Автобусните превози по редовни линии да бъдат напълно освободени от тол тарифи. Това предложение е обсъдено на първото заседание на обществения съвет по въвеждането на тол системата. Заместник регионалният министър Николай Нанков, който е председател на съвета, уточни, че предложението към бранша е в обхвата на толуването да бъдат включени само служебните и случайните превози, които са над 50 процента от всички курсове.
Тарифите за тежкотоварните превози, предложени днес, все още са твърде далече от исканията на транспортните компании, стана ясно на пресконференцията след заседанието, в което участваха и представители на бранша.
Заради неяснотата с тарифите тол системата беше отложена. На 16 август т.г., когато се предвиждаше да стартира, ще започнат тестове в реални условия. Очаква се парламентът да гласува поправки в Закона за пътищата, с които крайният срок за въвеждането й ще стане 1 март 2020-та.
Освобождаването на автобусните редовни линии от тол такса е свързано със социалната роля, която изпълняват, посочи Николай Нанков:
„Има сключени договори. Те са до 8 и 10 години. Отделно от това все пак говорим за изключително сериозен социален ефект по отношение на факта, че едно подобно включване в обхват на тол системата на редовните линии ще повиши цената на билетите“.
Преди малко повече от три месеца при представянето на първия вариант на тарифи Нанков прогнозира, че цената на автобусния билет по линията София-Бургас, която е една от най-използваните, ще се увеличи с около един лев. Срещу този първи вариант обаче, както на тарифи, така и на обхват, браншът реагира остро, като посочи, че те не са не са били обсъдени с него.
Така, след сключването на договор за изграждане на системата, след изготвени от Световната банка варианти на обхват и тарифи и малко преди предварително планирания старт на толуването, регионалното министерство започва консултации с превозвачите.
От ведомството днес показаха карта с най-новото предложение за обхват на тол системата, който, както стана ясно още преди седмица, ще бъде намален почти наполовина. По договор изпълнителят „Капш“ ще изгради инфраструктура на всичките предварително заложени близо 11 000 километра, но министър Нанков изтъкна, че камерите, които останат извън обхвата, няма да „прашасват“, а ще се използват за други цели.
„Няма да прашасват камерите, спокойно, поетапно след рехабилитиране на пътищата и новите отсечки от Пътната инфраструктура ще попадат в обхвата на тол системата. До това време камерите ще имат редица косвени функции“.
А от бранша на тежкотоварните превозвачи настояват за допълнително намаляване на обхвата на толуваните пътища.
„Трети клас няма как да говорим за тол система, а по отношение на втори клас - ние считаме, че само онази част от втори клас, по които върви транзитен трафик“, заяви изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев и добави, че браншът и министерството все още са далече от компромис за тарифите.
Според предложението на регионалното министерство, тир с категория Евро 6, пътуващ по магистрала или първи клас пътища, ще заплаща 26 стотинки на километър, даде пример Николай Нанков:
„Чухме техните предложения. Те варираха между 20 и 30%. Така че продължаваме разговорите“.
Окончателните тарифи и обхват ще бъдат уточнени след тестовете в реални условия, които ще започнат на 16 август т.г. и ще продължат най-малко три месеца.
Първоначално от тази дата се предвиждаше да стартира тол системата, но след среща при премиера Бойко Борисов се взе решение за отлагане. За целта парламентът трябва да одобри поправки в Закона за пътищата, които предвиждат краен срок за старта на 1 март следващата година.
Тарифите за тежкотоварните превози, предложени днес, все още са твърде далече от исканията на транспортните компании, стана ясно на пресконференцията след заседанието, в което участваха и представители на бранша.
Заради неяснотата с тарифите тол системата беше отложена. На 16 август т.г., когато се предвиждаше да стартира, ще започнат тестове в реални условия. Очаква се парламентът да гласува поправки в Закона за пътищата, с които крайният срок за въвеждането й ще стане 1 март 2020-та.
Освобождаването на автобусните редовни линии от тол такса е свързано със социалната роля, която изпълняват, посочи Николай Нанков:
„Има сключени договори. Те са до 8 и 10 години. Отделно от това все пак говорим за изключително сериозен социален ефект по отношение на факта, че едно подобно включване в обхват на тол системата на редовните линии ще повиши цената на билетите“.
Преди малко повече от три месеца при представянето на първия вариант на тарифи Нанков прогнозира, че цената на автобусния билет по линията София-Бургас, която е една от най-използваните, ще се увеличи с около един лев. Срещу този първи вариант обаче, както на тарифи, така и на обхват, браншът реагира остро, като посочи, че те не са не са били обсъдени с него.
Така, след сключването на договор за изграждане на системата, след изготвени от Световната банка варианти на обхват и тарифи и малко преди предварително планирания старт на толуването, регионалното министерство започва консултации с превозвачите.
От ведомството днес показаха карта с най-новото предложение за обхват на тол системата, който, както стана ясно още преди седмица, ще бъде намален почти наполовина. По договор изпълнителят „Капш“ ще изгради инфраструктура на всичките предварително заложени близо 11 000 километра, но министър Нанков изтъкна, че камерите, които останат извън обхвата, няма да „прашасват“, а ще се използват за други цели.
„Няма да прашасват камерите, спокойно, поетапно след рехабилитиране на пътищата и новите отсечки от Пътната инфраструктура ще попадат в обхвата на тол системата. До това време камерите ще имат редица косвени функции“.
А от бранша на тежкотоварните превозвачи настояват за допълнително намаляване на обхвата на толуваните пътища.
„Трети клас няма как да говорим за тол система, а по отношение на втори клас - ние считаме, че само онази част от втори клас, по които върви транзитен трафик“, заяви изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев и добави, че браншът и министерството все още са далече от компромис за тарифите.
Според предложението на регионалното министерство, тир с категория Евро 6, пътуващ по магистрала или първи клас пътища, ще заплаща 26 стотинки на километър, даде пример Николай Нанков:
„Чухме техните предложения. Те варираха между 20 и 30%. Така че продължаваме разговорите“.
Окончателните тарифи и обхват ще бъдат уточнени след тестовете в реални условия, които ще започнат на 16 август т.г. и ще продължат най-малко три месеца.
Първоначално от тази дата се предвиждаше да стартира тол системата, но след среща при премиера Бойко Борисов се взе решение за отлагане. За целта парламентът трябва да одобри поправки в Закона за пътищата, които предвиждат краен срок за старта на 1 март следващата година.