„Не живеем сами, а в общество, във връзки едни с други и сме обречени да си помагаме“. Това казва в интервю за Dariknews.bg Елица Баракова, изпълнителен директор на BCause, с която разговаряме за доброто, солидарността и щедростта.
Фондация BCause стана партньор на Reach for Change и Нова Броудкастинг Груп в специалното издание на ПРОМЯНАТА 2020, като предостави ноухау за набиране на средства и бърза линия за отваряне на кампании в Платформата.бг.
Според Елица Баракова без организациите, които са финалисти в Промяната, обществото ни нямаше да бъде същото. “Амалипе”, “Бъдеще за децата”, “Национална мрежа на здравните медиатори”, “Подарете книга” и “Първи юни” са утвърдени неправителствени организации, които от години са до децата и техните семейства.
Станахте партньор в специалното издание на Промяната 2020. В каква посока е вашето партньорство?
Да, с фондация Промяната сме партньори и допринасяме за сектора на социалното предприемачество и неправителствения сектор. Тази година се обърнаха към нас с по-специална задача и аз се радвам, че успяхме да се запознаем с чудесните финалисти на Промяната. С някои от тях ние имаме предходни партньорства. Приехме с радост предизвикателството да помогнем на тези 5 организации да бъдат представени с подходящ дарителски механизъм в Платформата.бг, да могат да призоват и получат дарения и да бъдат подготвени как да комуникират своите кампании. Работата тепърва започва, предстои Щедрият вторник, Коледа и се надяваме до края на годината организациите на Платформата.бг да изпълнят техните финансови цели и категорично да стигнат до повече дарители, защото вършат страшно смислени неща.
Аз познавам „Национална мрежа на здравните медиатори“. Хората трябва да научат каква роля имаха те в най-уязвимите групи през първата вълна на COVID-19. Здравните медиатори са образовани хора, често от самата ромска общност, имат авторитет и това дава възможност да бъдат посредници между институциите и общностите. Ако ги нямаше тези медиатори, щяхме да сме свидетели на много повече граждански вълнения и неприятни събирания. Те успяха както да бъдат канал за различен вид помощ, така и те да настояват да се спазват мерките и да тушират разпространението на болестта.
„Амалипе“ пък имаха страхотна роля да подкрепят дистанционното обучение за деца, които нямат устройства и интернет. Това са изключителни организации и хора, които ни спестяват много проблеми, които ще ни залеят като общество и аз съм много горда да им партнираме в тази кампания и неслучайно са избрани от Промяната.
Кое обединява финалистите в Промяната - “Амалипе”, “Бъдеще за децата”, “Национална мрежа на здравните медиатори”, “Подарете книга” и “Първи юни”? И кое ги прави най-добрите в каузата за качествено бъдеще на децата и младежите?
Обединява ги отдадеността към социалната кауза, обединява ги огромната им енергия, която заразява много доброволци. Те са отворени организации, към които всеки нов дарител може да се присъедини, да се почувства част от тази мисия. Обединява ги смислената и отдадена работа към социалната им мисия и отпечатъкът, който имат по-важен проблем. Наистина общностите в тези градове щяха да са различни, ако нямаше такива организации.
Какво е това - Щедрият вторник?
Той e утре /1 декември - б.а/. Това е глобална инициатива, която отбелязва дарителството, доброволчеството, щедростта като ценност. Първоначалният подтик за възникването му е реакцията срещу Черния петък. Щедрият вторник набра популярност, защото е нов празник, и като такъв ангажира новите средства за популяризиране на кауза и сякаш по-лесно стига до нови аудитории, младите хора, които ползват социални мрежи. Щедрият вторник е връзката между технологията и правенето на добро, възможността да участваме с един клик. Възможността не само да дарим няколко лева, а да станем пропагандатори на някоя кауза, да бъдем още едно камъче, хвърлено в езерото на общественото информиране, и вълната да стигне до повече хора. Щедрият вторник има здрави корени в социалните мрежи, в новите технологии за даряване и дава възможност супер бързо много хора да бъдат ангажирани. В България от 4 г. отбелязваме Щедрия вторник заедно двете дарителски платформи – DMS и Платформата.бг, и призоваваме хората на този ден да подкрепят кауза, която им е по сърце. Това е и тазгодишното мото - „Дари за кауза, която ти е на сърце“.
BCause "Помощ за благотворителността в България" е организация, която работи от 25 г. Само преди дни отпразнувахте рожден ден. Какво беше дарителството тогава, в началото, и как се промени то сега?
Има страхотен път, който беше извървян. Като се обърна назад, тъй като ние сме създадени с помощта на нашата посестрима организация Charity Safe Foundation във Великобритания, разликата тогава между отговорността и осъзнатостта на дарителството тук и там – разделяше ни пропаст. Слушахме за хора, които даряват стратегически, редовно, слушахме за компании, които искат да решат сложни проблеми, и наистина си мислехме, че ни делят векове. Но 25 г. по-късно можем да видим, че дарителството има своята смислена част, все повече компании ангажират служителите си в дейности, от които очакват да имат ефект. Вижда се, че хората поставят по-големи изисквания към резултата, който искат да видят постигнат с техните пари, имаме дарителски механизми със SMS-и, даравяме онлайн, имаме различни модели за дарителство от работното място. Фондация BCause има свой проект за ангажиране на служителите от работното място с повече от 3600 редовни месечни дарители, които даряват с помощта на работодателите си, имаме професионални браншови асоциации на бизнеса, които си поставят цели в полето на социалната отговорнст ежегодно. Дарителството категорично направи големи крачки напред. Разбира се, много ни предстои, все още сме в дъното на световния дарителски индекс. Имаме да работим в посока редовното дарителство и доброволчество.
Нека Щедрият вторник бъде едно напомняне, че всеки ден може да бъде щедър. В този ден и не само, призоваваме не просто да се дарява, а за споделяне на добри каузи, които човек е подпомагал през годината. Призоваваме към повече солидарност във входа, в квартала, в града. За да дадем повече идеи какво може да бъде направено, на специалния сайт публикуваме наръчник за компании, за НПО, така че всеки да намери нещичко за себе си, което може да направи на този ден.
В условия на COVID-епидемия хората по-щедри ли са или по-трудно се мотивират да даряват?
Категорично кризите показват, че българите сме общност и можем да се мобилизираме по време на критични ситуации. Това наблюдавахме и тази година. Дарителите бяха първите, които помогнаха на организациите и болниците да посрещнат първата вълна. Като фондация подкрепихме „Проект за доброто“ и още на 13 март, когато бе обявено извънредното положение, направихме първото дарение от събраните пари и първите маски и защитни материали отпътуваха за първата болница. Дарителите имат способността да са по-гъвкави и бързи от държавните институции. Получихме и обратна връзка от държавата, че ние успяхме да запълним една дупка до задействането на държавната машина и да подкрепим множество болници да бъдат по-подготвени. „Проект за доброто“ успя да събере1 млн. лева, подкрепа получиха повече от 50 болници - защитни материали, 10 респиратора, множество доброволци се включиха в изработването на защитни шлемове, много фирми печатаха на 3Д принтери частите за шлемовете. Доброволчеството като транспорт, пакетиране и разнасяне на тази помощ, беше колосално. Общото дарителство в България за първите 6 месеца надхвърли 20 млн. лева. По време на кризи всеки иска да помага и сега, когато отново има нужда, наблюдаваме същия дарителски отклик.
Разкажете ми за проекта „Готови за успех“. Кой може да се включи в програмата?
Фондация BCause има няколко дарителски фонда. Имаме фонд за лечение и рехабилитация на деца, който предоставя помощи за хронично болни деца - да имат редовна терапия. Имаме фонд за организации на хора с увреждания. Един от най-популярните ни фондове е стипендиантската програма „Готови за успех“, която подкрепя ежегодно деца без един или двама родители, които имат отличен успех, да учат по-спокойно в средното и висшето си образование. „Готови за успех“ се проведе за 16-и път и се насочихме по-специално към медицинските специалности и подкрепихме 33 учещи студенти. Едва завършили, се включиха веднага на първа линия- нашите стипендианти, освен че са деца без родители, получават стипендията, защото се трудят усърдно, защото имат успех в училище. Особено лекарите имат много висок успех и освен, че са успешни и талантливи, те показаха, че са страхотни хора с реакцията си по време на COVID.
Наскоро в сектора на дарителството гръмна голям скандал, от който се видя, че се злоупотребява с желанието на хората да даряват за болни деца. Удари ли това по каузата на дарителството у нас, отблъсна ли хората?
Да, голям скандал наистина удари дарителството. Личното ми мнение е, че такива скандали се появяват периодично, но доверието в дарителството оцелява. Виждаме като общество, че дарителството е ценност и смятам, че и сега, както и преди, дарителите успяват да се справят с труса и да се хванат за здравата основа на добрите, надеждните организации, от които получават добра обратна връзка. Най-добрият отговор е дарителските организации да покажат работата си, резултатите си и да увеличат прозрачността. От всеки скандал излизаме с някой научен урок, опитваме се да пренастроим отчетите си, за да са още по-ясни и прозрачни. Група организации започнахме сериозни действия за популяризиране на етични и професионални стандарти в управлението на дарителските кампании. Скандалът ще ни направи по-прозрачни и по-силни и ще заздрави връзката между дарителите и честните организации.
Защо дарителството е важно и защо хората трябва да са съпричастни?
Дарителството е част от голямата, общочовешката ценност, че не живеем сами, а в общество, във връзки едни с други и сме обречени да си помагаме. Даряват хората, защото това ги прави цели, освен че искат да помагат. Дарителството е толкова важно за даряващия, колкото и за дарявания, дори често пъти повече. Желаем на всички да намерят своите каузи и да ги подкрепят редовно, сърцато, и да имат дългосрочно връзка с подкрепяната кампания.
Фондация BCause стана партньор на Reach for Change и Нова Броудкастинг Груп в специалното издание на ПРОМЯНАТА 2020, като предостави ноухау за набиране на средства и бърза линия за отваряне на кампании в Платформата.бг.
Според Елица Баракова без организациите, които са финалисти в Промяната, обществото ни нямаше да бъде същото. “Амалипе”, “Бъдеще за децата”, “Национална мрежа на здравните медиатори”, “Подарете книга” и “Първи юни” са утвърдени неправителствени организации, които от години са до децата и техните семейства.
Станахте партньор в специалното издание на Промяната 2020. В каква посока е вашето партньорство?
Да, с фондация Промяната сме партньори и допринасяме за сектора на социалното предприемачество и неправителствения сектор. Тази година се обърнаха към нас с по-специална задача и аз се радвам, че успяхме да се запознаем с чудесните финалисти на Промяната. С някои от тях ние имаме предходни партньорства. Приехме с радост предизвикателството да помогнем на тези 5 организации да бъдат представени с подходящ дарителски механизъм в Платформата.бг, да могат да призоват и получат дарения и да бъдат подготвени как да комуникират своите кампании. Работата тепърва започва, предстои Щедрият вторник, Коледа и се надяваме до края на годината организациите на Платформата.бг да изпълнят техните финансови цели и категорично да стигнат до повече дарители, защото вършат страшно смислени неща.
Аз познавам „Национална мрежа на здравните медиатори“. Хората трябва да научат каква роля имаха те в най-уязвимите групи през първата вълна на COVID-19. Здравните медиатори са образовани хора, често от самата ромска общност, имат авторитет и това дава възможност да бъдат посредници между институциите и общностите. Ако ги нямаше тези медиатори, щяхме да сме свидетели на много повече граждански вълнения и неприятни събирания. Те успяха както да бъдат канал за различен вид помощ, така и те да настояват да се спазват мерките и да тушират разпространението на болестта.
„Амалипе“ пък имаха страхотна роля да подкрепят дистанционното обучение за деца, които нямат устройства и интернет. Това са изключителни организации и хора, които ни спестяват много проблеми, които ще ни залеят като общество и аз съм много горда да им партнираме в тази кампания и неслучайно са избрани от Промяната.
Кое обединява финалистите в Промяната - “Амалипе”, “Бъдеще за децата”, “Национална мрежа на здравните медиатори”, “Подарете книга” и “Първи юни”? И кое ги прави най-добрите в каузата за качествено бъдеще на децата и младежите?
Обединява ги отдадеността към социалната кауза, обединява ги огромната им енергия, която заразява много доброволци. Те са отворени организации, към които всеки нов дарител може да се присъедини, да се почувства част от тази мисия. Обединява ги смислената и отдадена работа към социалната им мисия и отпечатъкът, който имат по-важен проблем. Наистина общностите в тези градове щяха да са различни, ако нямаше такива организации.
Какво е това - Щедрият вторник?
Той e утре /1 декември - б.а/. Това е глобална инициатива, която отбелязва дарителството, доброволчеството, щедростта като ценност. Първоначалният подтик за възникването му е реакцията срещу Черния петък. Щедрият вторник набра популярност, защото е нов празник, и като такъв ангажира новите средства за популяризиране на кауза и сякаш по-лесно стига до нови аудитории, младите хора, които ползват социални мрежи. Щедрият вторник е връзката между технологията и правенето на добро, възможността да участваме с един клик. Възможността не само да дарим няколко лева, а да станем пропагандатори на някоя кауза, да бъдем още едно камъче, хвърлено в езерото на общественото информиране, и вълната да стигне до повече хора. Щедрият вторник има здрави корени в социалните мрежи, в новите технологии за даряване и дава възможност супер бързо много хора да бъдат ангажирани. В България от 4 г. отбелязваме Щедрия вторник заедно двете дарителски платформи – DMS и Платформата.бг, и призоваваме хората на този ден да подкрепят кауза, която им е по сърце. Това е и тазгодишното мото - „Дари за кауза, която ти е на сърце“.
BCause "Помощ за благотворителността в България" е организация, която работи от 25 г. Само преди дни отпразнувахте рожден ден. Какво беше дарителството тогава, в началото, и как се промени то сега?
Има страхотен път, който беше извървян. Като се обърна назад, тъй като ние сме създадени с помощта на нашата посестрима организация Charity Safe Foundation във Великобритания, разликата тогава между отговорността и осъзнатостта на дарителството тук и там – разделяше ни пропаст. Слушахме за хора, които даряват стратегически, редовно, слушахме за компании, които искат да решат сложни проблеми, и наистина си мислехме, че ни делят векове. Но 25 г. по-късно можем да видим, че дарителството има своята смислена част, все повече компании ангажират служителите си в дейности, от които очакват да имат ефект. Вижда се, че хората поставят по-големи изисквания към резултата, който искат да видят постигнат с техните пари, имаме дарителски механизми със SMS-и, даравяме онлайн, имаме различни модели за дарителство от работното място. Фондация BCause има свой проект за ангажиране на служителите от работното място с повече от 3600 редовни месечни дарители, които даряват с помощта на работодателите си, имаме професионални браншови асоциации на бизнеса, които си поставят цели в полето на социалната отговорнст ежегодно. Дарителството категорично направи големи крачки напред. Разбира се, много ни предстои, все още сме в дъното на световния дарителски индекс. Имаме да работим в посока редовното дарителство и доброволчество.
Нека Щедрият вторник бъде едно напомняне, че всеки ден може да бъде щедър. В този ден и не само, призоваваме не просто да се дарява, а за споделяне на добри каузи, които човек е подпомагал през годината. Призоваваме към повече солидарност във входа, в квартала, в града. За да дадем повече идеи какво може да бъде направено, на специалния сайт публикуваме наръчник за компании, за НПО, така че всеки да намери нещичко за себе си, което може да направи на този ден.
В условия на COVID-епидемия хората по-щедри ли са или по-трудно се мотивират да даряват?
Категорично кризите показват, че българите сме общност и можем да се мобилизираме по време на критични ситуации. Това наблюдавахме и тази година. Дарителите бяха първите, които помогнаха на организациите и болниците да посрещнат първата вълна. Като фондация подкрепихме „Проект за доброто“ и още на 13 март, когато бе обявено извънредното положение, направихме първото дарение от събраните пари и първите маски и защитни материали отпътуваха за първата болница. Дарителите имат способността да са по-гъвкави и бързи от държавните институции. Получихме и обратна връзка от държавата, че ние успяхме да запълним една дупка до задействането на държавната машина и да подкрепим множество болници да бъдат по-подготвени. „Проект за доброто“ успя да събере1 млн. лева, подкрепа получиха повече от 50 болници - защитни материали, 10 респиратора, множество доброволци се включиха в изработването на защитни шлемове, много фирми печатаха на 3Д принтери частите за шлемовете. Доброволчеството като транспорт, пакетиране и разнасяне на тази помощ, беше колосално. Общото дарителство в България за първите 6 месеца надхвърли 20 млн. лева. По време на кризи всеки иска да помага и сега, когато отново има нужда, наблюдаваме същия дарителски отклик.
Разкажете ми за проекта „Готови за успех“. Кой може да се включи в програмата?
Фондация BCause има няколко дарителски фонда. Имаме фонд за лечение и рехабилитация на деца, който предоставя помощи за хронично болни деца - да имат редовна терапия. Имаме фонд за организации на хора с увреждания. Един от най-популярните ни фондове е стипендиантската програма „Готови за успех“, която подкрепя ежегодно деца без един или двама родители, които имат отличен успех, да учат по-спокойно в средното и висшето си образование. „Готови за успех“ се проведе за 16-и път и се насочихме по-специално към медицинските специалности и подкрепихме 33 учещи студенти. Едва завършили, се включиха веднага на първа линия- нашите стипендианти, освен че са деца без родители, получават стипендията, защото се трудят усърдно, защото имат успех в училище. Особено лекарите имат много висок успех и освен, че са успешни и талантливи, те показаха, че са страхотни хора с реакцията си по време на COVID.
Наскоро в сектора на дарителството гръмна голям скандал, от който се видя, че се злоупотребява с желанието на хората да даряват за болни деца. Удари ли това по каузата на дарителството у нас, отблъсна ли хората?
Да, голям скандал наистина удари дарителството. Личното ми мнение е, че такива скандали се появяват периодично, но доверието в дарителството оцелява. Виждаме като общество, че дарителството е ценност и смятам, че и сега, както и преди, дарителите успяват да се справят с труса и да се хванат за здравата основа на добрите, надеждните организации, от които получават добра обратна връзка. Най-добрият отговор е дарителските организации да покажат работата си, резултатите си и да увеличат прозрачността. От всеки скандал излизаме с някой научен урок, опитваме се да пренастроим отчетите си, за да са още по-ясни и прозрачни. Група организации започнахме сериозни действия за популяризиране на етични и професионални стандарти в управлението на дарителските кампании. Скандалът ще ни направи по-прозрачни и по-силни и ще заздрави връзката между дарителите и честните организации.
Защо дарителството е важно и защо хората трябва да са съпричастни?
Дарителството е част от голямата, общочовешката ценност, че не живеем сами, а в общество, във връзки едни с други и сме обречени да си помагаме. Даряват хората, защото това ги прави цели, освен че искат да помагат. Дарителството е толкова важно за даряващия, колкото и за дарявания, дори често пъти повече. Желаем на всички да намерят своите каузи и да ги подкрепят редовно, сърцато, и да имат дългосрочно връзка с подкрепяната кампания.