Александър Цветков: Няма терористична заплаха за България, но сме подготвени
Александър Цветков: Няма терористична заплаха за България, но сме подготвени / netinfo
Александър Цветков: Няма терористична заплаха за България, но сме подготвени
37586
Александър Цветков: Няма терористична заплаха за България, но сме подготвени
Александър Цветков: Няма терористична заплаха за България, но сме подготвени
  • Александър Цветков: Няма терористична заплаха за България, но сме подготвени
  • Александър Цветков: Няма терористична заплаха за България, но сме подготвени

 

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков в „Седмицата" по Дарик.

Има ли данни за терористична заплаха на български летища, жп, авто, морски гари след терористичната атака тази седмица в "Домодедово"?

Не, няма такава заплаха, за щастие, разбира се, но ние трябва да бъдем бдителни и трябва, разбира се, да предприемаме превантивни мерки, за да не тичаме след събитията.

Какво предприехте?

През тази седмица направихме преглед на системите за сигурност на всички летища и големи гари в страната. Този преглед установява, че всичките ни летища са подготвени с необходимите мерки за сигурност на европейско ниво, което означава, че системите функционират, както функционират и в целия Европейски съюз. Нямаме ограничаване на достъпа до обществените зони на летищата, т.е. нямаме свръхконтрол, но той не се и налага. За сметка на това с технически средства имаме пълен контрол на цялата зона на летището, много хора се грижат за сигурността и е добре този контрол...

Какво значи? Това означава камери и хора, които ги гледат и следят поведението на пътниците, които са в общата зона, в която може да се влезе, без да се минава през скенери.

Системата за сигурност не обхваща единствено видеонаблюдението, разбира се, затова се казват системи за сигурност, а не видеонаблюдение.

Какво друго се прави?

Аз няма на широката публика да разказвам какви са системите за сигурност, защото не е редно, но фактът, че за сигурността на летище "София" се грижат няколкостотин души, само по себе си говори колко сериозни са тези системи. 261 камери са монтирани на летището, което означава, че буквално почти всяка точка е под контрол. Това означава, че във всеки един момент се наблюдава какво се случва и смея да твърдя, че нашето ниво на сигурност определено е над средното за Европейския съюз.

Трябва ли не само България, а и Европа според вас да мисли за ограничаване на влизането изобщо в сградите на летища, гари - било то жп, авто или морски гари, защото каква е разликата дали една бомба ще бъде оставена в зоната за заминаващи след преминаването на скенерите, или преди тази зона в голямото хале, където хората се чекират, за да се качат на самолет, респективно посрещат пристигащите пътници?

Аз смятам, че такива ограничения не се налагат, и пак казвам за щастие, защото Европа не е такава потенциална мишена на такива атентати. България също няма заплахи, които да изискват такива свръхмерки за сигурност. Аз смятам, че мерките за сигурност трябва да бъдат винаги съобразявани с нивото на риска. Разбира се, те много пъти ограничават свободата на хората. Аз мисля, че вие много правилно казахте, че трябва да бъде намерен балансът, трябва да бъде намерена крехката граница. Мерките за сигурност трябва да бъдат невидими.

Трябва ли да се ограничи качването на влакове, както това е при самолетите, със скенери за проверка на пътниците и багажа?

Не, смятам, че не трябва да се ограничава. Такова нещо се практикува в. .. може би по моя информация, само в Мадрид, на гара "Аточа"...

На гара "Аточа".

...да. Там се проверяват и багажите, достъпът до пероните, до влаковете. Много стриктно става това, но това е в следствие на жестоките атентати преди няколко години и тези мерки там явно не са излишни. Но в България такава заплаха нямаме и никакви такива мерки не предвиждаме. Гарите, особено големите гари в страната също имат системи за видеонаблюдение, с транспортна полиция работим в много добър синхрон и смятам, че там също системите функционират много добре. Ще дам само един пример. През седмицата имаше една проба, ваши колеги направиха проба на сигурността на Летище София, като оставиха едни куфар без надзор в чакалнята на летището, разбира се, наблюдавайки кога ще има реакция от службите. Тази реакция беше изключително бърза и навременна, така че пробата буквално показа и колко добре са подготвени системите и служителите.

Т.е. тест проби се правят и на други места, не знам дали четохте тая седмица, френски журналисти в самолет за Ница от Париж успяват да качат в две различни чанти разглобени части от пистолет. Отиват си до Ница, после отиват до Марсилия, оттам се връщат с друг самолет и сглобяват пистолета в самолета, за да докажат на френските служби, че няма никакъв проблем да внесеш в един френски самолет оръжие.

Тези проби и тези експерименти са, разбира се, добре дошли, защото поддържат в добра кондиция службите и хората, които отговарят за сигурността. Но, разбира се, не трябва да се прекалява, защото пък и тезата за лъжливото овчарче също не трябва да я забравяме. Така че смятам, че на нашите гари и летища, мога да обобщя, системите за сигурност функционират на европейско ниво. Можем да бъдем спокойни и да пътуваме.

Само да се върнем още малко на гарите. Идеята ви за това да се качваш на влак след преминаване, след проверка, така да се каже, на билета ти по подобен начин, по който става в метрото например, не е свързана с нищо друго освен да са сигурни. . . железопътната фирма да бъде сигурна, че си си купил билет. Не е свързана с идея за проверка на багаж.

Това е най-вече мярка срещу гратисчийството, така че този проект няма отношение към сигурността, защото в този проект не се третират багажите, не се третира контрол върху това какво се качва във влака.

Във влаковете пътуват ли хора, които отговарят специално за сигурността? Ако там има зарязан багаж например или стават сбивания, има ли във всеки влак такъв човек?

Разбира се, разбира се. Транспортна полиция отговаря за сигурността и на гарите, и в самите влакове, така че това също е един сериозен...

Всеки влак ли има такъв човек?

Почти във всеки влак, да.

А сега планираните съкращения и вече правените съкращения в железниците влияят ли на...

Не, не влияят на сигурността.

Не говоря за транспортната сигурност, а за...

Транспортна полиция е звено към Министерството на вътрешните работи. Оптимизацията на състава на железниците не обхваща транспортна полиция и съответно сигурността в железниците по никакъв начин не се влияе от това.

За да не се връщаме после да железниците, да ви попитам даде ли Европейската комисия разрешението, което чакахте, за използването на заема от Световната банка?

Да, получихме разрешение от Европейската комисия и...

То беше искано, доста бързо са го дали, в средата на декември, вие за месец го получихте.

Получихме го бързо, да, действително, тъй като...

Няма да се счита за недопустима държавна помощ.

Не, не, тъй като това разрешение се базира на плана за преструктуриране и финансово стабилизиране на българските железници, първоначалното одобрение за помощ от около 240 млн. лева и тази помощ ще бъде използвана за погасяване на натрупаните от предишните години задължения на БДЖ, и за ремонтиране на част от подвижния състав. През месец юни, вероятно тогава ще бъдат финализирани преговорите със Световна банка и ще имаме възможност на целия обем кредит от тях...

600 млн. лева.

...до тогава би трябвало да получим и за останалата сума също такова разрешение от Европейската комисия.

Връщаме се на темата за сигурността. Трябва ли и какъв да бъде контролът при качването на автобуси? Както разбирам, вие сте против и на автогарите да се въведе режим като на летищата, да минаваш с багажа си през скенер, преди да се качиш в автобус, но как пък да се гарантира, че някой няма да внесе бомба в рейса.

Вижте, аз съм против свръхконтрола, свръхмерките за сигурност, защото те в много голяма степен ограничават правата на всички ни. Трябва да се съобразяваме с нивото на застрашеност, с риска, който съществува. На този етап не се налагат такива мерки. Има много други държави в света, където достъпът до такива места, съсредоточие на много хора, е контролиран. Това са и автогари, това са молове, всяко такова публично място.

Пример с Пакистан, където отразявах посещението на външния министър.

Много такива държави има, но...

В Пакистан и на пазар даже да влезеш, контролират.

Не е само Пакистан, не е само в Пакистан, такива мерки се прилагат в много други държави, където има висок риск. В България такъв риск няма. Затова такива мерки не се налагат и ние трябва да сме доволни от това, а да не смятаме, че сме незащитени, защото, пак казвам, мерките за сигурност трябва да бъдат максимално невидими.

Понеже стана дума за автобусите, кога ще задейства новата транспортна схема, която ще сложи ред в броя, маршрутите на автобусите, които се движат между населените места в България.

През следващата седмица се очаква парламентът да приеме на второ четене, т.е. окончателно, закона за автомобилните превози...

Където предвижда все пак...

...с което тази републиканска схема е предвидена...

...аз съм запомнил, че е минал през парламента, ама явно само на първо четене.

...само на първо четене, сега, следващата седмица ще мина и на второ четене, надявам се, и след това започва разработването на новата републиканска схема.

Това колко време ще отнеме?

Вероятно ще отнеме около година, затова ние сме предвидили един, така, по-сериозен срок за тази промяна, защото тя обхваща всички маршрутни разписания в страната, това е цялостната транспортна мрежа. Сериозна промяна е, затова не трябва да се бърза, за да не стават бели, разбира се.

Тоест от 2012 г. ще действа нова схема...

Ние сме дали новия срок началото на 2013 г., тъй като тези маршрутни разписания, които и в момента важат, ние няма да ги прекратим. Тоест всички оператори, всички фирми, които оперират по такива линии, те са инвестирали средства...

Ще си използват разрешенията до край.

Те ще си използват разрешенията до край и ще има един плавен преход, който да сложи ред в автобусния транспорт. Припомням само, че тази промяна в закона не касае само автобусния транспорт, с тази промяна в закона слагаме и таван на, пределни цени на таксиметровите услуги, също много важна мярка, която хората в цялата страна ще усетят веднага.

Като споменахте таксиметровите услуги, ще въвеждате ли промяна, която да гарантира, че няма да возят шофьори без книжка или шофьори с много нарушения пътници? Това по повод на онази история около Нова година с шофьора, който се оказа, че имал десетки актове и беше влязъл в конфликт...

Отнемането на шофьорската книжка е от компетенциите на КАТ. Така че добре е да има механизъм...

Фирмите таксиметровите обаче казват, ами ние като не знаем, че този е такъв, как да разберем?

Е, разбира се, тук има персонална отговорност на водача за неспазване на правилата за движение, но във всички случаи, когато превозните му документи не са наред, във всички случаи, когато той осъществява превоз, който е нерегламентиран или т. нар. черни курсове, той ще остане без лиценз за таксиметрова дейност. А що се отнася до неспазване правилата за движение, там по Закона за движение по пътищата КАТ би трябвало да го санкционира или да му отнема книжката.

Т.е. според вас на фирмите не трябва да бъде даден инструмент, с който те да изключват, така да се каже, от редиците си такива шофьори с много нарушения.

Ами те пак могат да си ги изключват.

Да, ама трябва да знаят за това, т.е. КАТ ще трябва да ги уведомява примерно за всеки акт, който съставя. Според вас има ли смисъл от такъв механизъм?

Не, според мен това, това според мен не е и възможно, и не е работещ механизъм. Самите компании трябва да намерят вътрешнофирмени механизми за контрол на техните шофьори.

Да обобщим. Вие не смятате, че трябва да се въвеждат драстични мерки за сигурност на всички места, свързани с транспорт, които впрочем могат да бъдат разширени още повече с всякакви обществени места, контрол при влизане в молове, в хотели, впрочем практика в много държави по света, за да влезеш в хотел, трябва да минеш също през скенер. Според вас това не е нужно в България и България не е заплашена.

Когато говорим за мерки за сигурност, правилната дума е адекватни. Адекватни означава адекватни на риска, адекватни на потенциалните заплахи. Смятам, че мерките, които са валидни в момента в нашата страна, са адекватни на нивото на риска и на застрашеност. Това е най-важното. Аз съм против свръхмерките, против прекалената сигурност, както се казва.

Един въпрос, за който вие не носите основата тежест за отговора му. Вчера работната група към Европейския съвет, която оценява готовността на България и Румъния за Шенген, не е одобрила докладите от двете последни проверки у нас за шенгенската информационна система и за сухопътните граници. Има ли нещо свързано с транспортната част, за която вие отговаряте, което технически България да не е свършила, за да влезе в Шенген?

Аз през тази седмица направих преглед на готовността. По отношение на летищата сме напълно...

Вие за какво отговаряте? Вие отговаряте, какво, на летищата да има будки...

За въздушните граници, за железопътните граници.

T. е. да няма будки, да можеш спокойно да слизаш, когато идваш от шенгенското пространство...

Не, трябва да има гарантирано пълно разделяне на потоците на шенгенско и нешенгенско...

Да, вие ги казахте по-ясно...

...нешенгенски държави.

Това е направено вече на всички наши летища.

Това е направено на всичките летища, да, имаме в момента 100-процентова готовност. Тези всички мерки, които сме изпълнили, са проверени, така че там нямаме никакви съмнения. По отношение на железопътните ни граници остава последно за довършване на Капитан Андреево и това са дребни мероприятия, огради и осветление, нещо, което ще стане готово до 9 февруари, това е пусковият срок. Тоест можем да смятаме, че и железопътните ни граници са готови до 9 февруари напълно.

А на Капитан Андреево не трябва ли и в момента да си има ясна граница с Турция, където да се спират с огради, или Шенген има по-големи изисквания, отколкото сме имали ние досега?

Шенген има по-големи, по-различни изисквания, пак казвам, за разделяне на потоците, за разделяне на възможностите за Шенген и страните извън Шенген. Така че има определени мероприятия и параметри, които трябва да бъдат постигнати. Така че до този момент като външна граница на Европейския съюз ние сме изпълнявали коректно задълженията си, сега имаме нови изисквания, които са малко повече от тези, които досега сме изпълнявали и се привеждаме.

Е добре де, за Капитан Андреево може ли да кажете какво не е свършила България, при положение че от толкова време се знае какво ще ни проверяват или това, за което вие отговаряте?

Аз мога да кажа за железопътните. Това, за което аз отговарям, мога да твърдя отговорно, че всички сме си свършили работата, и, казах, последните мероприятия завършват вече до броени дни, така че 9 февруари ние може да кажем, че по тези линии сме напълно готови.

Какви са мерките срещу тероризъм в пощите, пакети бомби?

Това е един наистина интересен въпрос.

Вие правихте проверки през декември...

Да.

...когато имаше една епидемия покрай гръцките... посолствата, свързани с Гърция.

Разбира се, не само посолствата, имаше случки в някои държави и това, разбира се, ни даде основание, така, да си направим равносметка и преоценка на нашите системи за сигурност, защото, когато мечката играе у съседа, знаем какво трябва да направим ние. Обявихме код червено в пощите, така че всички пратки, които минават през Български пощи, физически се проверяват при самото подаване и след това се проверяват всяка една на съответните технически средства, рентгени.

Т.е. всяко писъмце, всяка коледна картичка е минавала през скенер, за да се види дали вътре няма взрив.

Всичко минава... да, точно така, имаме пълен контрол на всички пратки. Разбира се, натъкваме се на много интересни неща, но така или иначе не сме допуснали нито един инцидент и нито една такава възможност да се случи.

Кажете едно интересно нещо. Сега, като казахте А, за какво се сетихте, като се усмихнахте?

Оръжия, снайпери, какво ли не се праща по пощата, което е много...

Оръжия?

Оръжия, да.

Това може ли, не е ли забранено?

Забранено е, разбира се. Забранено е. Но факт е, че това се случва. Откакто имаме 100-процентов контрол, повече излизат.

И като ги хванете? Намирате ли подателите или...

Разбира се, оттам нататък започва процедура...

...можете да подозирате примерно терористични групи, които започват да си пращат тайно някакви оръжия.

...съвместно с МВР. Разбира се, започва процедура, за да се установи собственикът, получателят и т.н. Но това вече е в сферата на криминалната хроника. Но така или иначе правят се опити да бъдат изпращани по пощата дори и оръжия. Така че мерките са наистина сериозни, обхващат 100% от потока и мисля, че на този етап всички, които ползват услугите на Български пощи, могат да са съвършено спокойни.

Обсъжданото оптимизиране на персонала или, как да го кажем, съкращения направо в пощите ще повлияят ли също на сигурността?

Нека да обясня какво значи оптимизация, защото не означава съкращения, така, масови съкращения на хора. Оптимизация означава да оптимизираме административните звена. Твърде раздут административен персонал - 28 района има в страната, пощенски, всички тези райони имат съответните администрации, това нещо не е необходимо, би трябвало това нещо да бъде редуцирано, този обем от хора да бъде сравнително редуциран, за да могат, разбира се, и пощите да бъдат по-конкурентна структура. Не трябва да забравям, че от 1 януари вече пощите работят в състояние на либерализиран пазар. Монополът на пощите вече е история.

Всеки може да пренася писмо.

Всеки може да пренася писма, колети, куриерски услуги и т.н. Пощите не са монопол и пощите трябва да работят...

Има ли вече резултат от този почти пълен месец, който да показва, че пощите са загубили пазар?

Пощите е редно да загубят пазар. Когато ние премахваме един монопол, целта на премахването на този монопол е да създадем конкуренция, от която ще печели потребителят, всеки български гражданин. Таке че е нормално пощите да загубят, и това трябва да се случи, за да могат да влязат и други играчи на този пазар. Но това означава, че пощите трябва да работят по съответния начин, в условията на конкуренция. Това означава, че те трябва да търсят по-голяма производителност, което означава, че по-малко административен персонал, по-пазарно ориентирана дейност въобще. И това се прави в пощите. Това е целта на тези реформи, които се случват там. Факт е, че само през миналата година обърнахме една негативна тенденция и от 8 милиона загуба пощите през 2010 г. вече са на печалба. Това е добре, аз съм доволен от тези резултати и това е посоката, по която трябва да вървим.

От целия разговор дотук става ясно, че вие сте повече за свободата и заради сигурността не сте готов да я жертвате. Има ли резултат от проверката от Комисията за регулиране на съобщенията, която вие също подкрепихте, на мобилните оператори за това как се правят подслушвания?

Резултат конкретен от Комисията за регулиране на съобщенията аз още не съм получил, но нямам информация до този момент да са открити някакви нередности и отклонения от тези норми. Така че...

Т.е. съмненията, че е правено частно подслушване, използвайки тези оператори, отпада.

Да, на този етап такива съмнения няма. Тоест това бяха едни хипотези, които се въртяха в публичното пространство, бяхме длъжни да проверим дали това е възможно, или не е възможно. На този етап не се потвърждават такива възможности.

Т.е. всички тия записи, които се пускат, са записи, които са били направени по предвидените в държавата процедури.

Е, това аз не мога с категоричност да го твърдя, тъй има съответни служби, които трябва да кажат какъв е произходът на тия записи.

Вие отговаряте за информационните технологии. Според вас каква е грешката в България, какъв е проблемът с начина, по който се подслушват. Впрочем това не е първият скандал сега, с вашето правителство. Предходното... Сергей Станишев 2007 година има куп изказвания покрай тогава приказките за подслушване. Те започнаха опит за реформа в този сектор. Преди това, ако си спомняте, 2002 г. Симеон Сакскобургготски беше също забъркан в страхотен скандал и неговият вътрешен министър тогава Георги Петканов, пак свързан с подслушванията. Преди това при правителството на Иван Костов, помните колко упреци имаше, включително и за това бил ли е подслушван тогава главният прокурор. Още назад, ако се връщаме, при Филип Димитров даже скандалите бяха също свързани с подслушвания. Къде е системната грешка на българската демокрация с подслушването?

Това, което мога категорично и убедено да кажа, е, че в България трябва да има механизми, които да не позволяват това да може да се случва. Защото аз не виждам, аз поне не съм смутен от съдържанието на това, което се публикува, колкото от факта, че той се публикува и че има специални разузнавателни средства, които излизат във вестниците. Защото нормално е в оперативната работа на един министър, заместник-министър или който и да е човек във властта да има конфеденциални разговори, да има неща, които не трябва да може да се появят на страниците във вестниците. Така че това е за мен по-смущаващото, отколкото...

Това не идва ли обаче...

...това, което прочетохме в последните стенограми.

...не идва ли обаче проблемът от идеята за превантивното подслушване - че за да сме сигурни, че не се правят нередни неща, ще подслушваме като при Оруел "1984" всички, пък тия, които са на власт още повече, независимо че няма никакви данни например, че министърът на транспорта върши нещо нередно, ние го слагаме на една слушалка да чуем дали пък нещо няма да каже нередно.

Аз мисля, че такава теза няма в момента. Нека да изясним точно позицията. Става въпрос за слушане винаги, когато има сигнал, когато има сигнал за нещо нередно в работата на определен висш служител, това трябва да бъде проверено. Дали е
така, дали е верен сигналът, или не е верен сигналът. Специалните разузнавателни средства са част от възможностите този сигнал да бъде проверен. Но не говорим за подслушване просто ей така, за да видим дали не прави нещо. Всеки един сигнал трябва да бъде проверен и това е добре за този, когото проверяват, защото непровереният сигнал той е опасен в бъдеще.

Преди десетина години върховните съдии, и то наказателните върховни съдии, предложиха, за да се спре с тия скандали, да няма такова нещо с проверяване. Подслушване само в рамките на образувано следствие. Как гледате на такава идея?

 

Ами, вижте, това е много дискусионен въпрос. От една страна, звучи добре, защото, разбира се, по-малко хора ще бъдат слушани, това широката общественост ще го възприеме, разбира се, много, много положително. Но в много от случаите СРС-тата имат и превантивна дейност. Аз например мога кажа, че съм за СРС-тата за мирни цели, ако мога така да се изразя. В Министерството на транспорта много широко използваме технически средства, хайде да ги наречем тип СРС, нали, малко, така, в сферата на шегата го казвам. Ние използваме технически средства именно за да направим превенция на корупцията и на всичко, което... Сега ще ви обясня. Монтирахме камери във всички зали, където се извършват изпити. Съвсем открито, разбира се, всички знаят, че изпитът, който се провежда, се записва. Патрулните коли на ДАИ всичките имат камери, които записват както пред, така и зад автомобила. Всичко, което извършват инспекторите на пътя се записва и се...

Това е Държавната автомобилна инспекция?

Държавната автомобилна инспекция.

Така.

Всички нейни патрулни коли са с такива камери и действията на служителите се записват и след това подлежат на контрол, на проверка. Така че тази превантивна дейност, която могат техническите средства да осигурят, е много важна и ще ви кажа какъв е резултатът от всичките ни усилия, които дотук сме направили - както с прекратяването на корупцията при шофьорските книжки, черния пазар, със затягането контрола на техническите пунктове, в които също ще монтираме камери. Ами, за първи път България достига едни нива на жертви от пътно-транспортни произшествия, които се съпоставят с 1965 г. За първи път, ние винаги сме били в челото или в дъното, зависи откъде погледнем на статистиката в Европа.

Но вие говорите...

И за последните...

...все случаи, които хората знаят.

Разбира се.

...че са записвани?

Разбира се. Аз казвам технически средства, които имат превантивна дейност.

Тогава ще подкрепите ли идеята всеки подслушван, когато приключи подслушването му, да бъде уведомяван за това да може да проконтролира всичко било ли е законно с неговото подслушване, да може да се увери, че всичко, свързано с това подслушване, е било унищожено, след като няма да се използва за наказателно преследване срещу него. Впрочем Европейският съд за правата на човека още 2007 г. има решение точно в тази посока.

Това значи съвсем...

Всеки, когото подслушват, му пращат едно писмо...

Разбира се, това звучи по-коректно...

...накрая - подслушвахме те, извинявай.

...към всеки един от...

Еди-кой си прокурор разреши... поиска, еди-кой си съдия разреши, еди-кой си лейтенант после лично унищожи лентите.

Да, това звучи много коректно. Разбира се, така, не бих могъл да не го подкрепя за такава една теза. Смятам, че трябва ясно да си дадем сметка, че специалните разузнавателни средства са необходими, защото, когато говорим за превенция, когато говорим за предпазване от всички явления, които нашето общество иска да се предпази - тероризъм, злоупотреби, да не ги изреждам, превантивната дейност и дейността, която не се вижда и която не ограничава свободите на хората, е най-добра. Затова и ние не искаме да сложим навсякъде ограждения, не искаме да направим достъпа до всички обществени места контролиран. Това ще ограничи свободата на хората. Трябва невидимите мерки, те са много по-ефикасни и са много по-важни.

Но вие сте невидимите да стават видими.

Аз смятам, че когато един служител, един човек, обикновен, който и да било, бъде обект на такава проверка...

И тя приключи...

...и тя приключи...

...с това, че той е невинен, трябва да го знае, че е бил...

Точно така. Мисля, че няма нищо лошо той да го знае и съответно да се сложи точка на това нещо, а не да го разбере след години, нали, ти беше...

От някой друг.

От някой вестник или пък...

И да си чете с кого какво си е говорил?

Да, всякакви импровизации на тази тема може да има.

Подкрепяте ли идеята на КРС, Комисията за регулиране на съобщенията, за лимит върху СИМ картите? По една карта от оператор на човек. Фирмите - толкова карти, колкото служители имат, защото мотивите, както аз ги разбирам, са, че независимо от ограничението, че картите вече трябва да са поименни, не може да са анонимни, се злоупотребява пак с лични данни на едни и същи хора, които...

Не, категорично...

...не подозират, има по много карти.

Не подкрепям такова предложение, категорично. Моето виждане е, че...

Вие сте много последователен в защита на свободата.

Такова ограничаване на правата на хората е недопустимо. Ако разглеждаме СИМ картите като инструмент за извършване на престъпление например, защото това е тезата...

Да, те веднага ще ви кажат: ами, хубаво, едни терористи...

Да. Това...

...ще могат да се вземат карти такива на името на един човек...

С тази логика, с тази логика тогава можем да...

...и да си говорят.

...ограничим хората да имат и по една кола, тъй като колите...

То може и по едно писмо да си пращат годишно примерно.

...също могат да бъдат инструмент за извършване на престъпление. Тръгвайки по тази логика, ние трябва да ограничим хората в много неща да не могат да си купят и да направят. Не е това начинът, нищо няма да спечелим с това, само ще ограничим правата. Затова аз категорично не мога да подкрепя такова становище.

Трябва ли да бъдат забранени торентите? Друг голям дебат покрай временното спиране на "Замунда".

Ами, вижте, това е много дискусионен въпрос.

Пак да подчертаем, вие сте министър освен на транспорта и на информационните технологии, макар че...

Именно.

...рядко стига времето да се поговори с вас и по тази тема. Докато минем през всички влакове и самолети и...

Торент сайтовете са един от начините...

За споделяне.

...за споделяне. Това е начин да се заобиколи законът.

Да не си купиш филма, да не си купиш диск с музиката, ами да си споделиш с някого.

Тук проблемът с авторските права е всъщност водещият в случая и, разбира се, каквото и да кажем има две противоположни страни в този дебат. Аз смятам, че всяко излъчване на филм или на музика, която е с комерсиални цели, категорично не може да бъде... да не плаща авторски права, но когато говорим за обмяна...

Да си го гледаш вкъщи.

...между хората...

Слушаш си го вкъщи...

...на определени музикални произведения или други, аз лично не виждам нищо лошо. Мигар не мога да дам една книга примерно, на брат ми или на някой друг? Мога да я дам.

А може ли да я оставите не непознат на пейка, каквито има движения...

Дали ще я дам в електронен вид, или ще я дам на хартиен вид, нормална книга, каква е разликата? Нима, ако си купя един филм от магазина с платените авторски права, после не мога да го дам на някого?

Да го гледа и той?

Няма логика. Но ако това нещо се използва с комерсиална цел, да, тогава вече смятам, че категорично Законът за авторското право трябва да бъде валиден.

Тази седмица в. "Сега" пише, че до май 2012 г. държавата щяла да пусне 100 услуги онлайн. Става дума за различни справки, удостоверения, вестникът обаче го предоставя от негативната страна, като казва, че това е поредно забавяне. Какво пречи в България наистина да заработи електронно правителство в един голям обем, да може абсолютно всички справки и удостоверения да си ги взимаш през интернет?

Това, което пречи, мога да кажа, че е липсата на достатъчно пари, достатъчно финансиране, за да се реализира този проект. Вече е готов единният портал за достъп до тези електронни услуги. Той съществува, той работи, това е платформата, върху която трябва, образно казано, да се накичат всички услуги. Тези услуги се предоставят от общините, от администрациите. Това са сигурно над 500 субекта в държавата, които трябва да приведат, първо, трябва да изградят своите услуги в електронен вид и да ги приведат в един формат и да ги качат на този портал. Това, което Министерството на транспорта и информационните технологии и съобщения направи и завърши като първи етап, е да направи тази платформа, да направи този единен портал за достъп. Това вече е готово.

Тоест вашата работа е свършена, но казвате, че...

Да.

...другите ведомства, които вече трябва да дадат конкретния материал, те не са готови?

Да, разбира се, това е проблемът в момента и този проблем може да бъде решен единствено с осигуряването на средства на тези ведомства. И пак казвам, това са сигурно близо 500 субекта, които предлагат такива услуги. Услугите в държавата, които трябва да бъдат направени в такъв формат, са над 2000. Това е реалният брой на услугите.

А вие разчитате да започнете със 100 догодина?

Ние залагаме на най-популярните, на най-необходимите, тези, които най-често се...

...с какво ще започне първо?

Трудно ми е да кажа кое ще бъде първо, но услугите, които предлагат и данъчната администрация например, са много търсени от хората. Услуги, които се предлагат...

Данъчни оценки например ще можеш ли да си вземеш по интернет?

Това дали ще могат конкретна услуга да ползват гражданите, зависи от конкретната администрация кога ще си приведе съответната услуга във вида. Аз затова трудно мога да се ангажирам с краен срок на завършване, тъй като, за да се приведат всички тези услуги в този формат, разбира се, са им нужни още много голям обем от средства, и то осигурен на всички тези общини, на тези държавни структури. Именно затова сега
отговорен фактор, административно звено за това електронно управление е Съветът за административна реформа, който е надведомствен, надминистерски, за да може да координира този процес и осигурявайки средства, целеви, за реализацията на този проект, те да бъдат разпределени по съответните ведомства.

В сряда комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове представи втория си годишен доклад за усвояване на средствата от ЕС за 2010 г. Средно по всички програми реално изплатени суми - 10% от общия бюджет. Процент на договаряне - 37%. Програма "Транспорт" продължават да я сочат като в по-ниските нива на изпълнение. Какви са при вас и какво се промени през 2010 г.?

Програма "Транспорт" е доста по-различна програма от останалите оперативни програми. Ще обясня защо. С тази програма се финансират най-големите инфраструктурни проекти на страната. Това е метрото, това са магистралите на България, това са железопътните линии. Тези проекти във всички случаи се подготвят бавно и тежко, тъй като има и отчуждителни процедури, съответните проучвания и т.н. Това, което можем със задоволство да кажем, е, че всъщност проектите вече тръгват, ние сме свидетели на това, че магистрала "Тракия" започна нейното изграждане и резултатите вече се виждат. През тази година ще имаме договорени всички средства по железопътните проекти. Сто процента от средствата по железопътните проекти тази година до полугодието ще бъдат договорени, тъй като вече всичките са приключили и за два от тях остава да приключат и тръжните процедури.

2011 г. програма "Транспорт" от последните очаквате да стане от първите?

Ще имаме договорени всичките суми. Тоест...

Сто процента?

Да, 100%. Оттам насетне остава...

При средно 37.

Оттам насетне остава сериозна мобилизация, за да могат тези проекти да бъдат реализирани и да се усвоят и средствата по тях. Но работата по оперативната програма е много усилена, много големи проекти са това. Факт е, че такова строителство през последните години ние, през последните 20 години не сме били свидетели. Виждате колко километра магистрала се строят. Виждате метрото в София. Метрото е изцяло финансирано от европейската програма "Транспорт", включително и метровлаковете също са от оперативната програма, също са с европейски пари. Това е може би най-хубавата придобивка за двумилионна София. Обликът на града и въобще градът се променя с метрото. Така че аз съм оптимист за развитието на програма "Транспорт" и само след няколко месеца вие ще видите, че ще имаме изключително сериозен напредък.

Агенциите обобщават този разговор с: Александър Цветков - нивото на сигурност в България е над средното за ЕС. Това може ли пък да означава, че през българските летища ще започнат да предпочитат да летят повече авиокомпании? По-несигурни места, ползвани като транзитни от авиокомпании от света, да бъдат заместени от наши летища?

По отношение на това България и в частност София да стане транзитно летище работим може би от около година, тъй като София е крайна дестинация в почти всичките си маршрутни разписания. Междинната точка е много добро решение за София и България има съответните географски дадености и потенциала това да се случи. Но за да стане това, разбира се, ние трябва да предложим, особено на авиокомпании, които оперират в Близкия изток, едни добри условия. Такива условия сме предложили и аз очаквам...

На кого?

...през тази година "Катар еруейз" да започне да оперира през България, имаме това споразумение и това ще бъдат може би първите транзитиращи през България, през Летище София самолети...

Т.е. те ще летят до София и от София ще продължават за други европейски дестинации?

Да, точно така. Това генерира приходи, това генерира пътникопоток.

Това за целта означава обаче на летище София, което всички казват, че много лошо е било избрано като летище, в много мъглива част на полето, да може да се каца независимо от мъглите?

Летище София разполага със системи за кацане при влошена видимост, които са на европейско ниво. Аз доста пъти употребявам думата европейско ниво, защото, ако кажа например 3а, това на никого нищо не говори, освен на тесните специалисти. Това означава 175 м видимост при кацане...

А на Франкфурт, което мисля, че е едно...

...а 175 метра...

...от най-големите, ако не беше най-голямото в Европа транзитно, колко е там?

...175 метра е много малко. Освен това, дори да имаме и по-висока степен, по-висока степен имат едва 10 летища в Европа, това означава при много малка видимост, буквално на броени метри, но това не означава, че самолети ще кацат...

Защото пилотите, дето карат тези самолети, трябва да се...

Защото решението дали един самолет ще кацне при ниска видимост, взима командирът на полета. Той е единственият човек, който има крайното решение дали самолетът ще кацне. А това зависи не само от системите на летището. Това зависи и от системите на самолетите. Не всеки самолет е оборудван с такива системи. И второ, самата подготовка на пилотите трябва да бъде специална за кацане при ниска видимост. И в крайна сметка, дори и при всичките тези обстоятелства, те да са налице, окончателното решение го взима пилотът и то винаги е в името на сигурността. Тоест пилотът винаги се застрахова повече. И е по-добро решение да отидеш малко по-далеч да кацнеш без риск, отколкото да подложиш на риск всички пътници и себе си дори.