Пенев: Трябват по-строги санкции за коли без „Гражданска отговорност”
Пенев: Трябват по-строги санкции за коли без „Гражданска отговорност” / netinfo
По традиция след летните отпуски започват да плъзват „подготвящи” шофьорите информации за нова цена на застраховката „Гражданска отговорност” към края на годината. Този път подобни коментари подраниха, но бяха секнати от Комисията за защита на конкуренцията, която наскоро глоби няколко застрахователи и самата им Асоциация за договаряне на цени.

По данни на Комисията за финансов надзор 83,5 процента от регистрираните в КАТ коли имат „Гражданска отговорност”. Според изискванията за страните членки на ЕС обаче прагът е 90 процента и ако паднем под него, вероятността да се върне така наречената Зелена карта и граничният контрол започва да клони към 100 процента.

Дали има опасност това да се случи, какъв скок в цената все пак ще отбележи застраховката и кога можете да разберете от интервюто с Орлин Пенев, председател на Асоциацията на застрахователите.

Няма контролиращ орган, който да изпълнява контролните функции.

Тоест отговорностите са разхвърляни между отделни институции и на практика това е резултатът, така ли?

Според мен няма никъде разпоредени отговорности, защото единствено в наредбата е отбелязано, че този, който няма „Гражданска отговорност” подлежи на глоба от толкова до толкова. Никъде не е записано кой е контролиращият орган. Обикновено това трябва да е Пътна полиция. Тя дали го контролира или не го контролира не е много ясно. Примерно, ако излезе някаква наредба, в която да се каже твърдо и ясно, примерно, че при първо нарушение липса на "Гражданска отговорност" се налага еди-каква си глоба, при второ нарушение примерно глобата да е в двоен размер, при трето нарушение – автомобилът се спира от движение. Или да бъдат по-строги санкциите, докато стигнем обхвата, докато нашето общество свикне да си плаща "Гражданска отговорност", направо още при първото нарушение автомобилът да се спира от движение до издаване на полица.

Доколкото си спомням имаше условие да не падаме под 90 процента, в противен случай отново може да се стигне до граничен контрол за излизане дори в страни членки на ЕС и на практика да се върнем към така наречената Зелена карта. Има ли такава вероятност в настоящата ситуация, според вас?

Дали ще се върне граничният контрол и отново ще започнем да работим със "Зелена карта", никой не може да каже това нещо в момента. Просто, ако те го решат, ще ни изненадат в един момент, ще кажат „Въвеждаме граничния контрол и това е”. Няма да има предупреждение.

Понеже много ваши колеги заговориха за цената на застраховката. Че е нереалистична и трябва да говорим за повишение. В какви срокове и за какви проценти можем да говорим?

Аз неведнъж съм казвал, че тя трябва да расте плавно по простата причина, че рязкото увеличение на цената ще рефлектира върху потребителите, което в един пазар като нашия би довело по-скоро до някакъв процент спад на обхвата, отколкото до увеличение.

Какво разбирате под плавно?

От 30 до 40 процента годишно максимум. Преди бях казал 30 на сто, но, според мен, това, което виждам в момента, би могло да стигне даже до 40 процента, тъй като средната цена е от порядъка на 65-70 евро, а средната цена примерно за Централна Европа, даже и в Румъния е над 200 евро.

Кога можем да очакваме следващата стъпка на такова плавно поскъпване?

Това е индивидуално решение на всяка компания.

Какви са настроенията в Асоциацията?

Асоциацията не е контролен орган и тя не определя цени.

Така е, но предполагам, обсъждате намеренията си.

Ние веднъж ги обсъждахме, втори път не искаме да ги обсъждаме. Когато се опитахме да разберем пазара, Комисията за защита на конкуренцията си измисли един куп глупости, така че колективно изказване в тази връзка дали ще се увеличава цената или не няма да има. Просто ви казвам, че към настоящия момент всяка компания има индивидуален подход.

Даваме примери от други държави и знаем, че вероятно във всички държави цената на застраховката "Гражданска отговорност" зависи от това дали даден водач на превозно средство е имал инциденти и какви през миналата година и ако е имал, цената, която плаща за тази застраховка, е по-висока. Видях преди няколко дни, че няколко застрахователни компании в България премахват тази един вид санкция срещу шофьорите, които са имали инциденти, не възнамеряват да правят оскъпяване на техните застраховки.

Не мога да коментирам, тъй като не съм виждал такива изказвания или публикации. От друга страна, някои от компаниите прилагат системата „бонус – малус", но доколкото ми е известно тя е изключително неефективна, тъй като на клиента, ако му се приложи системата „малус”, тоест той има щети и трябва да му се увеличи застрахователната цена, той решава да се премести в друга компания, отива там и си сключва застраховката на по-ниска цена. Така че подобна система би имала смисъл, когато има някаква относителна стабилизация на цените на по-високо ниво, отговарящо реципрочно на застрахователното покритие, което се предлага.