Всеки тунел има отговорник по безопасността, който трябва не само да прави регулярни, но и внезапни проверки на съоръжението. Това коментира пред БНТ Йонко Иванов от Съюза на професионалните автоинструктори. Тази разпоредба е разписана още 2007 г., поясни той по повод инцидента в тунела "Ечемишка" на магистрала "Хемус".
"Тази наредба е доста стара. Там пише, че на период от 5 години трябва да се правят проверки. Това не изключва факта, че се променя статута на този тунел. Едно е да минат 10 000 автомобила, друго е да минат 100 000. Както мен ме карат да карам със зимни гуми, така аз искам да карам по безопасни пътища, а не моите близки да падне нещо и да ме удари. Трябва да загине човек, за да направим нещо в тази държава", заяви Иванов.
Проверяват тунела "Ечемишка" след като греда уби жена (ВИДЕО)
Нормативната база изисква два пъти годишно да се прави обследване на съоръженията, трагичният случай показва, че болшинството от тези съоръжения в България не се поддържат адекватно, коментира по БНР инж. Ясен Ишев, член на Управителния съвет на Научно-техническите съюзи по транспорта.
"Според мен и според това, което чувам, а и съгласно нормативната база, тези прегледи, които се правят на съоръженията, включително и металната конструкция на тунелите, се правят два пъти в годината - пролет и есен, и се дава заключение дали те са годни за експлоатация, или трябва да има някакви превантивни или по-тежки ремонти", каза инж. Ишев.
Действащата нормативна уредба задължава обследващите конструкцията инженери, освен технически доклад, да изготвят и технически паспорт на съоръжението, в който има определени точки, където обследващият инженер е длъжен да запише задължителните и препоръчителни мерки, които трябва да се изпълнят, за да не се допускат аварии на съоръжението.
"В този документ трябва да бъде оказан срокът на проверките на съоръжението и дали е годно за експлоатация въобще", обясни и Цвятко Тужаров от Управителния съвет на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.
Жена загина при инцидент на магистрала „Хемус“
"Септември месец, разбрах от медиите, е правено такова обследване на тези тръби, при което е установено, че едната е в по-тежко състояние, т.е. тази, която води в посока Варна, и там е започнал ремонтът, а другата тръба е оставена за експлоатация. Тук трябва да се търси отговорът на въпроса дали е съставен такъв технически паспорт, и какво е записано в него. Ако е записано, че се препоръчва да се направят съответните ремонтни работи и да се отстранят опасните елементи от конструкцията, преди да се пусне движението, то тогава вината е в експлоатацията, а не в инженера, който е обследвал конструкцията", коментира още Тужаров.
Сега предстои оценката на експертите. От Агенция "Пътна инфраструктура" не могат да посочат чия е вината за трагедията в тунел "Ечемишка".
"Тази наредба е доста стара. Там пише, че на период от 5 години трябва да се правят проверки. Това не изключва факта, че се променя статута на този тунел. Едно е да минат 10 000 автомобила, друго е да минат 100 000. Както мен ме карат да карам със зимни гуми, така аз искам да карам по безопасни пътища, а не моите близки да падне нещо и да ме удари. Трябва да загине човек, за да направим нещо в тази държава", заяви Иванов.
Проверяват тунела "Ечемишка" след като греда уби жена (ВИДЕО)
Нормативната база изисква два пъти годишно да се прави обследване на съоръженията, трагичният случай показва, че болшинството от тези съоръжения в България не се поддържат адекватно, коментира по БНР инж. Ясен Ишев, член на Управителния съвет на Научно-техническите съюзи по транспорта.
"Според мен и според това, което чувам, а и съгласно нормативната база, тези прегледи, които се правят на съоръженията, включително и металната конструкция на тунелите, се правят два пъти в годината - пролет и есен, и се дава заключение дали те са годни за експлоатация, или трябва да има някакви превантивни или по-тежки ремонти", каза инж. Ишев.
Действащата нормативна уредба задължава обследващите конструкцията инженери, освен технически доклад, да изготвят и технически паспорт на съоръжението, в който има определени точки, където обследващият инженер е длъжен да запише задължителните и препоръчителни мерки, които трябва да се изпълнят, за да не се допускат аварии на съоръжението.
"В този документ трябва да бъде оказан срокът на проверките на съоръжението и дали е годно за експлоатация въобще", обясни и Цвятко Тужаров от Управителния съвет на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.
Жена загина при инцидент на магистрала „Хемус“
"Септември месец, разбрах от медиите, е правено такова обследване на тези тръби, при което е установено, че едната е в по-тежко състояние, т.е. тази, която води в посока Варна, и там е започнал ремонтът, а другата тръба е оставена за експлоатация. Тук трябва да се търси отговорът на въпроса дали е съставен такъв технически паспорт, и какво е записано в него. Ако е записано, че се препоръчва да се направят съответните ремонтни работи и да се отстранят опасните елементи от конструкцията, преди да се пусне движението, то тогава вината е в експлоатацията, а не в инженера, който е обследвал конструкцията", коментира още Тужаров.
Сега предстои оценката на експертите. От Агенция "Пътна инфраструктура" не могат да посочат чия е вината за трагедията в тунел "Ечемишка".