Има вероятност да пътуваме без визи до САЩ през 2009
Има вероятност да пътуваме без визи до САЩ през 2009 / netinfo

Елена Поптодорова, посланик на България в САЩ, в предаването „Седмицата” по Дарик радио

На 20 юни, много скоро, казвате в "Стандарт" - скоро ще кажем сбогом на визите. Колко скоро и защо по време на посещението на Райс в София не беше казано кога?

Защото все още предстои да изпълним някои от основните изисквания за подписването на финалния документ, меморандумът за разбирателство, който всъщност трябва да подпишат всички кандидатки за включване в тази програма, всички съюзници на Съединените американски щати, на които е предложен този меморандум. Това означава, че ние трябва час по-скоро да проведем търга за производство, за направата на електронни паспорти и да започне тяхното въвеждане в системата на страната.

Това ще стане ли в рамките на мандата на сегашната администрация в Съединените щати, която очевидно е благоразположена, но не знаем как ще се развият нещата при следващата?

Вярно е вашето предположение, че може да имаме един период на изчакване от януари нататък. Ето защо усилията са да приключим пълната процедура до края на тази календарна година. Надеждата ми е, че бързо ще се приключат процедурите по обявяване на търга за издаване на биометрични паспорти, за да можем да пристъпим вече към самото им въвеждане. Имаме ли ние материалното доказателство, този електронен или биометричен паспорт като физически документ за самоличност, който да бъде оценен и одобрен от Департамента по вътрешната сигурност в САЩ, вече можем да говорим и за подписване на меморандума, което ще приключи административната процедура. Сега, аз. . . и сега, и във вестник "Стандарт" казвам, и с вас сме разговаряли по-рано, системата в Съединените щати е администрация и Конгрес, говоря системата за взимане на решения. Така че когато бъде подписан този меморандум, и аз истински се надявам това да бъде в обозримото бъдеще, оттам нататък въпросът преминава в прерогативите на Конгреса, тоест Конгресът ще одобрява страните кандидатки.

Има ли предложение и към България да въведе лична информация на съмнителни лица, включително ДНК, религия, политическа ориентация, етнос, срещу пътуване без визи? Впрочем 12 държави в Европейския съюз пътуват с визи и според съобщение в нашата преса такива оферти са отправени от Съединените щати включително към старите страни-членки.

Вижте, това е част от преговорите между Брюксел и Вашингтон. И то е свързано не само с безвизовата програма, а и със сигурността на полетите, обсъждат се обща договореност между Европейския съюз и Съединените щати, която действително включва предоставяне на лични данни за пътниците. Но така, както зададохте въпроса, дали това е представено като искане към България - не.

Няма такова искане.

Не.

И това да бъде допълнително условие към отпадане на визите.

Не, имаме други ангажименти по отношение на добрата защита на документите за самоличност, т.е. проследяване на загубени и откраднати паспорти, много бързо уведомяване за загуба на такива документи за самоличност, включително чрез системата на Европол и на Интерпол, т.е. механизми за гарантиране сигурността на личните документи. Ние имаме други ангажименти по отношение на подозрителни лица, лица, заподозрени в съпричастност към терористични организации или терористични актове. Но това е отделна, както се казва, рубрика и не е бланкетно формулирано. .

За да. . .

. . . искане по въпроса за визите.

За да завършим тази тема, все пак, ако, вие познавате отлично процедурите в Америка, ако България въведе, стартира процедурите по реално отпечатане на биометрични паспорти, ако при тази администрация въпросът достигне до Конгреса, кога аз ще отида без виза в Съединените щати?

Аз подозирам, че вие може да имате привилегировано третиране, лично. Но, ако оставим шегата на страна, не мога, няма, пак няма да ви дам срок, защото не съм в състояние да го направя. Оттам насетне зависи кога Конгресът ще вкара в процедура на одобряване. . .

Колко време. . .

. . . вече подписаните меморандуми.

Колко време се случва с такива, включително. . .

Иска ми се. . .

. . . чувствителни въпроси?

Да. Иска ми се да се надявам, че може да стане в рамките на една календарна година.

Тоест не е нереалистично, без да казвам, че това е срок сложен от вас, но не е нереалистично през 2010 година да се надяват българите, че вече ще могат да влизат без. . .

Смятам, че това е правилно. . .

. . . визи.

. . . формулирано предположение.

Военната тема. Хайде да започнем от частния въпрос. Остава ли американска оферта, вие всъщност знаете ли за такава американска оферта за помощ при унищожаването на излишните боеприпаси?

Вижте, тези оферти са били предоставяни в продължение на доста години. Аз зная за такива предложения откакто съм на поста си във Вашингтон. В момента не мога да кажа какви разговори се водят между двете министерства. Но по принцип американската страна, първо, винаги е настоявала час по-скоро да се пристъпи към унищожаване на такива излишни боеприпаси. И, второ, предлагала е експертиза, помощ, даже и пари за това.

И България не ги е приела, през вас като посланик. . .

През мен не е минавала подробна документация или елементи от водени разговори.

Това не е ваш проблем, но не звучи особено сериозно на фона на гръмналите складове. Вие сега ще имате ли, натоварена ли сте, макар че мандатът ви завършва, натоварена ли сте от правителството или военно министерство да проверите какво става, та поне другите складове да не изгърмят?

Вижте, пак повтарям, това вече е експертният разговор между двете министерства. И независимо от времето, което ми остава, което е около месец и половина, то не, темата няма да бъде свързана с работата на дипломатическата мисия. Пак повтарям, това е разговорът, който се води на експертно ниво между Министерството на отбраната и Департамента по сигурността, и Пентагона.

Г-жо Поптодорова, лично аз не разбрах защо България не постави въпроса за включване в американския противоракетен щит в Европа. А и двете страни сме съгласни да препращаме този въпрос към НАТО. Защо чехите, си мисля аз, не го препращат? И какво в края на краищата защитава от удари България, която е очевидно отличен партньор на Съединените щати и включително има американски войници на българска територия?

Може би трябва да обърнем въпроса обратно - защо Съединените щати в своите военни разчети не са включили нито България, нито Румъния, нито въобще държава тук, която да е непосредствено в района на Черно море. Така че това е първият въпрос. От самото начало военното виждане, военностратегическото виждане на специалистите в САЩ е за разполагане на тези съоръжения в Чехия и Прага, като, извинявам се, в Чехия и Полша, като тя тази... всъщност тази теза доби развитие. В самото си начало се гледаше на строго двустранен механизъм: Съединени щати - Чехия - Полша. Впоследствие обаче, след много разговори, включително с руската страна, защото аз виждам тук в много коментари, аз отварям скоба, за да кажа, че следя с интерес всички коментари след посещението на държавния секретар, в много коментари се поставя като тревога реакцията на Русия. Значи, първоначално, повтарям, това тръгна като двустранен механизъм за защита. След това в резултат на разговорите, които водиха и президентът Буш, и секретарят по отбраната Гейтс, и държавният секретар, както в Брюксел, така и в Москва, се разви идеята за по-широк щит, т.е. вече Брюксел влиза като играч в този стратегически разговор. Което не променя намерението на Съединените щати да започнат с тази двустранна програма. България без съмнение има нужда да бъде защитена. И това е казвано от всички нейни официални представители, когато. . .

Добре, де, но не е ли редно България да го постави, ето, идва държавен секретар тук, не е ли редно България да го постави това на масата пред американците, когато те поставят въпроса какво ще се прави в базите, които ще ползват съвместно с българите.

Ами, защото базите, които са разположени на... и се изграждат в момента на наша територия, те имат друго предназначение. Нали разбирате, че и във военната наука и практика има разделение на задачите, разпределение на силите? Така че нито една държава, говоря и натовска държава, не прави всичко. Това ме връща отново към времето, когато някои наши близки държави искаха, примерно да произвеждат всичко и да бъдат участници във всичко. Не става. Ясно е, че всеки, всяка държава, всеки участник в НАТО има свой капацитет и своя силна страна. Очевидно ние ще бъдем полезни с тези бази, които без съмнение ще бъдат ползвани и от НАТО. Към момента това е реалистичната картина. Което, повтарям, не означава, че България няма интереса и не е поставяла въпроса да бъде част от този защитен щит.

Енергийните проекти - друга голяма тема, включително и на това посещение. Ще инвестират ли Съединените щати в българската енергетика като баланс на големите руски инвестиции?

Значи, тъй като имаше доста за мен изненадващи въпроси след отпътуването на държавния секретар, всъщност защо е дошла тя, какви са били резултатите от посещението, използвам въпроса ви, за да кажа, че най-малко два конкретни резултата могат да бъдат съобщени. Единият е нейният твърд ангажимент по отношение на визите, да се използва оставащото време на администрацията за придвижване напред на меморандума, за който споменах. Вторият много важен резултат, и той е продължение от разговорите на премиера Станишев във Вашингтон, е вече много по-ясно формулиран интерес на американската страна, ще кажа и на американските компании включително, за участие в големите енергийни проекти в нашия регион. Ще кажа, че секретарят Райс съобщи за готовността на американската страна да изпрати своя новоназначен специален пратеник по въпросите на енергетиката, един много висш дипломат в йерархията на Държавния департамент, за конкретни разговори именно по тези въпроси, които интересуват все повече всички ни. Тъй че, отново ако сумираме, Америка има новонамерен, ако мога така да кажа, новооткрит интерес към енергийната инфраструктура и в нашата част на региона, и, разбира се, в Средна Азия.

Министърът на икономиката Петър Димитров каза в "Седмицата" веднага след връщането от посещението на премиера във Вашингтон в това предаване за конкретен интерес към "Марица изток".

Да, така е.

Какво, какво ще се случи в тези седмици?

Това е вярно. Има интерес към "Марица-изток", има интерес към ядрената енергетика. Тук искам да кажа, че Съединените щати смениха своя поглед поначало към ядрената енергетика преди 3-4 години при перспективите, които се очертават към другите енергийни източници - петрол и газ, така че има и такъв интерес, включително както нееднократно е споменавано, подчертан силен интерес към "Набуко". Така че говорейки за конкретен български проект, какъвто е "Марица-изток", ние не бива да изпускаме от погледа си и от усилията си и ядрените обекти в България като, пак казвам, един от елементите и на по-голямата енергийна картина, т.е. петролопроводите и газопроводите, в които Америка без съмнение желае да участва.

Каква е заслугата на Райс конкретно за освобождаване на българските медици в Либия преди година?

Благодаря ви и за този въпрос, тъй като това беше една от по-дискретните части от тези масирани усилия на няколко български правителства за освобождаване на медицинските ни сестри. Преди всичко ние имахме много ценна експертна помощ, която започна преди повече от 3 години. Значи, ето сега вече мога да ви кажа, аз най-напред започнах работа по делото с вече бившия американски посланик в Москва, Бил Бърнс, Уилям Бърнс, който сега зае мястото на заместник на държавния секретар Кондолиза Райс. В цялото това време, през целия този период, значи вече 4 години, ние бяхме подпомагани от правните експерти на Държавния департамент, същите тези хора, които бяха провели преговорите по делото Локърби, с всички правни особености на правен казус с държава и правна система като Либия и като либийската. Това беше невидимата част, включително работни групи, срещи в Европа, за да се анализира всяка стъпка от делото. Това беше скритата част. Повтарям, съзнателно беше държана в дискретност. От друга страна стоеше публичната или по-скоро във високата част, във видимата част стоеше публичната политическа позиция и на президента Буш, и на държавния секретар Кондолиза Райс. Значи, ако кажем накратко какъв е интересът на Кадафи, разбира се, неговият интерес е международно признание, международна реабилитация. За него, в неговите очи тази международна реабилитация има своето решаващо завършване, своя решаващ завършек чрез признаването му от страна на САЩ. Той продължава да настоява, както това прави от много години насам, да има като свой официален гост държавния секретар Кондолиза Райс, която беше поставила като изрично условие освобождаването на медицинските сестри. Също така нивото на отношения, дипломатически говоря, между Либия и Съединените щати беше задържано, включително и заради този казус.

Казахте за експертна помощ, която сме получавали по този случай. Темата на деня е отвличанията и в началото на предаването един от депутатите от опозицията, от ДСБ, Атанас Атанасов, попита защо България не е потърсила съдействие от Великобритания и САЩ, където има изключително добри експерти в тази област, а е подходила аматьорски, твърди той. Това няма, нали, особено значение оценките му. Отворени ли са Съединените щати по конкретен случай, като едно отвличане например, да пратят в България експерти?

Аз мога да твърдя с пълна сигурност, тъй като съм съпричастна към предишни подобни случаи, не на отвличания, но случаи на търсене на помощ, че американската страна в лицето на своите специализирани агенции винаги е оказвала помощта, която е била искана. Под каква форма е това, вие ми задавате въпроса дали ще пътуват експерти от Америка дотук. Как се договорят специалните служби, вече оставяме на тях, нека да оставим на тях, но принципната готовност на американските служби е била винаги налице.

Вие знаете ли за случай, който експерт от тайните служби на Щатите идва в България и работи с нашите по някакъв случай, който не засяга пряко американците, но ние сме го потърсили за помощ?

Разбира се.

Има такива.

Да, категорично да.

Накрая да завършим шеговито. Вие как си обяснявате, че Райс даже не си спомня, че е била в България като държавен секретар през 2006 г.?

Не съм. . . признавам, не го очаквах, както повечето, не повечето, всички, предполагам, бяха изненадани, озадачени от това. Аз го свързвам с голямата натовареност на Кондолиза Райс.

Тя толкова обикаля света, че как помни къде е ходила, наистина е...

Тя е постоянно някъде, това е така, и тъй като тя е поела и цялата тежест на Близкия изток и преговорите там, както и сондажа по всички тези горещи теми - Ирак, Афганистан, Близък изток, в Европа, тя наистина има много интензивна програма. Сега, това, което не се е случило, е, че вашият колега е задал въпроса преди тя да си е отворила папките за следващата спирка. Нека да ви кажа, че, това е вече разсъждение от кухнята, хората на такива позиции са свръхнатоварени от интензивната си програма и затова идваме ние, дипломатическият пласт, който готви така ценните папки с информация, които в интерес на истината се четат и се анализират най-подробно във времето между две кацания.