/ БГНЕС, архив
Министърът е категоричен, че няма замърсяване на морето и апелира темата да не се преекспонира
Специализираните фирми от Холандия за спасителни операции, привлечени от Холандия, както и тези на корабособственика, бяха категорични, че при тези атмосферни условия подобна акция е невъзможна. Това означава, че нашите действия в момента при това вълнение от три-четири-пет бала на морето е много сериозна операция. Това каза пред журналисти транспортният министър Христо Алексиев, помолен да коментира действията на държавата по отношение на заседнали край Камен бряг товарен кораб „Vera Su”.

МОСВ възложи оценка на екологичните въздействия в района на „Яйлата“

Условията в този район са много тежки, каза днес министър Алексиев. Корабът буквално се е забил в скалите, той е обграден от тях и влизането в него е много сложно. Ние направихме план с използването на цялата налична техника в региона и частния бизнес за акцията. В момента времето е сравнително спокойно и приоритетно ще се опитаме да разтоварим кораба. Източваме водата от хамбарите, извадихме всичко опасно от кораба, допълнително го укрепихме. В момента с платформа се докарва външна хидравлика за "съживяване" на кораба и да започне разтоварването, уточни действията Христо Алексиев.

Според направените анализи, едната част от товара е в течно състояние и той ще бъде разтоварен на баржите и след това претоварен на кораба "Екогалакси". Твърдите буци ще бъдат изгребани и от пристанище Варна- Изток ще се претоварят на покрити вагони, обясни министър Алексиев. Работи се на 24-часов режим и всички това трябва до четвъртък-петък да се бъде свършено, защото след това пак се разваля времето, каза Христо Алексиев. Ако има друг прозорец, корабът ще бъде изваден от мястото на което е, но приоритет е човешкият живот и "безумни действия" и твърде рисковани операции няма да се извършват, "за да угодим на не знам кого", каза той.

Оставиха в ареста капитана и помощник-капитана на „Vera Su”

Министърът беше категоричен, че няма замърсяване на морето и апелира темата да не се преекспонира. "България няма нужда сама да си създава екокатастрофа", заяви Алексиев.

По отношение на собствеността на "Вера Су" проблемът е много сложен, защото освен корабособственикът има намесени още много страни - застрахователи на машината, на кораба, на товара и т.н. и всеки има различни виждания и претенции, каза транспортният министър.

Той смята, че корабособственикът по никакъв начин не е съдействал на държавата. Днес в 16.00 часа изтича срокът, който му е даден за предприемане на някакви действия и, ако такива няма, според международните конвенции, корабът би следвало да стане собственик на държавата, каза Христо Алексиев.

От Суецкия канал до Камен бряг: Как „Vera Su“ напомни за „Ever Given“

Търговският кораб „Vera Su” заседна на 20 септември край бреговете на Яйлата. Корабът плава под панамски флаг и превозва торове. Екипажът е от девет души. На 26 септември министър Алексиев разпореди компетентните държавни структури да започнат незабавни действия за освобождаване на плавателния съд. Корабът беше укрепен, а горивото - източено. Екипажът напусна плавателния съд на 6 октомври по искане на капитана.
БТА