"На територията на страната са извършени всички процесуално-следствени действия, които са възможни. Необходим е допълнителен подводен оглед, за който турската страна иска 500 000 долара, от тях 300 000 трябва да се платят предварително. Сега уговаряме датата и срещата за този оглед", това съобщи Георги Илиев от Националната следствена служба във връзка с разследването, което трябва да изясни причините за потъването на кораба "Хера". Плавателният съд потъна на 13 февруари 2003 година край Босфора със 17 българи и двама украинци на борда.
Може ли да се ангажирате със срок?
Не мога, той зависи от Турция, когато кажат, тогава. Ако зависеше от мен, 10 пъти щяха да го направят.
Това означава ли, че българското следствие си е свършило работата, наясно е с причините за потъването на кораба, има ли виновни?
Почти.
Каква е причината за потъването на кораба, което дотук сте установили?
Засега не мога да ви кажа, един ден ще го обявим, при подводния оглед могат да се видят други неща, друга информация може да постъпи.
А ще има ли подведени под отговорност хора в България?
На този етап не мога да кажа нищо по въпроса.
Българското следствие няма конкретни данни за допълнително открити тела на моряци…
Моряците сме ги търсили както сред живите, така и сред мъртвите. Следствието е положило всички усилия. Където сме получили сигнал от близките, че те се намират там, навсякъде е направена проверка, за която има нужната документация в делото.
Проверявали сте и във военноморска база на НАТО в Средиземно море?
Имаше твърдения, че се намират в школата на МВР, в затвор в Турция, че са пристигнали със самолет, чийто номер и полет беше даден, но за съжаление, тела няма.
Тела не са открити?
Запитали сме всички държави, които граничат с Черно море. Един пример с Украйна, която ни казва за периода 13 февруари 2004 година – 13 февруари 2005 година на територията на Украйна са открити общо 800 тела на удавени моряци и от тях няма данни за нито един да е от „Хера”. Държавата смятам, че ще отпусне парите, имаме уверенията на министъра на транспорта, че Министерски съвет ще ги даде. Бави ни турската страна. Не може да отидем в Турция, за да извършваме следствени действия, без да получим от тях покана, без да знаем, че ни чакат, без да сме уговорили времето, без да сме уговорили нещата, които искаме да бъдат извършени при подводния оглед. Ние ще поставим задачи на водолазите, част от задачите, те може да кажат, че не могат да бъдат изпълнени. Една такава среща трябва да има, но тя все не става, защото на всеки въпрос от наша страна турците отговарят, че ще бъдем допълнително уведомени за датата и до днес така и не сме уведомени, защото на мен това дело ми тежи много. Четири години са много дълъг период за едно такова следствие.
Как си обяснявате държанието на турската страна? Защо толкова упорито отказват да извършат втори оглед?
Преди две години зам.-министърът на транспорта Никифорова беше на визита в Турция заедно с група от морска администрация към Министерството на транспорта. Там високопоставен служител от турската администрация й казал: „даваме разрешение да дойдат ваш кораб, ваши водолази, ваши моряци, за да извършат допълнителен подводен оглед на потъналия кораб „Хера”. Тя се върна, съобщи това, страната ни направи всичко, което зависи, отпусна пари – около 800 хиляди лева, оборудва се кораб с научна техника, намери си фирма, която да наеме водолазите. Това стана за около 6-7 месеца и очаквахме датата кога да замине този кораб. Очаквахме да разрешат по време на огледа да присъстват техни прокурори, следователи и наши. В едни момент те кацаха, че не могат да дадат такова разрешение, защото морското дъно е тяхно и никоя друга държава не може да извършва такива огледи и те са прави. С това свърши и първият опит за такъв подводен оглед. След това започна подготовката за втори опит и сега сме на този етап – да чакаме турската страна, наскоро отново пуснахме писмо, да каже кога. Ако корабът беше потънал в териториални български води, щяхме да се оправим и ако не си бяхме свършили работата, можеше да търпим упреци.
Разследвана ли е версията за умишленото потапяне на „Хера” заради застраховка?
Какъв е начинът, по-който може да се докаже, че корабът е потопен умишлено?! Въобще, може ли някой капитан на кораб да го потопи умишлено? Работили сме по няколко версии. Направихме следствен експеримент във Варна, където беше направен макет на кораба, беше натоварен със същия мащаб, беше инициирано вълнение като това в момента на инцидента.
И потъна ли корабът при експеримента?
Потъна, разбира се. Причината за потъването ни е известна.
Т.е. вие насочвате това към лошите метеорологични условия?
Не само, те са съвкупност – и състоянието на кораба, и действията на капитана.
Няма ли да бъде търсена наказателна отговорност от собственика на този кораб, който го е пуснал да плува в такова състояние?
Собственикът на кораба не може да го пусне сам, вие не можете да пуснете сам колата си в движение, ако не минете преглед през КАТ.
От Държавната инспекция по корабоплаване, която също го е пуснала, няма ли да се потърси отговорност?
Всичко там сме проверили и това са други неща вече. Всичко, което е трябвало да бъде свършено на територията на България е свършено, на мен това ми тежи. Остава един подводен оглед.
Да разбирам, че вие сте готови с изводите, ако се наложи обвиненията на територията на България, само да бъде извършен повторен оглед?
Да.