Минчо Спасов: Катаджиите без личен GSM на пътя
Минчо Спасов: Катаджиите без личен GSM на пътя / снимка: Sofia Photo Agency

Последните скандали, на които всички сме свидетели, случаят Иван Иванов имам предвид, ме карат да мисля, че процесът на промени в закона за антикорупционните мерки, трябва да продължи и по нататък.

Трябва да приложим и „методът на тоягата”. Една от добрите мерки, които е била възприета и в Полша, и която обмислям да предложа, е забрана за полицаите да ползват в работно време частните си телефони. От една страна гарантира, че служителят ще се въздържа от нерегламентирани контакти, от друга страна контролът е много лесен, тъй като разпечатката от разговорите идва директно в счетоводството на МВР. И не са нужни никакви СРС-та, за да бъдат засечени подобни контакти.

Друга схема, по която се осъществяват нерегламентирани контакти, е пътен полицай, който работи в комбина с фирма за пътна помощ. Когато отиде на местопроизшествието той вика свои познати, за да извършат съответната услуга. По служебния телефон ако се получи сигнал, ще се разбере, че той се е обаждал на точно тази компания и ще се установи трайна връзка между този полицай и тази компания, което ще даде възможност на неговите началници да си направят съответните изводи.

За да се увеличи разкриваемостта на този тип престъпления, обмислям да предложа декриминализация на активния подкуп. Защото в момента голяма част от хората, които са обект на изнудване се притесняват да сигнализират , затова, че сами ще бъдат уличени като участници в престъплението. При условие, че ние декриминализираме активния подкуп съм уверен, че броят на сигналите и на хората, готови да свидетелстват ще нарасне много, респективно ще намалеят и самите подкупи.

Това което предлагам в новия законопроект е от 2011 година контролът за движение по пътищата да мине изцяло на електронен принцип с видеонаблюднение. Този текст съм го предвид да влезе в сила от 2011-та, за да може министерството, готвейки бюджетния си проект за следващата 2009-2010 година, да предвиди средства за оборудването с камери на местата, където в момента стоят катаджии. Катаджиите да ги приберем на топло, пред екраните и те да излизат само когато има специализирана акция или преследват нарушител.

Така ще се обезсмисли другата ви идея – ограничението да носят пари на монети за да не взимат подкупи.

Тя е временно решение, докато не сме изградили видеосистемата. Тя ще продължи докато се смени чипа на българския полицай и на българския водач.

Последно 20 лева ли записвате да е ограничението за носене на пари в монети у пътния полицай по време на работа?

Не определяме точна сума, защото тя може да варира в зависимост от инфлацията. Ще бъде формулирано като препращане към наредбата за командировките в страната. Каквато е сумата предвидена в наредбата за командировката, такава ще бъде и разрешената за носене сума. Такава е разрешена и за депутатите. В момента тя е 20 лв.

Това като грамаж сигурно е над 200 грама?

Никой не е длъжен да ги носи. По-добре е за полицаите да носят кредитните си карти, които тежат 1,5 грама.

След като обявихте публично поправките спирали ли са ви пътните полицаи?

Един или два пъти, даже ме разпознават. Нямам оплаквания. Казват ми – разпознах те, но няма да те глоба, за да не помислиш, че си отмъщавам. Да не гледаме негативно на полицаите – между тях има много честни хора. Целта е повечето да станат такива.