/ Thinkstock/Getty Images
Нарастват жалбите срещу онлайн платформи за търговия
99852
Нарастват жалбите срещу онлайн платформи за търговия
  • Нарастват жалбите срещу онлайн платформи за търговия
Нарастват жалбите срещу онлайн платформи за търговия, защото хората са объркани от кого точно пазаруват, обяви пред Дарик Игнат Арсенов - директор на Европейски потребителски център България, който функционира към Комисията за защита на потребителите.
 
"Понякога хората си мислят, че пазаруват от самата платформа. В най-големите и най-известните платформи, т. нар. market place, предлагат съответно и най-хубавите оферти. Има стоки, които самите те продават, но повечето са стоки от други търговци или частни лица. Затова когато харесаме стока, трябва да видим цената и кой я продава. Въпреки че е на европейска платформа, търговецът може да е от Китай. Търговецът чрез платформата е задължен да дава информация за своята идентичност. В повечето платформи трябва да е ясно посочено кой е той - още като кликнем на самия продукт. Ако това е скрито или ако е посочено, че се предлага от физическо лице, трябва да бъдем внимателни - тогава нямаме право на връщане, нито да искаме съдействие от други органи, само от съда, ако не сме доволни. И винаги съветваме потребителите да четат отзивите на хотела, на продукта и т.н.", обясни Арсенов.
 
Той посочи и че напредва работата по европейското законодателство в посока защита на тези платформи.

Приложение ни помага да изискаме правата си при проблем с полет
 
Обезщетение от 125 до 600 евро можем да поискаме за закъснял или отменен полет по вина на авиокомпанията, каза още пред Дарик директорът на Европейския потребителски център към КЗП.
 
"Когато има проблем с полета по вина на компанията или свързан с мъгла, дъжд, сняг, компанията ни дължи на първо място грижи за периода на изчакването, когато е закъснял или отменен полетът. Трябва да се осигурят храна, напитки, хотел или ако не, то поне каквото е възможно в момента. Също им дължат премаршутиране, ако полетът е отменен. Когато обаче има проблем с полета по вина на авиокомпанията, тогава можем да търсим допълнително парично обезщетение от 125 до 600 евро. То зависи дължината на полета и големината на закъснението. Ако е над три часа закъснението и полетът например е до 1500 км, обезщетението е 250 евро. Дори пътниците да не са сигурни, нека го предявят пред авиокомпанията. Тя е длъжна да им отговори в шестседмичен срок, така че, те ще знаят дали имат право или не. Не на последно място - да пазят всякакви документи, касови бележки, ако са спали на хотел без да им е осигурен, за да ги претендират впоследствие, ако се окаже, че имат право", препоръчва Арсенов.
 
Той припомни и за безплатното приложение, което работи без да изисква роумниг, в което може да се проверяват правата на пътниците. И препоръча, ако в крайна сметка не се разберат с търговеца, да се обърнат към Европейския потребителски център, откъдето могат да съдействат за цялата територия на ЕС.
 
Чуйте в прикачения звуков файл как да действате, ако искате да върнете закупена от платформа стока в 14-дневния срок