Голямата тройка от Детройт очаква 2008-ма с песимизъм
Голямата тройка от Детройт очаква 2008-ма с песимизъм / netinfo

В момент когато американските автомобилни компании реализират спестявания от съкращаването на работни места, глобализацията и новите намаляващи разходите трудови договори, и точно когато много от новите им продукти започват да се продават, автомобилният пазар в САЩ се забавя, предаде БТА, като се позова на АП.

Заради срива на жилищния пазар и кредитната криза много анализатори от сферата прогнозират тази година в САЩ да бъдат продадени малко над 16 милиона автомобила. Според много специалисти този показател може да спадне с 500 000 или повече

през 2008 г., което ще бъде най-лошият резултат от 1998 година. Товарните коли, включително пикапите и джиповете, все още формират 53 на сто от автомобилния пазар в САЩ, по данни на Отодейта (Autodata Corp.), и определят огромен дял от приходите на "Детройтската тройка".

Продажбите на пикапи обаче, много от които се използват за работни цели, се забавят заедно със спада на продажбите на жилища, отбелязва АП. Изграждането на еднофамилни жилища в САЩ отчете най-ниското си равнище от 16 години през октомври, което от своя страна доведе до намаляване на продажбите на пикапи.

През ноември продажбите на този вид автомобили са намалели с 11,2 на сто за месец и с 5,5 процента за цялата година. Новините са особено лоши за Форд (Ford Motor Co.) и Крайслер (Chrysler LCC), тъй като и двете компании ще представят нови версии на водещите си модели пикапи през 2008 година.

Много анализатори посочват, че купувачите на коли и камиони може да се въздържат от покупки или да се насочат към използвани автомобили, докато икономиката е в застой.

Обстановката е неблагоприятна за Детройт, в момент когато Дженерал мотърс (General Motors Corp.), Форд и Крайслер започнаха да излизат от затрудненията, след като направиха големи преобразувания. И трите компании затвориха предприятия и съкратиха десетки хиляди работници в опит да си върнат рентабилността. Крайслер, определяна за губещо подразделение на Даймлер (Daimler AG) и впоследствие продадена на частната инвестиционна компания Сърбъръс кепитал мениджмънт (Cerberus Capital Management LP), обяви, че само за тази година ще закрие до 25 000 работни места.

Голямата тройка от Детройт също така е на път да спести милиони от новите трудови договори, сключени тази есен със синдиката на работещите в автомобилната промишленост в САЩ. За първи път в историята тези договори прехвърлят отговорността за пенсионното здравно осигуряване от компаниите върху синдиката и постановяват по-ниски заплати за хиляди работници в предприятията на трите компании.

Все пак ще мине известно време преди компаниите да получат цялата печалба, която ще им донесат тези споразумения. Преди това компаниите ще трябва да внесат 49,6 млрд. долара (33,78 млрд. евро) в здравните тръстови фондове на профсъюза, които няма да поемат отговорността за пенсионното здравно осигуряване до 2010 година.

Дотогава автомобилните производители ще трябва да се справят с определени трудности. Форд, Дженерал мотърс и Крайслер вече обявиха, че ще намалят производството през първото тримесечие на следващата година заради очаквано намаление на търсенето. Тази година делът на детройтските компании от американския пазар за първи път падна под 50 на сто през юли, като оттогава те се борят да останат над това равнище.

Очаква се Тойота (Toyota Motor Corp.) да задмине Форд като втората по обем на продажби в САЩ компания, а японският производител е и на крачка да измести Дженерал мотърс като най-големият автомобилен производител в света, отбелязва АП.