Огнян Донев: Няма ултиматум за цените на лекарствата, но властта заяви твърда позиция
Огнян Донев: Няма ултиматум за цените на лекарствата, но властта заяви твърда позиция / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Огнян Донев: Няма ултиматум за цените на лекарствата, но властта заяви твърда позиция
50805
Огнян Донев: Няма ултиматум за цените на лекарствата, но властта заяви твърда позиция
  • Огнян Донев: Няма ултиматум за цените на лекарствата, но властта заяви твърда позиция

Малко вероятно е да се очаква единен процент, с който отделните фармацевтични компании ще намалят цените на лекарствата - при някои компании процентът на отстъпка ще бъде много висок, при други много малък в зависимост от това как са се развивали цените на техните медикаменти през последните две години. Това каза изпълнителният директор на „Софарма" Огнян Донев.

В интервю за рубриката „МеждУредие" на Дарик кафе той коментира вчерашната среща между фармацевтичните фирми и здравния министър Стефан Константинов за лекарствата, в която участва и министър-председателят Бойко Борисов.

По думите му властта не е поставяла ултиматум на фармацевтичните компании за свалянето на цените на лекарствата, но е заявила твърда позиция, че е готова да промени нормативната уредба, за да постигне намаление при медикаментите, ако компаниите не предложат очакваните от тях отстъпки.

Снощи от новините научихме, че производителите имат две седмици, за да дадат новите си отстъпки на касата. Докъде обаче фирмите могат да се съобразят обедняването на българите и кризата?

Това беше основният мотив за срещата. И министърът, и след това присъединилият се министър-председател изтъкнаха пред фармацевтичните фирми именно ситуацията, финансовата криза, която формира в България степента на платежоспособност търсене от страна на пациентите и достъпът до лекарства. От тази гледна точка основна тема бяха тези медикаменти от общо присъстващите на българския пазар около 1300 препарата, които се доплащат с обществени средства през НЗОК. И беше изразено мнение, че в рамките на две седмици фирмите ще трябва да предложат какви са резервите и възможностите чрез подобряване на цените, намаляване на нормата на печалба те да останат да присъстват на българския пазар.

Така да ви попитам: меко или по-настоятелно, по-твърдо ви помоли властта за тези отстъпки в цените. Подобни преговори случват ли се и в други европейски страни по Ваша информация?

Такива преговори или разговори между платеца в случая НЗОК или касите в другите европейски страни и фармацевтичните компании са ежедневие. Просто за нашата страна като чели това е първи опит и най-вече инициатива на премиера Борисов да разясни на фармацевтичните компании ситуацията в страната и съответно очакванията на обществото към фармацевтичните производители.

Имаше ли някакъв вид не заплаха, не ултиматум, търся по-меката дума, но подобно условно наклонение към фармацевтичните компании, защото чух и тази сутрин здравният министър пред колегите от БНТ да казва, че ако не паднат цените на лекарствата, ще последват твърди действия към производителите.

Ултиматум не бих го нарекъл, но твърда позиция - да. Определено България е държава с пазарна икономика, но беше изтъкнато, че ако фармацевтичните фирми не проявят разбиране, държавата има достатъчно лотове чрез изменение в наредби и закони да създаде условия, които да доведат до намаление на цените, особено тези, които се доплащат от обществени фондове.

Тоест и това е вариант на властта да действа в подобна ситуация. Как това би се отразило на пазара и на вас като...

При всички положения първо трябва да изчакаме тези две седмици и да видим отделните фармацевтични компании в каква степен са разбрали посланието и след това, разбира се, ако не се проявява достатъчно разбиране, определено министерството в лицето на министъра, пък и премиерът беше достатъчно ясен, че ще бъдат предприети действия, които да доведат до намаление на цените. Визират се главно две групи от продукти.

Две групи от продукти - тези, които се финансират изцяло от касата, и тези, които частично се поемат. Това ли имате предвид или....

Точно това и най-вече групи, които се посочват - това са препаратите, които до този момент са били закупувани от Министерството на здравеопазването, а сега са минали към НЗОК и също така тези продукти, които се предлагат от компаниите на болничните търгове, където вече в отделни случаи бяха посочени примери, където има драстично завишаване на цените.

Поставен ли беше изобщо въпросът за едно общо намаляване с общ процент, както в Испания беше посочено тези дни - със 7,5 на сто, ако не се лъжа, което някак движи в посока мисъл към картел или нещо подобно... Общо сваляне на цените или всяка от компаниите логично ще действа и ще представи собствените си възможности за движение на цените надолу?

Ако компаниите подходят отговорно и направят своите предложения, то надали ще говорим за единен процент. При някои компании ще е много висок процентът, при други - много малък от гледна точка на това как са се развивали техните цени през последните две години. Защото пък не е и честно да очакваме от компания, която горе-долу е запазила ценовото равнище през последните две години, да направи същата отстъпка спрямо компания, която е завишила своите цени драстично.

Имахте вече възможност да коментирате пред медиите коментираните и по-рано думи на министър Константинов, че сваляне с 50 и над 50 процента та даже до 90 на сто наистина е невъзможно. Кое обаче е реалистично като процент, гледайки и вашата компания и онова, което е реалност на фармацевтичния пазар?

Имах възможност да изчистя и това да кажем по-скоро срещане на нашите мнения по различен начин в медиите с министър Константинов. Той има предвид отделни медикаменти, при които е възможен такъв процент. Но по начина, по който беше казано в някои медии, останах с впечатление, че се говори за среден процент. Такъв среден процент не е възможен. Но министър Константинов изрично е визирал някои продукти, при които намаление с 50 и повече процента е възможно, с което и аз съм съгласен.

Трудно е да обобщите от онова, което казвате, разбирам, някакъв среден реалистичен процент, който в крайна сметка би бил общ като сваляне на цените след тези разговори.

Ценови преговори не могат да се водят в този формат, в какъвто беше срещата вчера. Те ще бъдат проведени. Министър Константинов подчерта, че не може да се търси различие в политиката на Министерството на здравеопазването и на НЗОК. Тоест преговори ще се водят и на двете места, независимо как и по какъв начин, но те ще доведат до някакъв резултат, който след това касата и министерството ще могат да ни уведомят какъв е средният процент, защото това ще са отделни разговори с всяка компания. Иначе ако компаниите излязат с общо решение, то повече или по-малко ще представлява някакво картелно споразумение, което не е редно да бъде допускано. Също така често задаван въпрос от потребителите е освен тези препарати, които се заплащат с обществени средства, какво ще стане на свободния пазар. Сигурен съм, че държавата няма да предприеме действия там, но и там компаниите имат възможност да приспособят своите цени по-добре към реалностите на пазара.

Имахте вече възможност да коментирате в медиите защо някои от цените на едно и също ваше лекарство тук и в други страни, бяха давани примери - в Турция или Сърбия, е на доста по-ниска цена. Вие се налагате през последните години на тези пазари, но ако погледнем към вашата компания, при вас има ли сериозни резерви за сваляне надолу на цените на някои от медикаментите. Като казвам сериозни, цитирам дори тези посочени проценти - 50 и над 50 на сто при някои от медикаментите.

Нашата продуктова гама в много малка степен участва в здравната каса. По наше желание и съгласие НЗОК съобщи, че „Софарма" през 2011 година е получила общо заплащане за всички свои продукти, които доставя по линия на касата, около 8 млн. лв., което съставлява около 2 на сто от разходите. Така че „Софарма" не е в ситуация, да не говорим за някои твърдения монополно положение с тези 2 на сто присъствие в касата да наклони процента в някаква посока. Разбира се, ние също ще дадем пример за отговорно поведение и ще видим какви са възможностите за намаление на нашите цени. Примерите, които се дават, са от свободния пазар на неприскрипторните продукти главно и там вече условията на пазара са тези, които диктуват ценообразуването.

Ако мога да си позволя, без да влизам въобще в този разговор, защото той е лишен от смисъл, защото търговията е така - на всеки пазар е различна цената, не може да се очаква, че тя ще бъде еднаква и равна на всички пазари. Това е теоретически невъзможно. Но тези продукти, които не са с рецепта, реално ориентировка за цената са цените на конкурентите най-вече. Освен това не е правилно да се сравнява обявената или регистрирана цена в България с действителна цена на друг пазар, дотолкова доколкото ние винаги продаваме драстично на по-ниска цена от тази, която е регистрирана.

Цитирахте данните за дела, който вие имате в публичните средства, с които оперира касата за лекарства. За другите компании това ще стане ли ясно, ще разберат ли българите колко от публичните средства за лекарства при коя фирма отиват.

Ние, асоциацията на българските генерични производители подчертахме, че сме за пълна прозрачност и бихме желали касата да публикува не само по компании, но и по конкретни лекарства колко са средствата, които се изразходват. Това обявяване може да става със съгласието на самата компания и тук аз дадох един надявам се добър пример, че дадох съгласие сумите, които моята компания получава, да бъдат обявени публично.

Казахте сам, че твърде малък процент от сумите, които касата плаща, са медикаменти, произведени от вашата компания, но пък при лекарствата, договаряни от болниците, това не е така. Казват, че сте може би най-големият кредитор на държавата в сферата на здравеопазването. Какво сочат вашите сметки, какви са задълженията на болниците към вас?

Тук се прави мисловна грешка. Досега говорихме за дял, който заема производителят „Софарма", що касае търговеца на едро „Софарма Трейдинг", то наистина той е един от основните доставчици на болничния пазар с пазарен дял общо на фармацевтичния пазар от около 20-21 процента и като доставчик на болниците той се съобразява с реалностите и начина, по който болниците пък се финансират от страна на държавата. Неминуемо който излезе на болничния пазар, трябва да има предвид, че ще има забавяне в плащането и болниците плащат тогава, когато могат, а не тогава, когато е предвидено по договор. Тъй че трябва да има известна стабилност в компанията, която осъществява тази дейност и тя да има добри контакти с банковата система, за да може да издържи на този финансов натиск. Не мога да кажа, за всеки един ден дълговата ситуация на всички болници в България е различна, но е от порядъка на около 50 млн. лв.

От всичко, което стана ясно дотук, фирмите са склонили пред властта да дадат, ще използвам тази модерна през последните дни думичка „бонус" по отношение на цените на лекарствата, да преотстъпят част от печалбата си. По-скоро касата и публичният ресурс там или пациентът според ще спечели от тези разговори и вероятните очаквани договорки?

При нормално протичане на преговорите би трябвало и двете страни. От една страна, най-голямата икономия ще бъде реализирана за сметка на обществените средства, тоест тези на касата, които се изразходват за лекарства. Това няма да е под формата на някаква парична икономия, а чисто и просто ще се освободи финансов ресурс, който ще помогне да се подобри достъпът на пациента до лекарства. Тоест с едни и същи пари касата ще е във възможност да купува по-голямо количество медикаменти за потребителите. От друга страна, крайният потребител пък ще почувства известно облекчение, тъй като ще намалее делът, който той плаща за тази продукти, които не са изцяло реимбурсирани, а само частично.

Около това, че се промени начинът на договаряне на цените на някои от лекарствата - не чрез централизиран търг, както преди време, се говореше, че цените, по които сега плаща касата за някои медикаменти са в пъти по-високи отколкото са били договаряни от здравното министерство. Ако се абстрахираме от това, че логично имате интереси като компания на този пазар, грешка ли беше тази промяна, защото мнозина казват, че централизираната корупция излиза по-евтино от децентрализираната, когато се говори за ползване на публичен ресурс?

Като всяко ново нещо, то трябва да се доусъвършенства. Беше подчертано от страна на ръководството на Министерството на здравеопазването, наистина, че някои компании като че ли са се възползвали от тази възможност. Иначе смисълът на цялото мероприятие беше министерството да не се занимава с нещо, с което никое министерство не се занимава, а именно с търгове. Чисто и просто трябва да се доусъвършенства нормативната база, която да задава ясните правила за поведението на цените при това прехвърляне на медикаментите от Министерството на здравеопазването към НЗОК веднъж и другото са болничните търгове.

Лекарствата са тези, за които си струва сериозно да бъде говорено в тези последни скандали, които засегнаха здравеопазването през последните две-три седмици, но кажете, защото хората много се объркаха от този събития, какво имате да делите Вие с Делян Пеевски, Цветан Василев и банката му? Защо са тези удари под кръста, които се разменят публично? Хората вече взеха да объркват темата с лекарствата с това, което се случва.

Това специално няма нищо общо с лекарствения пазар. Аз като акционер мога да кажа, че последната ми инвестиция, която осъществих в областта на медиите, ми създаде някои грижи и проблеми, но се надявам, че това няма да се отразява съществено. Като говорим сега за лекарствено снабдяване, говорим за цени на медикаменти, които от 200 били станали примерно 500 лв. Не става въпрос за медикамента, който струва два лева или се продава на 2,50 лв. Сами разбирате, че ценовият натиск върху пациента е много по-голям при скъпоструващите продукти. Уви, ние българските производители нямаме продукти, които да струват толкова. Относно противоречията, съжалявам, аз като че ли влязох в един сектор, който изненада някои хора и съжалявам, че не беше посрещнато по най-добрия начин.