Неизбежното поскъпване на енергоносителите ще доведе до повишаване на цените на туристическите услуги, включително на услугата от доставчици. Това коментира Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма в интервю за БТА. Това, което се случи тази година - завишение на цените на почивките от около десет на сто, ще продължи да се случва всяка следваща година, като средногодишното оскъпяване ще е между седем и десет на сто, с толкова ще е и увеличението на приходите от туристическите услуги.
Към момента, по данни на НСИ, има увеличаване в приходната част на хотелите през юли при запазване на параметрите от миналата година средно с 9.2 на сто, като приходите от български граждани са се увеличили с 20.9 процента. Увеличение се формира и от чуждите пазари в 4 и 5-звездните хотели по външнотърговски договори, коментира Драганов.
Според него тази година, при добри зимни условия, българският туризъм ще очаква ръст от над 10 на сто спрямо минала година, когато сезонът беше слаб. Очаква се по-голяма интензивност на вътрешния и съседните пазари, включително и от Турция, която проява много голям интерес към зимните ни курорти. Експертът отбеляза, че е важно да има добра организация за поддържане на пътната инфраструктура тази зима, заради очакванията за тежки метеорологични условия с интензивен сняг, за да има успешен сезон.
Според Драганов високият сезон - Коледа и Нова година, се предлагат успешно и до средата на ноември се очаква той да бъде продаден и в България, и на международните пазари. За този период не може да се очаква намаление на цените на почивките, същото се отнася и за ученическите ваканции. За уикендите и средноседмичните ваканции има различни вариации на цени и вече текат различни промоции, включително и за ранни записвания за Коледа и Нова година, като намаленията може да достигнат 15 - 20 процента, посочи Драганов.
Той отбеляза, че зимните ни курорти са с много ниска заетост. Миналата година тя беше около 23,4 на сто, като високата заетост се движи - към 24,5 - 25 процента. Според експерта обаче това е големият проблем на България, защото средният процент на заетост на легловата база в годишен план е 33 на сто. Борбата срещу ниската заетост са алтернативните форми на туризъм.
Няма ревизия в очакванията на туристическия бранш за намаление на приходите по сателитния баланс от летен туризъм и той ще е 12 на сто, каза Драганов. Войната в Близкия Изток е довела до намаление на туристите от Израел с около 17 на сто. От Румъния, поради лошото време, сме загубили пътуванията през уикенда, като спадът е около 7,5 на сто.
Спадът от украинския и руския пазар е с около 10 процента на броя на туристите. Загубата от руския пазар е на база на земните пристигания - главно детските и ученическите лагери по Южното Черноморие. Намалението от Украйна не е било в големи размери, защото много от гражданите на тази страна, които имат втори дом у нас, са го ползвали интензивно. Странното е, че се запазва в голяма степен броят на украинските туристите, които са пътували по Черноморието спрямо миналата година.
Има намаление в транзита, защото България е преходна дестинация - много от украинците пресичат страна ни на път за Гърция и Турция.
По отношение на Великобритания нещата са стабилни, към момента има забавяне за зимния туризъм, но това ще се преодолее, защото от Великобритания се очаква още един туроператор, който да оперира през зимния период, каза Драганов. Великобритания се възстанови и това е един от пазарите, който подкрепи българския туризъм това лято, допълни той.
Според него събитията в Украйна са ограничили пътуванията от Централна Европа, като се отчита спад от 30 на сто в броя на туристите от Холандия, има намаление на много от фирмите, които работят на немския пазар.
Голям част от българите не са почивали в страната, а са предпочели съседни дестинации - най-вече Гърция. Само за юни спрямо същия месец на миналата година около 34,6 на сто повече българи са отишли на юг зад граница.
Летният туристически сезон се реализира въпреки общата външнополитическа криза, войната в Украйна, тежката социална и финансова криза в България и лошите метеорологични условия, но с намаление във всички показатели - брой туристи, нощувки и приходи, каза Драганов.
Хотелиерите, ресторантьорите, концесионери и доставчици на различни стоки и услуги ще получат по-малко спрямо миналата година, като процентът намаление е в рамките на около 12 на сто, посочи още той. В абсолютни стойности - резултатите, които БНБ отчита по отношение на външнотърговския баланс, се очаква спадът да е с около 150 млн.евро, намалението в броя на нощувките ще е около седем на сто, а на посетителите - с около 9 на сто.
За летния сезон следващата година ще продължи да е актуален въпросът с несигурността на руския пазар, прогнозира Драганов и по тази причина експертът препоръча на бизнеса да диверсифицира източниците си, включително да се обърне повече към българския пазар, който е с огромен резерв.
Източник: БТА