Намаляват броя на общинските съветници срещу купуването на гласове
Намаляват броя на общинските съветници срещу купуването на гласове / cнимкa: Sofia Photo Agency
Според социологът Васил Гарнизов може да се каже, че голяма част от ресурса на местно ниво е разпределен. „Голямата приватизация в София приключи”, допълни още той. По думите му единствения начин да се противодейства на масовото купуване на гласове е като се намали броя на общинските съветници. Според него това ще доведе до значително „оскъпяване” на мястото „общински съветник”. Гарнизов коментира темата на представянето на доклад под името „Кметове на лизинг” с автори Антоанета Цонева и Светослав Георгиев от фондация „РискМонитор”. На провелата се дискусия във връзка с масовото купуване на гласове на местните избори, присъстваха освен социолози и представители на местната власт.

Една от основните причини за агресивната експанзия на бизнеса и организираната престъпност към политически позиции в местната власт през 2007 г. е тази, че на местно ниво все още съществува не разпределен публичен ресурс – активи, които не са преминали в частни ръце. Друга предпоставка за купуването на гласове е увеличената в пъти инвестиционна активност в българските общини, която се е засилила значително след приемането на страната ни в ЕС – отбелязаха още авторите на изследването. Третата причина довела до феномена „най-купените” местни избори в България е качествено новото ниво на информираност на заинтересованите страни, относно механизмите, които позволяват лесното, евтино и ненаказуемо придобиване на общинска собственост. Отбелязано бе и това, че на тези избори политическата раздробеност в общинските съвети е стигнала своя апогей, чрез компрометиране на традиционните партийни елити. Наличието на системен проблем в устройството на местната власт е друг аргумент за появата на икономико-политически лобита – се казва още в доклада.

От своя страна социологът Петя Кабакчиева коментира, че в резултат на дългия и не особено продуктивен преход българския избирател е на изчезване. „Той продава гласа си, защото няма доверие в политическата система” – поясни Кабакчиева и допълни, че все още не е късно да се появи т.нар „разгневен гражданин”.