Няма да концесионират Струма засега
Няма да концесионират Струма засега / netinfo

Сезонът на отпуските вече започна, а с него се увеличават както трафикът по основните пътни артерии на страната, така и тежките катастрофи. Сред най-натоварените отсечки е главен път Е 79 от София до Кулата, който съвпада с трасето на магистрала „Струма” и е част от Трансевропейския коридор номер четири.

Две от отсечките на магистралата вече се проектират, но протести на еколози застрашаваха реализацията на проекта, тъй като те настояват за защита на застрашените видове в Кресненското дефиле. В края на седмицата беше постигнато споразумение за строителството на магистралата. Какво са се договорили еколозите и пътните строители, ще разберете от интервюто на Ралица Василева с изпълнителния директор на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” Веселин Георгиев.

По отношение на останалите участъци, изключващи Кресненското дефиле, с екологичните организации нямаме различия, трасетата са одобрени и в момента в два от тях тече проектиране. Имам в предвид участъка Сандански – Кулата и Долна Диканя – Дупница. Работните проекти ще бъдат готови в началото на август. Що се касае до Кресненското дефиле, това, което говорихме в петък, беше, че докладът по OВОС трябва да бъде преработен именно по този участък и да се разработи „зеленият вариант”, както ние го наричаме, за преминаване през Малашевската планина, имам предвид преминаване с тунел или по скоро комбинация от къси и дълги тунели и виадукти. Общата им дължина е приблизително 15 километра. Индикативната му стойност е около 600 млн. евро. Вероятно той ще се дореализира през следващия програмен период – след 2013 година.

Тези 15 километра тунели, които вие споменахте, колко ще оскъпят проекта и това решава ли проблема на еколозите със защитата на околната среда и съответно натоварва ли пътния трафик?

Сега точно не бих казал колко би оскъпил проекта, но ще бъде доста. Решението устройва екологичните организации. Що се касае за проблеми с реализация на трафика, в никакъв случай не би имало, тъй като знаете сега какво е в Кресненския пролом. Габаритът на пътя съобразно с трафика въобще не си кореспондират, така че тунели, знаете, се правят и това са много модерни и елегантни решения, за съжаление, са много скъпи и изискват много време.

Магистрала „Струма” е предвидена за концесиониране, до къде стигна процедурата?

На този етап темата за концесиониране на автомагистрала „Струма” не е актуална, тъй като съгласно изискванията на регламентите, които сме подписали с Европейската комисия, там, където проектите са изпълнявани съвместно, концесиониране е възможно пет години след въвеждането на обекта в експлоатация. Предпочетохме варианта с изграждане по секторно управление на транспорт, тъй като това е възможно най-бързият вариант за изграждане на трасето.


Другите магистрали, по които се работи са „Марица” и „Тракия”, предвижда се за концесиониране и „Хемус”. Вие споменахте, че трафикът се е увеличил, работи ли се по концесиониране на магистралата?

До момента имаме въведени 150 км от автомагистрала „Хемус”, Ще бъде стартирано строителството на участъка между Северната дъга и гара Яна още през тази година. За участъка между Боаза и Велико Търново ние на практика имаме решение по ОВОС, още през тази година ще възложим работно проектиране, още тази година ще възложим работно проектиране, а в момента сме възложили изработване на доклад по ОВОС за останалия участък – между Белокопитово и Велико Търново.

Що се касае до автомагистрала „Черно море”, също имаме възложен доклад по изработване на ОВОС. До края на месец август ще бъдат изчистени всички проблеми по магистралите „Тракия” и „Марица” – знаете, Тракия аз лично се надявам през месец юли да получим становище от Евростат, за да може най-накрая правителството да прецени какво се случва с бъдещото изграждане на автомагистрала Тракия – дали ще продължим този договор или ще минем на друга форма на изграждане, имам предвид други източници на финансиране. Автомагистрала „Марица” – според мен, като казус тя е най-решена – през тази година ние ще пуснем минимум 15 км, в това число и ново мостово съоръжение.

Започна летният сезон, в кои участъци ще продължи да се работи?

Въведохме от 4 юни ограничение за организация на движение на товарните автомобили между Стара Загора и Сливен в интервала между 6 и 22 часа, която ще важи до 15 септември. В края на месец август, началото на септември най-късно ще въведем в експлоатация участъка между Чирпан и Стара Загора.

По северното направление София-Варна в момента се работи по път 1-4 в участъка между Търговище и Шумен. По тунелите на практика ремонтите приключиха. За около три дни ще затворим тунела „Чимишка” в едната му тръба между 6 и 9 юли за ремонт на осветителната уредба, но това са ремонти, които не оказват сериозно влияние върху трафика. А по другите направления – между Хасково и Бургас, между Добрич и Варна, между Русе и Варна по първокласния и второкласни пътища по програмата „Транзитни пътища - ІV” – ремонтната програма на фонда, се изпълняват ремонти, но там е въведена временна организация, предвид на това, че трафикът не е толкова натоварен.

Разбира се, лятото е сезон, в който на практика всички автомобили излизат на пътя. Тук е мястото да апелирам към всички да спазват това, което е написано на пътните табели, те не са сложени случайно, повечето от тях са продиктувани от събития с фатален край.