Сезонът на отпуските вече започна, а с него се увеличават както трафикът по основните пътни артерии на страната, така и тежките катастрофи. Сред най-натоварените отсечки е главен път Е 79 от София до Кулата, който съвпада с трасето на магистрала „Струма” и е част от Трансевропейския коридор номер четири.
Другите магистрали, по които се работи са „Марица” и „Тракия”, предвижда се за концесиониране и „Хемус”. Вие споменахте, че трафикът се е увеличил, работи ли се по концесиониране на магистралата? До момента имаме въведени 150 км от автомагистрала „Хемус”, Ще бъде стартирано строителството на участъка между Северната дъга и гара Яна още през тази година. За участъка между Боаза и Велико Търново ние на практика имаме решение по ОВОС, още през тази година ще възложим работно проектиране, още тази година ще възложим работно проектиране, а в момента сме възложили изработване на доклад по ОВОС за останалия участък – между Белокопитово и Велико Търново. Що се касае до автомагистрала „Черно море”, също имаме възложен доклад по изработване на ОВОС. До края на месец август ще бъдат изчистени всички проблеми по магистралите „Тракия” и „Марица” – знаете, Тракия аз лично се надявам през месец юли да получим становище от Евростат, за да може най-накрая правителството да прецени какво се случва с бъдещото изграждане на автомагистрала Тракия – дали ще продължим този договор или ще минем на друга форма на изграждане, имам предвид други източници на финансиране. Автомагистрала „Марица” – според мен, като казус тя е най-решена – през тази година ние ще пуснем минимум 15 км, в това число и ново мостово съоръжение. Започна летният сезон, в кои участъци ще продължи да се работи? Въведохме от 4 юни ограничение за организация на движение на товарните автомобили между Стара Загора и Сливен в интервала между 6 и 22 часа, която ще важи до 15 септември. В края на месец август, началото на септември най-късно ще въведем в експлоатация участъка между Чирпан и Стара Загора. По северното направление София-Варна в момента се работи по път 1-4 в участъка между Търговище и Шумен. По тунелите на практика ремонтите приключиха. За около три дни ще затворим тунела „Чимишка” в едната му тръба между 6 и 9 юли за ремонт на осветителната уредба, но това са ремонти, които не оказват сериозно влияние върху трафика. А по другите направления – между Хасково и Бургас, между Добрич и Варна, между Русе и Варна по първокласния и второкласни пътища по програмата „Транзитни пътища - ІV” – ремонтната програма на фонда, се изпълняват ремонти, но там е въведена временна организация, предвид на това, че трафикът не е толкова натоварен.
Две от отсечките на магистралата вече се проектират, но протести на еколози застрашаваха реализацията на проекта, тъй като те настояват за защита на застрашените видове в Кресненското дефиле. В края на седмицата беше постигнато споразумение за строителството на магистралата. Какво са се договорили еколозите и пътните строители, ще разберете от интервюто на Ралица Василева с изпълнителния директор на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” Веселин Георгиев. По отношение на останалите участъци, изключващи Кресненското дефиле, с екологичните организации нямаме различия, трасетата са одобрени и в момента в два от тях тече проектиране. Имам в предвид участъка Сандански – Кулата и Долна Диканя – Дупница. Работните проекти ще бъдат готови в началото на август. Що се касае до Кресненското дефиле, това, което говорихме в петък, беше, че докладът по OВОС трябва да бъде преработен именно по този участък и да се разработи „зеленият вариант”, както ние го наричаме, за преминаване през Малашевската планина, имам предвид преминаване с тунел или по скоро комбинация от къси и дълги тунели и виадукти. Общата им дължина е приблизително 15 километра. Индикативната му стойност е около 600 млн. евро. Вероятно той ще се дореализира през следващия програмен период – след 2013 година. Тези 15 километра тунели, които вие споменахте, колко ще оскъпят проекта и това решава ли проблема на еколозите със защитата на околната среда и съответно натоварва ли пътния трафик? Сега точно не бих казал колко би оскъпил проекта, но ще бъде доста. Решението устройва екологичните организации. Що се касае за проблеми с реализация на трафика, в никакъв случай не би имало, тъй като знаете сега какво е в Кресненския пролом. Габаритът на пътя съобразно с трафика въобще не си кореспондират, така че тунели, знаете, се правят и това са много модерни и елегантни решения, за съжаление, са много скъпи и изискват много време. Магистрала „Струма” е предвидена за концесиониране, до къде стигна процедурата? На този етап темата за концесиониране на автомагистрала „Струма” не е актуална, тъй като съгласно изискванията на регламентите, които сме подписали с Европейската комисия, там, където проектите са изпълнявани съвместно, концесиониране е възможно пет години след въвеждането на обекта в експлоатация. Предпочетохме варианта с изграждане по секторно управление на транспорт, тъй като това е възможно най-бързият вариант за изграждане на трасето.
Другите магистрали, по които се работи са „Марица” и „Тракия”, предвижда се за концесиониране и „Хемус”. Вие споменахте, че трафикът се е увеличил, работи ли се по концесиониране на магистралата? До момента имаме въведени 150 км от автомагистрала „Хемус”, Ще бъде стартирано строителството на участъка между Северната дъга и гара Яна още през тази година. За участъка между Боаза и Велико Търново ние на практика имаме решение по ОВОС, още през тази година ще възложим работно проектиране, още тази година ще възложим работно проектиране, а в момента сме възложили изработване на доклад по ОВОС за останалия участък – между Белокопитово и Велико Търново. Що се касае до автомагистрала „Черно море”, също имаме възложен доклад по изработване на ОВОС. До края на месец август ще бъдат изчистени всички проблеми по магистралите „Тракия” и „Марица” – знаете, Тракия аз лично се надявам през месец юли да получим становище от Евростат, за да може най-накрая правителството да прецени какво се случва с бъдещото изграждане на автомагистрала Тракия – дали ще продължим този договор или ще минем на друга форма на изграждане, имам предвид други източници на финансиране. Автомагистрала „Марица” – според мен, като казус тя е най-решена – през тази година ние ще пуснем минимум 15 км, в това число и ново мостово съоръжение. Започна летният сезон, в кои участъци ще продължи да се работи? Въведохме от 4 юни ограничение за организация на движение на товарните автомобили между Стара Загора и Сливен в интервала между 6 и 22 часа, която ще важи до 15 септември. В края на месец август, началото на септември най-късно ще въведем в експлоатация участъка между Чирпан и Стара Загора. По северното направление София-Варна в момента се работи по път 1-4 в участъка между Търговище и Шумен. По тунелите на практика ремонтите приключиха. За около три дни ще затворим тунела „Чимишка” в едната му тръба между 6 и 9 юли за ремонт на осветителната уредба, но това са ремонти, които не оказват сериозно влияние върху трафика. А по другите направления – между Хасково и Бургас, между Добрич и Варна, между Русе и Варна по първокласния и второкласни пътища по програмата „Транзитни пътища - ІV” – ремонтната програма на фонда, се изпълняват ремонти, но там е въведена временна организация, предвид на това, че трафикът не е толкова натоварен.
Разбира се, лятото е сезон, в който на практика всички автомобили излизат на пътя. Тук е мястото да апелирам към всички да спазват това, което е написано на пътните табели, те не са сложени случайно, повечето от тях са продиктувани от събития с фатален край.