"Изпращаме една изключително успешна година по отношение на строителството. Активно работихме не само в пътното строителство, но и по много проекти за градско развитие и общинската инфраструктура".
Това каза пред БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Тя отчете, че изпращаме годината с 300 км нови магистрали и над 2500 км рехабилитирани пътища от републиканската мрежа.
Експерт: По второкласните пътища да се минава без винетка
По отношение на новите цени на винетките министърът на регионалното развитие отбеляза, че правителствата назад са допуснали сериозна грешка, като не са актуализирали цените всяка година с по около 5 лв., което щяло да е справедливо за обществото, за да не се налага по-сериозна актуализация, както в момента - с около 8 лв. на месец.
Павлова допълни, че България е сред малкото страни в Европа, в които няма пътен данък, а само винетка.
Винетката може да поскъпне пак през 2017 г.
„В Германия например има винетки само за някои пътища, но там всички шофьори плащат пътен данък", отбеляза Павлова. По думите й правителството също е можело да въведе пътен данък, запазвайки ниските цени на винетките, но това щяло да доведе до много по-високи такси за ползване на републиканската пътна мрежа. „Подходихме изключително сериозно и избрахме по-социалния и достъпен модел", категоричен бе регионалният министър.
Лиляна Павлова подчерта, че няма как да искаме качествени и добри пътища ако нямаме достатъчно средства.
„Знаем как се изразходва всеки лев от събираните от винетки до момента над 200 млн. лв. годишно, но те са крайно недостатъчни, за да поддържаме пътищата през зимата и да ги ремонтираме основно. И сега държавата дотира с още толкова, за да имаме това ниво на пътищата", каза още Павлова и допълни, че годишно са нужни около 600-700 млн. лв., за да имаме нормални пътища.
Павлова: Който не желае, да не си купува винетка и да не ползва пътищата
Министърът подчерта, че новите винетки са законни и всички процедури по обнародването в Държавен вестник са спазени в законовите срокове.
„Няма как да публикуваме графичния дизайн на новите винетки, защото те са секретни, ценни книги и давайки предварително графиката, рискуваме да се фалшифицират", обясни Павлова. Този риск ще отпадне с въвеждането на новата електронна система за тол-такси и винетки, които ще са и по-справедливи за обществото. „ВАС обяви, че основание за дело няма и всичко е публикувано законово. Няма връщане назад и всичко е в сила", категорична беше тя.
Министърът напомни, че по линия на социалното подпомагане държавата е раздала 190 000 безплатни винетки за 2016 г., от които няма средства за реинвестиция в пътища.
Източник: БГНЕС