. В противен случай представяте собствената си антикризисна програма. Ами, да започнем с това какво съдържат нейните 25 точки, кои са най-спешните и най-важните мерки и области?

Много е широка темата. За съжаление след 3 години управление на това правителство в повечето от секторите на обществено-политическия живот се налагат промени. Аз не искам да изпадам в конкретика. Ние наистина към дата 22-ри ще сме готови да представим и пред парламента, и пряко на премиера нашите антикризисни мерки, както ние ги виждаме, но конкретиката много е трудна към този момент, защото първо материалът не е завършен, и второ, той наистина обхваща много от областите.

Да, да започнем с това кои области са най-кризисни към, така, днешната точка на управлението на кабинета Станишев?

Основното ни безпокойство е за икономическите показатели, защото ние говорим последните 3 години за голям икономически растеж, което, формално погледнато, има своите основания, но на фона на този растеж трябва ясно да отчитаме сериозните икономически параметри, например на процента на нарастваща инфлация, на изключително тежката картина що се отнася до дефицита по текущата сметка, така че трябва да има мерки и в тази област за ограничаване на инфлацията и за подобряване на ситуацията по отношение на текущата сметка. Оказва се, че през последните 3 години в пъти сме увеличили дефицита по текущата сметка, а това е изключително тежък показател с оглед всички параметри, с оглед външния дълг, с оглед нашите икономически взаимодействия с партньорите ни от Европейския съюз и извън него, така че изключително важно е в тази сфера да се намерят бързи и конкретни мерки за излизане от това тежко състояние.

Казвате, посочвате икономическата област като най-кризисна, но никой не говори за това, че не се е справил министърът на финансите примерно, Орешарски, и никой не говори за негова евентуална смяна.

Ами, аз не мисля, че проблемът е в министър Орешарски. Мисля, че проблемът е в икономически показатели, в които държавата може да влияе, и те са точно в сферата на Министерство на икономиката и енергетиката, както е в сегашния вид по сегашната структура на Министерски съвет. Изключително важно е да се намерят мерките, в които ние да преодолеем една инерция, а инерцията означава мощни външни инвеститори, никаква подкрепа на националните инвеститори. Нека да припомним, че има един порочен кръг и чуждестранните инвеститори в една или друга степен правят своите инвестиции в България заради евтината работна ръка, а едновременно с това ние вече ясно отчитаме, че влизането в НАТО и Европейския съюз всъщност са били средство, а не цел, а целта е повишаване стандарта на хората.

И не можем да бъдем вече евтина работна ръка.

Мисля, че някакъв порочен кръг се получава и ако не излезем от този порочен кръг, сме обречени дълги години наред да сме на последно място по стандарт в Европейския съюз, което едва ли би било добре както за управляващите, които и да са те, така и за всички български граждани.

Кой зададе тази грешна икономическа политика, за която говорите - предишният министър на икономиката Румен Овчаров или сегашният Петър Димитров?

Аз мисля, че проблемите се коренят доста по-отдавна, в началото на 90-те години, когато под натиск, разбира се, тогава България беше в много тежко състояние и политически, и икономически, бяха сключени обвързващи договори, които и до ден днешен са една голяма тежест за всички, които работят в икономическия и финансов сектор. Разбира се, темата е много тежка и широка, аз не се чувствам тесен специалист по нея, за да изпадам в по-голяма конкретика.

Да се върнем обаче към, конкретно, това, което тези дни се случва и трябва да се случи, очакваме го следващата седмица - без Близнаков, Гайдарски и Кабил и с нов вицепремиер без портфейл, с контрол над европейските пари обаче. Това ли е ремонтът на кабинета, който ще извади страната ни от кризата и евентуално ще умилостиви Брюксел да не ни наложи, така, най-тежката мярка, предпазна клауза, през лятото?

Ами, аз мисля, че преди конкретиката трябва все пак да се проведе срещата на лидерите на тройната коалиция и да видим дали това са имената и звената, които ще бъдат, ще намерят своята персонална промяна. Стана ясно, поне от досегашните разговори, че относително малко ще бъдат структурните промени в кабинета. Трябва да видим какви ще бъдат персоналните. Аз лично нямам никаква информация и не се ангажирам да тълкувам подобни промени. Изключително важно е в обществено-политическия живот, особено на най-високо ниво, що се отнася до кабинета на страната, промените, персонални, каквито и да са те, да означават отстраняване на хората, които се справят лошо с работата си. Това е първият важен елемент. Вторият, не по-малко важен, е на тяхно място да бъдат назначени хора, които биха могли да се справят. Ситуацията е тежка, защото до края на мандата остава малко повече от година. Много трудно е да чакаме нови хора в един такъв период от време не само мощно да се запознаят и с проблемите на съответните ведомства, но и адекватно да се справят с тези проблеми, така че задачата на премиера и на управляващата коалиция като цяло е много тежка.

Както се казва и както се коментира, докато навлязат за 7-8 месеца в тежките си ресори, ще им свърши времето.

Уви, така е.

Сега, на фона на всичко това, това е... кардинален или козметичен ремонт ви изглежда? Казвате, че по-скоро персонални ще бъдат и по-малко структурни тези промени, които очакваме.

Според мен ремонтът е замислен като кардинален, а дали ще се окаже такъв, ще видим в следващите дни. Очакваме още в понеделник, доколкото разбирам, се готви и за вторник извънредно заседание на парламента, ако това се случи, за приемане на тези правителствени промени.

На фона на тази ваша оценка и на резултата до момента, така, от първите консултации, това, което поне по вестниците излиза, защото много малко говорят преговарящите екипи, засилват ли се според вас основанията, така, и подозренията за един предсрочен вот като евентуална панацея от тази кризисна ситуация?

Мисля, че управляващата коалиция ясно демонстрира волята си да управлява до края на мандата. Опозицията е достатъчно слаба, най-малкото в математическия смисъл на думата, а и не виждам възможности и основания за някакъв извънпарламентарен натиск, който да приближи ситуацията до тази, да речем, през 1997 г., така че аз лично не очаквам предсрочен вот. Напротив, очаквам още в следващите дни управляващата коалиция мощно и категорично със своите 150 депутати да представи промените, да ги утвърди в пленарна зала, с надеждата като български гражданин това да е за добро.

Ще стабилизира ли това обаче позициите на кабинета "Станишев" и ще върне ли доверието, което се оказа основен проблем?

Много труден въпрос. Много е трудно в оставащата година до края на мандата да очакваме толкова драстични и положителни мерки, които да върнат доверието към кабинета. Аз пак казвам, за мен вакуумът от една година ще е изключително тежък за българските граждани. Ако този вакуум доведе до неблагоприятни последици в юнския доклад, без да навлизам в конкретика по този въпрос, ако не доведе до мощно разгръщане на замразените и спрени европейски фондове и тяхното бързо усвояване, нека да напомним, че европейските фондове не са нещо, което е веднъж завинаги дадено, нека ясно да кажем, че това, което е предвидено за усвояване през 2008 г., не може да бъде усвоено през 2009 г. и ние тотално го губим. Затова като български гражданин, в момента само като такъв говоря, разбира се, като представител на опозицията много ми се иска това правителство да се провали изцяло, но като български гражданин ми се струва, че една година вакуум би била ако не фатална, поне изключително тежка за бъдещото развитие на страната.

Т.е. излиза, че дали ще се ремонтира или не това правителство, то ще докрета до края на мандата си без особени, така, резултати, които да очакваме?

Ами, това е тежкият и тъжен вариант. Останалото за мен би било едно чудо, което като че ли не е постигано в годините на преход в българския политически живот.

И във втората половина на мандата на което и да е правителство.

Нека да го кажем в последната година, което е по-точно.

Интересно е при това положение, така, доловихте ли откъм страна на БСП някакви индикации, търсене на спасителен вариант за управлението, към БНД, така, подаване на ръка?

Не, мен ми се струва, че тази тема много неточно се преекспонира. Ясно е, че за...

И то особено, ако НДСВ напусне коалицията, примерно, както има вече някакви заплахи в пространството.

Е, вчера чухме, че няма никакви такива заплахи. Хората си седнаха, разбраха се. Подобна интерпретация за мен е лош политически ход и това не е лош политически ход на управляващите, а лош политически ход на опозицията. Продължавам да се учудвам как коалицията, в частност БСП с 80 и няколко депутати успя да спечели толкова власт, каквато нито едни управляващи не са успели да спечелят и с абсолютно мнозинство. Така че в политически смисъл аз се възхищавам на действията на управляващата коалиция и на БСП. Странното е другото - че опозицията, която и без друга е слаба и разединена, продължава да работи на парче и в пълна сепарация. Ето, виждаме например призиви от рода на ние ще направим една мощна опозиция, едно мощно следващо управление в рамките на партиите, които членуват в Европейската народна партия. Сега, аз разбирам, че "Българска нова демокрация" не само, че не членува, но още няма и партия, но едно подобно ограничение ми прилича на ограничението, което например Бойко Борисов може да направи. Той ще каже: ние ще направим една мощна коалиция от партиите - членки на Европейската народна партия, които имат евродепутати. И тогава ще питам останалите опозиционни партии - членове на Европейската народна партия, как биха реагирали.

Интересно е обаче как разчитате посланието на президента Георги Първанов? Той каза, че в управлението трябва да се вкарат нови играчи. Те откъде могат да дойдат според вас - от резервната скамейка, от сегашните партии, от нови партии, от кой друг футболен клуб да дойдат тези резервни играчи изобщо?

На мен не ми е известно къде са правени сондажи. Плюс това нови играчи не означава непременно четвърта партия в коалицията. Това могат да бъдат и персонални уговорки с хора във и извън парламента. Във всеки случай към този момент и особено след вчерашното изявление, че представителите на тройната коалиция са се разбрали по промените и остава само лидерите да определят персоналния състав на тези промени, тази тема като че ли отпада от дневния ред.

Има ли условия, при които бихте се върнали в управлението, е интересно?

В този мандат...

Ето, видяхме, че НДСВ направи завой, така, примири се, каза, че няма да излиза от коалицията, т.е. някакви сондажи вървяха, някакви обещания вървят.

Ами, аз не знам кога са казали, че ще излизат от коалицията. Ако НДСВ беше излязло от коалицията, аз нямаше да изляза от НДСВ, но не видях никакви такива възможности, не ги виждам и към днешна дата. Така че в рамките на този мандат за всеки един от нас, депутатите от "Българска нова демокрация", би било политическо самоубийство да участва в управлението. И затова казвам, че подобна спекулация всъщност е един добър ход на управляващите, но много лош знак за разединената опозиция, защото темата като че ли се подхвана от представители на опозицията, което за мен е просто недалновидна политика.

Така, думичките предсрочен вот обаче се прокрадват все повече и повече в общественото пространство, но хайде да направим един преглед кой има и кой няма интерес от едни предсрочни избори. Кой вече реди листите, появиха се слухове, че Ахмед Доган вече ги реди например, и кой категорично няма полза от едни предсрочни избори?

Ами, тъжният факт е, че според мен, както и други политици и анализатори отбелязват, според мен една част от управляващите, в частност БСП и ДПС може би имат интерес от предсрочни избори и това е така, защото и те не очакват до края на мандата кой знае колко да повишат доверието към себе си като политически. . .

То всъщност може само да спадне, както стана ясно...

Ами, аз пак казах, като български гражданин искрено им желая успех, защото една година вакуум ще ни ликвидира всички. Но логиката сочи, че много трудно може да се очакват някакви значими, положителни промени. Така че, колкото и да е странно, като че ли само те имат интерес от предсрочни избори. Демонстрира се подобна воля и от партия ГЕРБ. Аз лично не съм наясно каква е тяхната готовност. Но партия ГЕРБ не би могла да управлява сама в следващия парламент и ако й се наложи да прави коалиция с БСП или с ДПС, каквато те отричат към момента да е възможна като коалиция, нека да напомним, че и НДСВ отричаше възможна коалиция с БСП през 2005 година. . .

Пък се случи.

Но математическите резултати от изборите като че ли наложиха нещо друго. Вариантът на липса на коалиция просто означаваше нови избори. Нови избори, в които едва ли би се променила кой знае колко картината. Ситуацията беше изключително тежка, защото при ясната позиция на ДПС нямаше никаква математическа възможност за дясноцентристко управление на страната.

Така, познавате лидера на НДСВ. Възможно ли е той да има план Б за съвместно управление с ГЕРБ?

Ами, познавам го. Разбира се, че всичко е възможно. Само че, за да има такъв план, това трябва да бъде план в една значителна степен и на ГЕРБ. А подобно нещо не би могло да се случи чрез едностранната воля на лидера на НДСВ. Оттук нататък и на конгреса на НДСВ от 3 юни и след това в цялостната политическа картина и формалните, и неформалните лидери на ГЕРБ ясно посочват, че с НДСВ след липсата на излизане от коалицията те не биха преговаряли за ново управление. Но пак казвам, политическият живот винаги е по-сложен отколкото изглежда и той е не само принципи, но и компромиси. Да се надяваме, че компромисите няма да провалят изцяло принципите.

Ако обаче все пак се случат едни предсрочни избори, каква би, как би изглеждала конфигурацията? Вие, така, доколкото разбирам от думите ви, по-скоро виждате БСП и ГЕРБ в комбинация, в коалиция.

Аз се надявам когато и да са изборите, освен ГЕРБ в парламента да има мощно присъствие на десни политически сили. Това е нашата идея. И идеята примерно да регистрираме партия "Българска нова демокрация" е не желание категорично и ясно за самостоятелно участие на следващите парламентарни избори, когато и да са те, а идеята да има формализиране на политически субект, който да преговаря с останалите политически сили в спектъра център-дясно за едно бъдещо управление на страната. Надявам се, че в кратките срокове, които остават, дори и да са изборите редовни, този процес може да бъде извървян.

Как си обяснявате, че Милен Велчев представи вчера решението на тримата лидери да има все пак вицепремиер без портфейл, който да отговаря за евросредствата? Възможно ли е той да се гласи за такъв вицепремиер?

Е, нека не се връщаме на Априлския пленум от 1956 година, че непременно, който чете отчетния доклад, ще стане лидер на партията. Струва ми се, че доста години са минали от тогава. Аз не бих могъл да правя тази...

Доколкото познавате пък лидера на НДСВ Симеон Сакскобургготски, би ли допуснал той излизане от коалицията?

Е, това е един сложен въпрос. Според мен този акт, който политически ние очаквахме от 1 януари 2007 година, вече е безвъзвратно закъснял. И оттук нататък излизането на НДСВ от коалицията не би могло да донесе за НДСВ позитивите, които биха могли да настъпят година по-рано. Така че аз лично не очаквам подобни действия от лидера на НДСВ и от НДСВ като политическа формация.

Ето, идентифицирахме коя политическа сила със сигурност няма интерес от предсрочни избори.

Това сочат и социологическите проучвания.

Така, оценката ви за жълтите министри. Има ли сред тях, да цитираме, бълхи в юргана, които трябва да бъдат изтупани?

Мисля, че, ако управленски подходим по въпроса, без да съм адвокат на който и да е, пробивите в този кабинет едва ли пряко се отнасят до т. нар. жълти министри. Без някакви особени ласкателства ми се струва, че въпреки проблемите в някои от ресорите, които се ръководят от жълти министри, това не са проблемите, които провалят прогреса на страната. Но, разбира се, оценката трябва да бъде на премиера и на тримата лидери.

Обаче очакванията са, че лидерът на НДСВ Симеон Сакскобургготски ще тръгне да сменя министри, за да си разчисти сметките с министри, близки до "Българска нова демокрация", така, да кажем Даниел Вълчев, Веселин Близнаков, как ви изглеждат в тази позиция?

Ами, аз от много коректен и нежен...

Гергана Грънчарова.

...сега съм принуден да стана малко по-рязък и груб. Не знам защо някой си мисли, че бивши приятелски отношения в политиката означават много към днешния ден. По никакъв начин след конгреса от 3 юни и особено след напускането ни на НДСВ през ноември, аз не бих могъл да кажа, че те са наши министри. Те са министри на НДСВ. Държат се точно като такива. Оценката, разбира се, пак е на лидера на НДСВ.

Изобщо ми се ще една малко по-генерална оценка да направите. Изчерпа ли се тройната коалиция след влизането ни в Европейския съюз на 1 януари 2007? Как ви изглежда това?

Политическата логика на нашето излизане от НДСВ се корени точно в отговора на този въпрос. За нас този проект изпълни своята цел. Ние бяхме убедени, убедихме и нашите симпатизанти, че целта на тройната коалиция и големият компромис, който като политическа сила НДСВ предприе, беше постигната на 1 януари 2007 година. Всички очаквахме от 1 януари до конгреса на 3 юни да се вземат някакви по-радикални мерки за излизане от коалицията. Това не се случи. Не се случи въпреки желанието на делегатите на конгреса, почти единодушно заявено в рамките на самия конгрес. Оттук нататък според нас като политическа НДСВ дължеше поне отговор защо не излиза от коалицията. Този отговор също не беше получен. Не се получиха и очакваните дебати на тази тема в парламентарната група и в политическото ръководство. Така че отговорът на този въпрос за нас всъщност беше актът на напускането на НДСВ след изгонването на петимата наши колеги.

Така, не мога да не се съблазня от мисълта да ви питам и по някои правосъдни въпроси. Сега как, като бивш председател на вътрешната комисия най-вече имате, така, сериозен поглед върху процесите в областта на вътрешния ред и правосъдието, как ви изглежда тази идея за обединението на МВР и Министерство на правосъдието в едно мегаведомство? Доста хора я определиха като екзотична.

Ами, тя, темата не е толкова сложна всъщност. Аз не бих казал, че това би било мегаведомство. Нека да напомним, че съдебната система е нещо извън изпълнителната власт и е друг вид власт. Функциите на Министерство на правосъдието са по-скоро координиращи. И ако от Министерство на правосъдието извадим отдел "Затвори", в него ще се получи само една контролна, без право на контрол система.

И съвет по законодателство, евентуално.

Да. Тоест не мисля, че има много правомощия в Министерство на правосъдието. То трябва да реализира политиката на изпълнителната власт в този сектор. И за щастие и чрез конституционни промени, и чрез някои други промени в значителна степен Министерство на правосъдието изпълнява тези си функции. Обединението между двете ведомства - МВР и Министерство на правосъдието, всъщност не би довело до нищо позитивно. Формално би означавало структура, която пряко да отговаря на проблемната ни глава, предприсъединителна и вече като членове, "Правосъдие и вътрешни работи". Но аз лично не виждам никаква политическа и управленска логика в това.

Изваждането обаче една по една на службите от МВР и вкарването им в Държавната агенция за национална сигурност не изпразва ли от съдържание МВР? Няма ли за пореден път, значи, 18 години сме свидетели на какви ли не реформи, местене от едно място на друго, преструктуриране, ще има следствие, няма да има следствие, ще го закриваме, няма да го закриваме, този ще разследва, онзи ще разследва, и резултатът 18 години е, че никой от високите етажи на властта, било то по отношение на корупцията или на престъпността, не е разследван, съден и вкаран в затвора. Тоест това няма ли да е поредният такъв опит за изпразване от съдържание на МВР?

Ами, аз имам малко по-различно мнение. Според мен 18 години реформата в МВР не е започнала, а не, че се правят много реформи. Реформата в МВР, първо, би означавала системи и структури, които, ясно за всички, са пряко свързани с организираната престъпност, да бъдат прочистени из основи. Това никой не го е направил. Имаше определени периоди, в които бивши служители се вадеха от ведомството, идваше и следващата власт, тя в значителна степен ги връщаше. Аз това не го наричам реформа, по-скоро използваният преди малко термин в друга връзка - разчистване на сметки. Но това разчистване на сметки винаги се оказва на гърба на българския гражданин, защото системата не се подобрява и аз на това не му викам реформа. Реформа е нещо, което търпиш компромиси и жертви, за да постигнеш резултат. При липсата на постигнат резултат, няма как да го наречем реформа. Така че аз се надявам, за съжаление, не в рамките на този мандат, защото и времето е малко, наистина да се пристъпи мощно към реформа в цялата система за сигурност. Време е ние да работим по европейски стандарти, а не като някаква реминисценция на онова тоталитарно време, както в момента стои структурата на МВР.

Само че системата за сигурност включва и много други неща. Никой не говори за състоянието на съдебната система, а то също никак не е добро в контекста на този доклад, който чакаме. Тоест за тези оставащи месеци, както се изразявате, твърде максималистично е да очакваме някакви положителни резултати.

Ами, като че ли години наред очаквахме съдебната система да се самоорганизира и самопоправи.

И на другото му казвахме политическа намеса в работите на независимата съдебна власт.

Спомням си един хубав пример на министър Антон Станков, който правеше някакво сравнение с гробището и системата, да не очакваме подкрепа отвътре, беше неговата дума. За съжаление точно така стоят нещата.

Оказа се прав, да.

Да. И там има нужда от много сериозна промяна. Тя обхваща същия тип прочистване, за което говорихме в системата на МВР.

Е, кой да я направи тази реформа, кой да оглави МВР...

Някой...

...Ален Делон, Мата Хари?

Не. Някой, който има политическата воля. И пак казвам, за добро или за лошо трудно бихме могли да очакваме в оставащата една година до края на мандата това да се изпълни в рамките на този мандат. Добре би било, ако се намери политическата воля поне да започнат мощно процесите в тази посока.

Директорът на Държавната агенция за национална сигурност Петко Сертов призова трима депутати от вътрешната комисия, при това опозиционни, така, да наблюдават непрекъснато работата на ДАНС. Вече имахте подобен опит, към вътрешната комисия имаше една подкомисия за наблюдение на спецслужбите. Какъв ефект би имала реанимацията на една такава структура, тя ще успее ли да упражни очаквания граждански контрол върху дейността на тази агенция?

Г-н Сертов ясно заяви своята воля и това беше в резултат и на много разговори, провеждани от вътрешната комисия. Неговото становище е категорично и аз изцяло го споделям, че липсата на парламентарен и граждански контрол върху дейността на службите дава възможност тези служби да работят на тъмно и като реминисценция на тоталитарни служби. Надявам се в процеса, който сега започва, това да бъде преодоляно. И службите, и българските граждани имат особен интерес от това да има действен парламентарен и граждански контрол върху тяхната дейност. Смятам, че идеята на г-н Сертов е едно добро начало в този смисъл.