Мобилните оператори у нас вече нарушават повече правата на потребителите, отколкото компаниите, предлагащи им комунални услуги. На това мнение са малко над 15% от българите. Близо 7% от тях смятат, че са били подведени от топлофикационните и електроразпределителните дружества. Данните са от социологическо проучване на агенция „Естат”, проведено сред 400 души, живеещи в десет от най-големите градове на страната.
Според анкетираните търговията е секторът, в който най-често не им се зачитат правата на потребители. Такава е позицията на около 24% от участвалите в допитването. Близо 2/3 от тях пък са на мнение, че държавна политика спрямо монополистите няма.
Над 47% от българите признават, че през миналата година правата им на потребители са били нарушени. Парадоксът обаче е, че едва 9,5% от тях са потърсили съдействие от компетентна организация. Хората масово не познават законите, в които са регламентирани правата им на потребители, е един от основните изводи от проучването.
Според Богомил Николов, председател на асоциация „Активни потребители” българите все още рядко се решават да водят съдебни битки срещу нарушителите. Ето какво казва той: „Хората все още са нерешителни да си отстояват правата докрай. Страхуват се, че по-скоро ще влязат в повече разходи или пък делото ще се проточи много дълго. Но пък в същото време има вече доста примери, че това не е така. Човек, който не е завел дело, не може да го спечели”.
Защо е важно да се правят изследвания на потребителските пазари, за каквито у нас държавата не отделя средства, обяснява бившият еврокомисар по правата на потребителите Меглена Кунева: „Статистиката може да бъде изключителен съюзник, ако наистина я правиш и я четеш. Без да се случи това, ние никога няма да знаем къде се намираме и никога няма да можем да отчетем каква е разликата между тази година и предходната. Но в Европейския съюз това го има и на базата на тези изследвания се правят предложения за проверки за монополи, за картели, за нови директиви. Както например беше за намаляването на роуминга. Това предложение беше именно на базата на такова изследване”.
Меглена Кунева цитира още данни, според които, 91% от европейските потребители през миналата година са били най-недоволни от интернет услугите. На фона на статистиката, че 67% от европейците са подали оплаквания пред отговорните институции, е изводът, че българските потребители са най-невярващите в компетентните органи за защита на правата им.