Предлагат бизнесът да участва в изпитите за професионално образование
Предлагат бизнесът да участва в изпитите за професионално образование / снимка: БГНЕС

Изпитите при професионалното образование да се провеждат с участието на бизнеса, предложи в интервю за Дарик директорът на Професионалната гимназия по туризъм в Плевен Малинка Маринова, която е председател на асоциацията на училищата, които дават професионални квалификации в туризма.

В ръководеното от Маринова училище е реализиран пилотен проект за внедряване на т.нар. дуална система, която по думите на директорката е позната за българското образование от миналото, когато задължително е имало стажове и бригади.

Според Маринова, изключително важно е хората от бизнеса, които провеждат обученията, първо - да имат завършено образование по дадената специалност и второ да минат курс или да бъдат обучени как се работи с ученици, за да може обучението наистина да е ползотворно.

Маринова представи и програма, която се отнася за кадри, които от години работят в дадена сфера, но нямат професионална квалификация, да получат ценз от професионалните гимназии в сектора. За да се въведе съвместното обучение между професионалните училища и бизнеса, трябва да се пренапишат изцяло учебните програми, категорична е още Малинка Маринова.

Веднага ще трябва да се променят учебните планове, учебните програми, трябва да се създадат екипи от учители и работодатели, специалисти в различните направления. Според нас трябва да има някакво облекчение за тези фирми, които ще се нагърбят да приемат ученици на стаж. Ние бихме били доволни дори бизнесът да не финансира и да не заплаща на учениците през тези три дни, в които ще работят в предприятията, достатъчно е бизнесът да разбере своята роля и да участва активно в обучението на учениците. И при провеждането на държавните изпити за придобиване на степен професионална квалификация там също трябва да участват повече специалисти от предприятията, даже тези изпити да се извършват само от тях, както в Германия например изпитите се провеждат само от индустриалната камара.

Трябва ли тези хора от бизнеса, които обучават пряко учениците, също да минат допълнителна квалификация, да имат някакъв ценз?

Този, който ще бъде наставник, наистина да научи ученика в тънкостите на дадената професия и той да заобича тази професия. Ученикът е отишъл на работа в ресторант или хотел, но той този ресторантьор не е да сгъва цял ден салфетки. В крайна сметка ако някои предприятия има хора, които нямат съответната специалност, по която работят, например завършил е за шивач, но работи в хотелиерският бизнес, работодателят може да използва един друг проект „Нова възможност за моето бъдеще" или това означава валидиране на компетентности по дадена професия. През декември ще бъдат обучени екипите и може би след януари този проект ще стартира. И всички тези хора, които работят по друга специалност, а не по тази, която са завършили или нямат специалност, а искат да придобият такъв документ, могат да посетят професионалните гимназии на територията, на която живеят, и да се поинтересуват от училищата какви компетентности могат да валидират, тоест да им признаят съответните училища дали имат някакъв документ или трябва да държат изпит, за да вземат документ по съответната специалност. В рамките на тези две години валидирането на компетентностите ще бъде безплатно, така че може би повече хора ще се възползват да посетят професионалните гимназии и да получат тази информация за валидиране на компетентности, придобити по неформален и самостоятелен начин на учене.

Професионалните гимназии ще се развиват на регионален принцип. В Плевен и Плевенска област и територията, която вие покривате с кадри, има ли достатъчно хляб за тях?

Ако вървим всяка година поетапно, на всеки пет години излизат такива специалисти и нашите хотели, фирми и ресторанти назначават хората, които са квалифицирани, смея за твърдя, че за тях има работа в Плевен. А и не всички ученици спират да тук. Те продължават своето развитие и повечето от тях следват висше образование в сферата на икономиката и туризма. Едно време имаше много предприятия и заводи. Тази дуална система не е толкова непозната за България, защото и ние, когато сме били ученици, сме имали такива дни, когато сме ходили на стажове по предприятията. Те не бяха платени тогава, но имаше човек, който се занимаваше с нас.

Защо и преподавателите не са особено мотивирани?

Българският учител по време на учебния процес се изтощава. Колкото и да се квалифицира, колкото и да подобрява своите знания и умения, на каквито и курсове да ходи, той в по-голямата си част е ангажиран психически. Психиката на един човек по-бързо се износва отколкото при физически труд. Смятам, че учителите трябва да се пенсионират много по-рано. Тази възраст е прекалено голяма за учителя. Младите кадри - отново казвам, че не че младите хора не обичат да работят с други млади хора, каквито са учениците, но учениците се промениха откъм дисциплина и желание да учат.

Колко трябва да бъде увеличението на учителските заплати? Това е едно от исканията, които са отправени към финансовия министър.

Какъвто и процент да кажа, първо, държавата трябва от някъде да ги вземе тези пари. Виждаме какво е икономическото състояние на държавата и не можем да се залъгваме, че тя ще може да даде 20-30% увеличение. Държавата трябва да прецени колко процента може да отдели от бюджета, за да увеличи учителските заплати. Не се ангажирам с процент, може би поне 15% на първо време. Но все едно някой да каже в моето училище „Увеличи ни заплатите", когато аз имам един бюджет, с който разполагам и трябва да изкарам годината и да платя всички разходи в училището. Аз не мога да ги увелича, докато не издължа всичко, което имам към доставчици и други. Да, аз мога да увелича заплатите и да ги изразходя тези пари за пет месеца и в другите седем месеца училището да стои без заплати.

Заговорихте учителите да се пенсионират по-рано. Каква според Вас трябва да е възрастта?

От това, което виждам, е, че около 53 години е разумна граница учителите да се пенсионират. Между 50-53, до 55 години най-много. След 55 години просто тези хора имат желанието да си изпълняват задължението, но има ред причини, поради които не са полезни за самите себе си, просто изпитват затруднения. Учениците обичат да разговарят с по-млади хора и самият учител няма да се чувства комфортно в тази ситуация.