Рашидов: Не може Пешо от Чирпан и Татяна Лолова да са с еднакви заплати

Рашидов: Не може Пешо от Чирпан и Татяна Лолова да са с еднакви заплати
Рашидов: Не може Пешо от Чирпан и Татяна Лолова да са с еднакви заплати / cнимкa: Sofia Photo Agency, архив
Рашидов: Не може Пешо от Чирпан и Татяна Лолова да са с еднакви заплати
31154
Рашидов: Не може Пешо от Чирпан и Татяна Лолова да са с еднакви заплати
  • Рашидов: Не може Пешо от Чирпан и Татяна Лолова да са с еднакви заплати

Как точно ще бъде реформирана театралната система у нас ще стане ясно в четвъртък или петък. За първи път конкретните идеи ще бъдат качени на сайта на Министерство на културата, съобщи в „Денят" на Дарик ресорният министър Вежди Рашидов. Той беше категоричен, че театри няма да се закриват, а ще се сливат, за да се подобри работата им. „Дърводелски реформи не сме си позволили да правим", допълни министърът.

Според него е крайно време системата да бъде подредена, за да се приключи със социализма, който се е настанил в нея. Пред Дарик Рашидов обясни:

На всички ни е ясно, че в България е крайно време тази реформа да се случи. Трябва да подредим нещата по такъв начин, че българите да се радват на един талантлив, конкурентноспособен, авторитетен театър.

Въпросът е как това ще се случи?

Предстоят хубави реформи, сериозни реформи. Ще има хубави афиши, богати театри, талантливи хора... Не е честно в Чирпан Пешо, който цял ден си стои там и играе един път в месеца, да получава 600 лева заплата, и Татяна Лолова, казвам нея, защото я обичам, да пълни залата, да носи печалби, и тя да взима същите пари. Ясно е, че ще има шум срещу реформите. Той е от тези, които прекалено много се съмняват в себе си. Не бива да се внушава, че нещо се прави на тъмно. Не е достойно да те твърди това. Ние отделихме 11 месеца само на театралната реформа. Имаше работни групи, правихме безкрайно много срещи, и продължаваме да правим, с театрали. Имахме безкрайно много срещи с директорите на театрите, с общините, които желаят да имат театри и искат да поемат ангажименти. Ние не сме си позволили да направим дърводелски реформи. Не за друго, ами защото дори в театрите, които имат най-лошите показатели има талантливи хора. Не можем да допуснем просто ей така да изгорят хора. Трябва да направим така, че да съхраним достойнството и самочувствието на талантливите хора дори в малкия град. Театри няма да се закриват, театрите ще се обединяват, ще се сливат, в зависимост от това от какво има необходимост.

Тези сливания и обединения ще доведат ли до съкращения? Колко хора ще останат без работа?

Ще ви отговаря по следния начин. Е ли е добре да даваме по 600-700 лева заплати на хора, които играят от 360 дни 30 пъти? Даваме по един или два милиона бюджет и получаваме приходи от 30 000 лева. Вие съгласна ли сте това да го плащате? Аз не съм съгласен от моите данъци да плащам това. Това са парите на българския данъкоплатец.

Така е. Понеже казвате, че положението е тежко, защото сме в криза, и именно защото сме в криза, хората се притесняват, че ще останат без работа. Колко хора ще бъдат съкратени?

Аз добре разбирам какво ме питате, но нали не искате държавата да бъде просто една касичка? Да, разбира се, талантливите хора дайте да ги спасим, дайте да ги има, да играят, да правят големи спектакли, да имаме средства и за нови спектакли. 21 век сме и от 50 години ние не сме поръчали една нова опера, един талантлив млад композитор да напише една съвременна опера. Вижте, това са двигателите на времето. Новите неща, новите таланти. Иначе ще си седим в една паяжина само защото много искаме да си имаме театри. Едно е да искаме, друго е дали този театър се консумира в един правилен вид. Нека да бъдат театрите добре подредени. Този социализъм трябва да свърши.

Ще си позволя да ви питам конкретно за някои от идеите. Театър "Сълза и смях" ще стане ли четвърта сцена на Народния театър?

Ох, вижте, винаги тръгваме така. Какво ще стане с театър "Сълза и смях"? Нали си спомняте, че Пътуващият театър бяха останали без покрив, събрахме ги с Народния театър и сега той работи добре. Каква драма има? Нали театър да имаме. А ние се борим сега колко директори ще имаме на глава от населението. Ами ще има един директор и един зам. директор. Вместо да има осем директори на три трупи в един град, ами ще ги обединим трупите и ще има само един директор. За какво са ни 12 директори с трима или четирима заместници? Това говорим, какво толкова страдаме. Ето ние не говорим отново за театър, за спектакъл. Ние говорим за това как ще кадруваме театъра.

Какво ще се случи с Музикалния театър в София?

Нищо няма да се случи. Ще ги обединим с балет "Арабеск", няма смисъл от двама директори. Ще има Музикален театър докато този театър има публика. От тях зависи. Няма никаква драма. Аз вече си позволявам да говоря емоционално, защото не е честно. Не е честно да дадеш 2,5 млн. лева на Музикалния театър и той да има 60 представления от 360 дни. 300 дни какво има? И от това да има приходи 50 000 лева. Прощавайте, кажете ми за какво говорим? Ако това е честно - кажете ми го вие.

Откога ще започне да се случва реформата? 

Ще ви отговоря. Знаете ли какво ми каза преди да си отиде Крикор Азарян, светла му памет. Поседях до леглото му във Военна болница и той ми каза две прекрасни думи: Майна, ти ако си позволиш да направиш реформите в българския театър, ти ще върнеш ренесанса на българския театър. България е единствената страна, която не си е реформирала тази система. Нека аз да бъда лошият, но за сметка на талантливите и способните. И за бъдещето на българския театър.

Откога ще започне ренесансът?

До една седмица Министерски съвет трябва да вземе решение и бавничко ще започнем. Няма страшно. Никого няма да колим. Ние говорим като че ли нещо страшно ще се случва. Ние просто ще трансформираме тази система, която сега вегетира, в една работеща система. Това е.