Новата учебна година стартира след броени дни. Поради възможна четвърта вълна на коронавирус вече има няколко възможни варианта как точна ще учат децата и при какви мерки ще се проведе обучението от този 15 септември.
Новият подход включва делегиране на индивидуални права на училищата. Може да се стигне и до индивидуални решения на педагогическите съвети.
“Тази година МОН предложи коренно различен подход, решенията да се взимат на различни нива – национално, училищно, областно. Разработихме ясни алгоритми с ясни отговорности. Търсим баланса между максимално присъствено обучение при минимален риск за учениците и учителите. Водещи са медицинските аргументи, които са свързани със здравето и безопасността", това каза Мария Гайдарова, зам.-министър в МОН пред "Нашият ден" пред bnr.bg.
Възможните варианти
При отсъстващи 10% от учениците поради симптоми на COVID-19 или при заболели учители, така че да имаме невъзможност да се осъществи присъствения учебен процес, директорът на училището може да направи аргументирано предложение до министъра на образованието и науката за преминаване към ротационно или цялостно обучение от разстояние в електронна среда.
Това става с решение или на педагогически съвет, или на РЗИ. Разписали сме тези правила и стъпки, включително и приложение на доклада, който директорът трябва да разработи и изпрати своевременно.
При изготвяне на това предложени за ротация се спазва принципът на обучение от разстояние, в електронна среда, да бъдат не повече от 50% от учениците. Първи следва да премине випускът с най-много заболели и контактни ученици. В общия случай бих могла да кажа, че важи принципът, че към самообучение от разстояние в електронна среда преминават първо учениците в гимназиален етап на образованието с изключение на 12-и клас.
При продължаващо влошаване на епидемиологичната ситуация и учениците то 12-и клас, както в прогимназиалния етап с изключение на тези от 7-ми клас. Учениците от 7-и клас и начален етап – 1-ви и 4-и клас преминават в обучение от разстояние в електронна среда в краен случай.
Деца със СОП
"Отново търсим баланс и създаваме организация за максимално присъствено обучение на тези ученици. А за тези с по-висок риск от заразяване по желание на родителите се организира обучение от разстояние. На практика, ако в училищата няма болни, те могат да работят в зависимост от това какъв сценарий има на Национално или на областно ниво", пояснява още Гайдарова.
ЗАЩИТА
“Вече сме подготвени за първия учебен ден. Минаха родителските срещи. В момента за първокласниците обещават най-леки мерки", това разказва Сирма Александрова, майка на първокласник.
"В час ще бъдат без маски. Единствено по коридорите ще трябва да се пазят. Стискам палци за най-малките тази година да няма затваряне. Формулата при деца на различна възраст. Нашето семейство е пощадено, защото можем да си позволим да работим от вкъщи. Но, за да може едно дете да учи пълноценно, единият не трябва да работи, а да внимава детето да следи какво се случва в час. Работим на смени, колкото можем, доколкото можем. С много компромиси, работодателите се съобразяват с нас. Липсата на доверие в системата Тя тръгна главно от проблема в началото на ваксинацията, когато беше разклатено доверието към една определена ваксина. Бяхме започнали добре, а в момента сме на дъното на ваксинацията в Европа", казва още майката на бъдещия първолак.
Новият подход включва делегиране на индивидуални права на училищата. Може да се стигне и до индивидуални решения на педагогическите съвети.
iStock/Getty Images
Възможните варианти
iStock/Getty Images
Това става с решение или на педагогически съвет, или на РЗИ. Разписали сме тези правила и стъпки, включително и приложение на доклада, който директорът трябва да разработи и изпрати своевременно.
При изготвяне на това предложени за ротация се спазва принципът на обучение от разстояние, в електронна среда, да бъдат не повече от 50% от учениците. Първи следва да премине випускът с най-много заболели и контактни ученици. В общия случай бих могла да кажа, че важи принципът, че към самообучение от разстояние в електронна среда преминават първо учениците в гимназиален етап на образованието с изключение на 12-и клас.
При продължаващо влошаване на епидемиологичната ситуация и учениците то 12-и клас, както в прогимназиалния етап с изключение на тези от 7-ми клас. Учениците от 7-и клас и начален етап – 1-ви и 4-и клас преминават в обучение от разстояние в електронна среда в краен случай.
Деца със СОП
"Отново търсим баланс и създаваме организация за максимално присъствено обучение на тези ученици. А за тези с по-висок риск от заразяване по желание на родителите се организира обучение от разстояние. На практика, ако в училищата няма болни, те могат да работят в зависимост от това какъв сценарий има на Национално или на областно ниво", пояснява още Гайдарова.
ЗАЩИТА
IStock
"В час ще бъдат без маски. Единствено по коридорите ще трябва да се пазят. Стискам палци за най-малките тази година да няма затваряне. Формулата при деца на различна възраст. Нашето семейство е пощадено, защото можем да си позволим да работим от вкъщи. Но, за да може едно дете да учи пълноценно, единият не трябва да работи, а да внимава детето да следи какво се случва в час. Работим на смени, колкото можем, доколкото можем. С много компромиси, работодателите се съобразяват с нас. Липсата на доверие в системата Тя тръгна главно от проблема в началото на ваксинацията, когато беше разклатено доверието към една определена ваксина. Бяхме започнали добре, а в момента сме на дъното на ваксинацията в Европа", казва още майката на бъдещия първолак.