"Образът на България в чуждите медии е огледален на този в нашите и отговаря на образа, формулиран от самите нас. Ниското самочувствие обрича България да стои във фризера на европейската преса", каза в Поморие министърът по европейските въпроси Гергана Паси. Тя и председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова участваха в дискусия за образа на България по света на Петата световна среща на българските медии.
В началото на форума бяха представени данните от анкета за имиджа на България зад граница, направена сред българи, които от години живеят в чужбина. Според 50% от отговорите на въпроса "С какво асоциирате България?", на преден план излизат корупцията, липсата на реформи, но и спортните успехи на българите. Културно-историческият туризъм би бил добра реклама за страната, смятат още анкетираните. 90% от запитаните емигранти смятат, че запазената марка на България трябва са Мадарският конник или Българската роза.
"България е с аморфен имидж пред света. Извън англосаксонските и немскоговорящите държави почти няма публикации за страната ни", коментира Александър Андреев, директор на Българската редакция на радио Дойче Веле. Като основни клишета за страната, които често се споменават и показват в чуждите медии, той посочи убийството на писателя Георги Марков, престъпността, корупцията, бедността и ромските проблеми.
Според собственика на Дарик радио Радосвет Радев проблемът е в липсата на мениджмънт, свързан с процесите на изграждане публичния образ на България извън страната. "Държавен мениджмънт, бюджет и добро възпитание. Всеки един от нас да казва с гордост, че е българин", така Радев очерта факторите, необходими за успешната реклама на България.
По думите на председателя на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова, трябва промяна на рекламната ни стратегия. Според нея е важно страната ни да не се предлага само като добра морска дестинация. Крушкова допълни, че от началото на промените до момента, в българския туризъм са инвестирани над 35 млрд. евро.