Цените на международните автобусни превози достигнали критичния минимум
Цените на международните автобусни превози достигнали критичния минимум / netinfo

Интервю на Десислава Златкова с Ивайло Константинов, председател на Асоциацията на автобусните превозвачи и управител на такава фирма.

Каква част от пътниците на нискобюджетните авиокомпании са за сметка на автобусните превози и каква част са за сметка на традиционните авиокомпании?

На този етап не мога да посоча конкретни данни, но преди около три години присъствах на едно заседание на европейски пътнически превозвачи, където беше повдигнат и много сериозно обсъждан този въпрос, така че това, което се случи в Германия, Франция, Белгия, Холандия и други европейски страни преди няколко години, се случва в момента в България. Резултатът е почти нулево присъствие на пътническите превозвачи при международните превози. Така че, без да искам да бъда лош пророк, нещата за нашия бранш не отиват в добра посока затова защото тази конкуренция е неудържима от нас.

Свалянето на цените по тези дестинации, по които има едновременно и автобусни линии, и редовни полети не е ли вариант за справяне със ситуацията?

Ами цени биха могли да се свалят донякъде. Всеки би могъл да си позволи загуба, но не и тя да е постоянна. В момента, в който тази мярка изчерпи резултатите си, фирмите обикновено закриват тази дестинация.

Има ли накъде да се свалят цените на билетите на международните превози от България?

Аз твърдя, че в момента цените на билетите при международните превози са достигнали критичния си минимум. Фактът, който подкрепя това мое твърдение, е, че много от компаниите не издържаха на тези цени, и ако сега съпоставим обема на пътническите превози за Европа с този преди три-четири години, ще видим, че той е почти наполовина.


Как предвиждате да се развие този процес до края на годината? Очаквате ли фалити на малки компании пи тази причина?

Не само по тази причина. По принцип автобусът е превозно средство, което неслучайно е наречено туристически автобус. Това е бъдещето но всички компании не само в България, а и глобално. Имайки предвид чисто пътническите превози, твърдя, че те ще се свиват до абсолютния минимум. До една-две години в България ще има не повече от 10 процента от сегашния обем.

Така че ние сме наясно, всички от бранша, за това какво предстои. Много наивно ще е, ако някой инвестира в скъпоструваща техника, очаквайки, че ще направи огромни печалби.

Това означава ли на практика напълно заключване на всякакви инвестиционни планове на фирмите в международните автобусни превози?

Ами, честно казано, аз освен нас, не знам друга фирма, обслужваща международни автобусни превози, която през последната година да е инвестирала в нови автобуси.


Нека да обърнем малко внимание на Вашите клиенти. Ако разчетите на една автобусна фирма й наложат да отмени една пътуване, защото няма достатъчно пътници, които финансово да оправдаят изпълнението на един маршрут, какви се правата на пътниците? Кога са взема решението за отмяна на пътуването?

Има ли такива продажби, за мен е задължително въпросната компания да удържи на договора с пътниците и да извърши такъв курс.

Ако аз трябва да пътувам в чужбина за три дни, а автобусната компания казва: „Съжалявам, не можем да пътуваме с четирима човека до Виена, ще ви върнем парите”, връщането на парите за мен в никакъв случай не е обезщетение. Какъв е минимумът извън връщането на парите, който една автобусна фирма трябва да направи?

Въпросната компания трябва да подсигури равностойно или по-добро от това пътуване, което е предложила, като това пътуване трябва да бъде обвързано със същото време на пристигане или по-рано.

Практика ли е това обаче?

Ами, честно казано, ние в пощенската си кутия, на сдружението, което представлявам не сме получили нито един сигнал за такова неосъществено пътуване по вина на превозвача и с радост ще се занимаем с всеки такъв случай, за да го разрешим по възможно най-добрия начин.