Всеки път, когато трябва да подновим задължителната полица „Гражданска отговорност", се изправяме пред един въпрос – да остана ли при този застраховател или да потърся услугите на друг, който ще вземе по-малко пари? И все пак знаем, че дори и да сменим застрахователната компания, полицата ще е по-скъпа от тази през предходната година. Този път скокът ще е между 10 и 12 %. Една от браншовите организации в застраховането обаче предложи алтернативен начин, който може да ни донесе реални бонуси в цената, ако шофираме внимателно и без нарушения.
Годишно щетите от застрахователни измами в България са над 81,5 млн. лева, голяма част от които са при автомобилното застраховане. Затова от Асоциация за застрахователна сигурност предложиха да бъде създаден специален регистър на измамите и измамниците. Експертите настояват още по-специален акцент да бъде поставен и върху задължителната полица „Гражданска отговорност", като бъде въведена бонус-малус системата и индивидуалната цена на полицата се изчислява на база на информацията от контролните точки на водачите, обясни председателят на асоциацията Юрий Тодоров.
Пиян шофьор, по-скъпа „Гражданска отговорност"
Юрий Тодоров допълни, че водачите на пътя често правят нарушения, въпреки че не се стига до пътен инцидент. Пример затова е, че шофирането в нетрезво състояние, което невинаги (за щастие) води до катастрофа, но създава голяма предпоставка за това. Ако полицията установи шофиране с повече промили алкохол в кръвта от допустимото по правилник, тя може да санкционира водача. Идеята на застрахователите е информацията от тази санкция да попада в единния регистър и след това тя да бъде известна на всички застрахователни компании. По този начин при изчисляването на новата полица на водача след година (независимо дали той е сменил или не застрахователната компания), нарушението на пътя ще бъде калкулирано в цената на полицата.
Супер шофьор, но без колан, ...пак ще плаща скъпа полица
Според Орлин Пенев, ръководител на едно от най-големите застрахователни дружества у нас, за внедряването на подобна система за изчисляване на индивидуалните полици по „Гражданската отговорност", трябва да се създаде работна група. „Използването на контролните точки е само една идея, но тя трябва да бъде обмислена. Вие бихте ли била съгласна, ако нямате никакви нарушения по пътя, но шофирате без колан или говорите по телефона, да плащате по-скъпа „Гражданска отговорност", коментира Пенев. По думите му обаче шофирането след употреба на алкохол наистина създава огромен риск не само за водача, но и за всички на пътя.
Доц. Йото Йотов от асоциацията допълни, че в изчисляването на бонус-малус системата в Германия се използват около 80 критерия. В началото предлаганата от асоциацията система ще бъде опростена до нарушенията в талоните, но след това може да се усложни, за да бъде по-точна преценката на индивидуалния риск на всеки водач. „Аз не съм идеален шофьор, но никога през живота ми не се е налагало да използвам полицата си. Ето защо въвеждането на тази система ще ми донесе бонус и това ще бъде реален финансов бонус", коментира доц. Йотов. По думите намаляването на застрахователната полица ще дойде от две места – първо от коректността на пътя, второ – така ще се намали възможността за застрахователни измами, които по принцип също се изчисляват в общата формула на риска.
30% по-евтина „Гражданска отговорност" – мисията възможна
Ако бъде въведена системата, предлагана от асоциацията, това ще доведе реално намаляване на цената на полицата с около 30% за коректните водачи, категоричен е Юрий Тодоров. По този начин и застрахователите ще могат да преценяват риска, и клиентите им ще знаят на базата на какви компоненти ще се формира цената на тяхната полица. Освен това въвеждането на такъв единен регистър ще намали нелоялните практики – и на водачите, и на застрахователите.
30 или 40% намаление на цената на „Гражданската отговорност" може да означава 100 – 150 лева по-евтина полица за коректните водачи. В действителност обаче означава много повече – това е бонус за една година добро шофиране и сигурност на пътя, а както всички знаем, жертвите от безумия по пътищата са като във военно време.