В рубриката "Зелени алтернативи" на DarikNews.bg се дискутират зелени теми като възобновяемата енергия, енергийната ефективност и опазването на околната среда. Гостуват специалисти и експерти по всички тези въпроси. Тази седмица наши гости са Станислава Цалова от bTV и Мария Лазарова, координатор на проекта „Да изчистим България за един ден". bТВ са инициатори на идеята, но тя вече се превърна в национално движение. Целта на организаторите е не само да се чисти веднъж в годината , но това да стане начин на живот на хората.
Следващата събота, 20 април, се провежда голямата инициатива "Да изчистим България за един ден" и по този повод в студиото са колежките Станислава Цалова от bTV , тъй като колегите от bTV са едни от инициаторите на тази вече национална инициатива, и Мария Лазарова-координатор на целия проект. Мария, да започнем с очертаване на концепцията, на това, че една медия роди една идея и това се трансформира в национално движение.
Мария: Точно така. 2011 година от ефира на bTV тръгна идеята „Да изчистим България за един ден" и мисля, че в момента това се превръща в национална кауза. Нашата цел обаче е да го превърнем в начин на живот на хората. Най-важното нещо е не хората да чистят само един ден в годината, и това не е била никога целта на bTV. Нашата цел е, когато сме всички заедно, дори само един ден в годината да отделим, да бъдем всички заедно, ефектът е грандиозен, нещата, които се случват, са изключително значими. И аз мисля, че това се случи миналата година с първата национална акция. Всяка година правим по една крачка напред към постигане на тази кауза.
Как протече миналата година? С какво можем да се похвалим, Станислава? Колко души се включиха, какво беше почистено, колко камиона смет и отпадъци бяха извозени?
Станислава: Повече от 300 000 доброволци се включиха в България. С това успяхме да изненадаме света, заедно с това, че в малка България има толкова много боклук, който хората успяха да съберат. Нашите партньори и хората, които измислиха тази идея, от Естония, страшно много харесаха примера, който България даде на света. Филмът, който направихме за това почистване, се гледаше много внимателно от всички страни. Мария беше там, нека тя да разкаже.
Мария: След всяка годишна активност на кампанията Let's Do It - това е световно движение, екодвижение, но доста различно от Грийнmпийс. Мотото на това движение е не просто да констатираме грешки, слабости, негативи, проблеми и да се критикуваме, че те съществуват. Идеята е да правим нещо. Нека да го направим. Аз мога да направя нещо малко, ти можеш да направиш нещо по-голямо, а всички заедно можем да направим това. Това е смисълът на движението Let's Do It. Всъщност, идеята за ежедневни акции за почистване, обединяващи потенциала на всички хора от различни сектори, икономически групи, е силата на тази кампания. Това е моделът, който е възприет в кампанията "Да изчистим България за един ден" и ние сме част от световната организация Let's Do It. След първото почистване през 2011-а, тогава се събраха над 40 000 души, преди две години, на 9 април беше акцията в София, това беше достатъчно да ни приемат в тази световна организация, да разберат, че в България хората са мотивирани да правят нещо заедно в името на това да ни е по-чисто, по-уютно. Миналата година в Петербург беше световната конференция „Let's Do It 2012" първото световно почистване, в което се включиха 96 държави с подобни акции. Оказа се, че България е на второ място по брой доброволци в света. Имаме едни изключително активни хора и нещото, от което мен много ме досрамя, честно казано, като чух резултатите, е, че българските доброволци са събрали за един ден рекордно количество, световен рекорд - 26 000 тона.
Разбрах защо те е досрамяло.
Станислава: Аз съм сигурна, че в Русия, в Щатите имат повече боклуци, обаче нямат толкова доброволци. Така че, защо да се срамуваме от това нещо?
Мария: Аз си спомних за старата мъдрост от приказката „Сливи за смет", когато най-желаната мома е с най-малката торбичка и много ми се иска ние да можем догодина да се похвалим с това. Но знаете ли кое е най-важното? На този форум, това, което ни казаха нашите партньори от 96 държави беше: Благодарим на малка България, че спаси света от толкова много боклуци.
Станислава: Надяваме се, че и тази година, когато съобщаваме резултатите, да кажат: "Малка България е голяма работа".
Още две награди, похвалете се. На церемонията Eventex Awards 2013 социално събитие на годината и за първи път с приза в категория „Зелено събитие на годината".
Станислава: Наградите не са само две, наградите са страшно много и ги получаваме непрекъснато.
Абонирани.
Станислава: Точно така. Мария казва, че дори вече не кандидатства за много от наградите, защото кампанията отдавна излезе от bTV, кампанията е национална кампания и дори наши партньори кандидатстват за тази награда и се явяват на награждаване.
Мария: В случая дори тези награди не бяха кандидатури на bTV, а на едни от компаниите, които се включиха в инициативата като партньори, които работиха за информационната стратегия на кампанията. Всъщност, това е една от силата на тази кампания. Тя е толкова мащабна, голяма и позитивна, защото ние имаме над 2400 партньори и всеки един от тях отделя нещо, сам решава с какво ще е включи в кампанията, с какво може да бъде полезен на общата кауза. И ние не си разменяме нито средства, нито си плащаме един на друг затова, че правим тази кампания, нито получаваме някакви еврофондове и други субсидии. Просто bTV има ефир, който дава за тази кауза. Партньорите ни, които са лидери в различните бизнес сектори, имам предвид рекламни агенции или други компании, дори от IT-сектора правят софтуера. Всички ние обединяваме усилията си в името на тази кауза. 42 медии миналата година подкрепиха кампанията, тя не е само кампания на bTV. Така че силата на тази кампания е в медийния сектор и всъщност, за наградата кандидатстваше една от нашите компании.
Станислава: И да допълня, че тук сред нас стои жена на годината. Тя беше наградена за „Жена на годината"-Мария Лазарова. Така че наградите не са само тези двете, има много награди. Благодарим на всички, защото тези награди означават една подкрепа и една вяра в това, което се случва. И се надяваме хората да не кажат: е, миналата година всички чистиха, тази година пак ще чистят, то е ясно, и да си останат по домовете. Да не забравят, че ние го правим чудото и то трябва да се случи всеки път.
Рубриката "Зелени алтернативи" се осъществява в партньорство със сдружение "Съюз на производителите на екологична енергия-BG", сдружение с нестопанска цел за осъществяване на обществено полезна дейност. Популяризира дейности в областта на възобновяемите и алтернативни източници на енергия, развива и реализира инициативи в областта на енергийното производство Сдружението осъществява и развива двустранни и многостранни връзки с органи, организации, дружества и лица в България и чужбина за изпълнение на своите цели.
Чуйте целия разговор:
Добре, към 20 април. Как могат да се включат доброволците? Къде могат да почистят? Има ли зони, райони?
Мария: Да, всички вече знаят за картата „ Да почистим България". На картата маркирането на мръсните зони приключи в началото на тази седмица, на 8 април, тоест вече не можете да подавате сигнали за мръсни места, които да бъдат обект на внимание в рамките на тази кампания. 2254 места са маркирани за почистване. Миналата година за сравнение успяхме да почистим 2500, когато бяхме 320 000 души. Надявам се тази година да съберем поне 300 000 души, които искат да чистят. Заедно до тези червени точки, които са мръсните зони, всеки един от нашите доброволци може да види синя точица, която представлява пункт за раздаване на чували и организирана акция за почистване от институциите. Това е един от начините. Има втори начин, който е ако вие сами решите да бъдете организатор на акция за почистване, независимо къде, дали в София, дали извън населеното място и дори напоследък хората, които се организират да чистят, са повече извън населените места. И това е призивът на институциите, които се грижат пролетното почистване в районите.
Според мен трябва да си почистваме повече градовете.
Мария: Не знам. Това, което се случва в момента, е, че градовете са по-чисти и в рамките на пролетното почистване, общините се грижат за градинките, парковете и мобилизират 20-30 дни хората да чистят. Остават едни обществени територии обаче, които са зони за отдих, големи паркови пространства. Представете си около София Панчаревското езеро или Борисовата градина. Така във всеки един от градовете има една такава зона, която всички обичаме, обаче тя е трудна за почистване от една или друга институция. Затова там много хора се организират сами за акции. Тоест, те осигуряват сами чували, ръкавици, те се заемат с транспортирането. Тази година и миналата това беше една от добрите практики в световен мащаб, което признаха нашите партньори е възможността да се използват отпадъците без такси на депата. Всеки един от нас може да закара отпадъците на депото без да плаща такси. Това е прецедент. Така че в рамките на три дни от 20 до 22 април може да използва този случай , за да закара отпадъци, които е събрал по време на акцията или съответно има за транспортиране там
Как ще разпределите тези 300 000 души на тези 2000 места? Това как става?
Мария: Силата на кампанията е, че всеки един от нас се организира сам. Вие избирате място от картата.
Има ли възможност да останат места без чистачи?
Мария: Има. Миналата година не успяхме да изчистим 500 такива места. Аз искам да призова хората да имат активността поне на миналогодишната акция, за да можем да постигнем резултатите, които постигнахме миналата година. Най-важното в тази кампания е хората да разберат, че това не се прави за bTV и защото трябва да го направим , защото bTV са казали, това го правим за всеки един от нас. bTV го прави заради хората и вие го първите заради вас самите и всеки един от нас, включително компаниите, които се включват, не като чистачи, така да се каже.
Няколко пъти споменавате bTV, вие сте съпричастни с тази медия. Медиите и зелената политика, как ви се вижда отстрани? Станислава, ти всеки ден си на екран и се занимаваш с времето. Качествени ли са зелените журналисти, говорим ли достатъчно по екологични проблеми или малко проформа, малко отгоре-отгоре? Какво мислиш, честно?
Станислава: Има две позиции. Хората от новините смятат, че прекалено много се говори за зелени теми, за чистотата, за екологията, за глобалното затопляне и тези теми доскучават. Това е гледна точка на новините, които са отговорни, но все пак трябва да имат и рейтинг. Тези неща не са толкова рейтингови, защото толкова се повтарят, че тотално се изтъркват. Аз дори съм благодарна за днешната покана, защото хората вече са изморени да слушат: да чистим, да пазим природата. Тази тема не е популярна. Но хората, които имат отношение към темата и искат да информират, искат помощ от останалите, както сега ние с Мария сме дошли да молим за помощ на 20 април, ние смятаме, че недостатъчно се обръща внимание на тези важни теми.
И аз съм раздвоен като теб. Да, едни труп или едно убийство продава повече, новините, но в същото време видяхме, че голяма част от енергията на протестите тази година беше започната още от миналата година.
Мария: Ако си говорим за протести, искам да ви кажа, че първият протест беше миналата година на 12 май, акцията за почистване, защото 320 000 миналата година излязоха да протестират срещу боклука и не просто да протестират, а да направят нещо да променят тази ситуация. Нито един протест до момента не е събрал толкова хора, съгласете се. Това е показател, че всички ние когато имаме полезна кауза, тази кауза обединява и датата е сакрална.
Те затова Депеш мод са избрали да имат концерт в България. Популярните лица, които се включват в кампанията? Какво става с тях, ваши приятели, партньори?
Станислава: Аз смятам, че вече и ти си от лицата на кампанията.
Аз ще чистя в нас. Като чистим в София, къде може да изкарваме боклуците?
Мария: Ако не успеете да ги закарате сами на сметището, което има възможност да направите, има доста партньори, които помагат безвъзмездно за извозване на отпадъците, различни компании от сметоизвозването, строителни фирми.
Как ще го координирате всичко това? Колко души сте?
Мария: Ние имаме един екип от 15 доброволеца и аз, плюс нашите партньори.
Колко камиона ще бъдат на разположение този ден?
Мария: Не мога да кажа за цялата страна точно колко, защото ние не калкулираме това, което общините имат като ресурс в рамките на техните пролетни почиствания. Но като принос на партньорите ще са около 320 земеделски кооперации, които с трактори и земеделска техника ще извозват отпадъци. Това е благодарение на нашите приятели от Асоциацията на земеделските производители, сектора „Рециклиране" се включва също много сериозно. На мен тези неща ми дават много голяма надежда, защото преди два дни, в два български града - Първомай и Правец, децата се събраха не за да чистят просто, а предварително онова, което цапа-найлонови торбички, пластмасови бутилки, да го съберат. Потенциалният боклук, който, като го изхвърлят те самите, става проблем. Сега ги предадоха и събраха. В единия град има 3800 кг. отпадъци, които отиват за рециклиране. Парите от това ще бъдат вложени в нова детска площадка. Представете си, тези деца, които идват с нас, носят този заряд, желание и го правят за забавление. Аз много се надявам следващата година ние самите да организираме акцията така, събирайки отпадъците, не да ги депонираме на депата и да ни е много приятно за това, че там те могат да влязат без пари, а да го правим така, че да превръщаме боклуците в ресурс. Това е проблемът в България.
А как се отнасят сметосъбиращите фирми към инициативата? Подкрепят ли ви или ви бойкотират?
Мария: Нямам никаква индикация някой да блокира инициативата.
Може да им запълните сметището за един ден.
Мария: Въпросът е регулиран благодарение на включването на много институции, на много различни сектори, различен профил партньори, няма проблем.
Защо трябва да се включим в кампанията? Малко риторичен въпрос.
Станислава: Тази кампания е едно чудо, едно вълшебство и имаме шанс да станем част от това нещо.
Мария: Аз мисля, че трябва да го направим заради себе си преди всичко. Заради всеки един от нас. Едва ли някой се чувства щастлив тогава, когато излизайки от собствения си комфортен дом, се спъва в бутилки или в чували с боклуци. Същото е, когато отидем да си почивам на красивото място, което обичаме, на което чакаме да се разтоварим, камари и купчини от боклуци. Мисля, че този ден, тази кампания е за всеки един от нас. Всъщност ние го правим заради себе си, не заради някой друг.