Проф. Валери Стефанов подкрепя пренаписването на програмите по български език и литература
Проф. Валери Стефанов подкрепя пренаписването на програмите по български език и литература / снимка: БГНЕС, архив

Много е належащо и необходимо да се пренапишат учебните програми и учебниците по български език и литература от първи до 12-и клас. Това коментира за БТА проф. Валери Стефанов - преподавател по история на българската литература в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и бивш декан на Факултета по славянски филологии на СУ.

Така проф. Стефанов коментира дали е необходима промяна в учебното съдържание по български език и литература, и ако е необходима, как да стане тя, за да няма негативен отзвук, както от проекта на Министерството на образованието и науката, в който се предлагаше произведения на български класици да се заменят с други. Сред тях бяха и творби на Ботев, Вапцаров, Димитър Димов.

Написването на учебната програма по български език и литература от 1-ви до 12-и клас е цялостна философия, защото трябва да се следва строго определена логика, също да се отговори на въпроса какви компетентности се иска да се възпитат у учениците, както и какви знания да им се преподават, заяви проф. Стефанов. Това не е толкова просто, както някои си го представят - да се напълни учебната програма с автори и със заглавия на произведения, отбеляза той.

Необходима е промяна в учебното съдържание по български език и литература по ред причини - обществото се развива, развиват се също хуманитаристиката и литературознанието, а последните учебни програми са от 2000 г., каза проф. Стефанов. Той отбеляза, че нови учебници по български език и литература не са писани от 12-13 години. Той обаче отбеляза, че в обществото ни непрекъснато има оплаквания, че учебниците са тежки и че обемът на учебния материал е огромен, но от друга страна се казва: „Канонът не бива да се пипа по никакъв начин”.

Затова е нужен добър прочит на досегашната ситуация и пренаписване на това, което се нарича държавни образователни стандарти за обучението по български език и литература. Това е наложително, за да може да се стъпи на тези стандарти, след което да се създадат новите учебни програми и да се напишат новите учебници, заяви проф. Стефанов.

Попитан дали това означава, че трябва някои от произведенията на Ботев да отпаднат и да се заменят с други, преподавателят в СУ каза, че „не можем да вкараме целия канон, така, както ни е мил на сърцето, в обучението”. Например, задължително условие е да се включат всички онези ключови произведения и автори, които смятаме, че всеки млад човек и българин трябва да познава, за да може да се ориентира ценностно в историята на своята страна и в художествената система на българската литература. Това е задължително условие, но е и въпрос на желание да се подберат компетентно онези произведения, които да представят българската история и ценностите на България или т. нар. естетическа система на литературата, коментира проф. Стефанов.

За да се направи необходимата промяна в програмата по предмета, трябва да се намерят подходящите експерти и нека сред тях да има и учители, но не могат да бъдат подминати и специалистите, които задават изследователските хоризонти в литературата, смята проф. Стефанов. Според него екипът, който ще направи необходимите промени в програмата по български език и литература, трябва да бъде „смес” от специалисти с теоретична култура, с историческа култура и от експерти с практически опит. Това е добрият екип, смята преподавателят в СУ.

Той каза, че не е сред тези университетски преподаватели и учители, участвали в проекта на МОН за промяна в учебните планове по български език и литература. Резултатът от проекта на МОН, направен от безсмислено огромен колектив, не е особено добър, защото когато се тръгне да се редактира канона конюктурно, винаги ще си в щета, коментира проф. Валери Стефанов.

По случая с проекта за промяна на учебните планове и програмата по български език и литература образователният министър проф. Анелия Клисарова увери, че няма да отпаднат българските класици от българското образование, защото нито тя, като министър, нито правителството имат намерение да потъпкват нравственото и патриотичното възпитание на българските деца. Тя съобщи, че е разпоредила проверка, която да установи как е разработен проектът, кой го е подписал, на какъв принцип е решено кои произведения да отпаднат и кои не, на каква стойност е той и кой е взел парите за него.