Броени часове след двойната смърт на борда на "Лудогорец" корабът бе продаден, съобщава "Стандарт". Собствениците от фирма "Арго меритайм" са спазарили старото корито с пакистанци. Най-вероятно това е последният курс на прокълнатия кораб, който ще бъде даден за скрап. Сделката е потвърдена с факс от агента на "Арго меритайм" в Аден. "Лудогорец" вече плава за Пакистан, заяви пред "Стандарт" шефът на Морска администрация-Варна, Красимир Ковачев. Преди това капитанът и екипажът са разпитани от местните власти за смъртта на 29-годишния електротехник Георги Караджинов и 61-годишния моторист Николай Асланов. По-младият матрос бе намерен издъхнал в каютата си миналия четвъртък. На следващия ден по време на работа на борда почина и Асланов, който има 31 г. стаж зад гърба си. "Лудогорец" е бил прегледан от санитарни инспектори и след това предаден на новия корабособственик. На борда са се качили 3-ма индийци, изпратени от новия собственик, да се запознаят с управлението. Единият бил помощник-капитан, а другите двамата - моряци. Все още не се знае как ще бъдат върнати телата на двамата български моряци, но това ще стане веднага след официалното съобщение от аутопсията, коментира още Ковачев. От Морска администрация у нас са поискали съдействието на Външно министерство за издаване на смъртните актове и репатрирането на телата, което е задължение на фирмата. Посланикът на България в Сана, Йемен, е в контакт с агента на кораба, съобщи още шефът на Морска администрация Сергей Църнаклийски.
Засега няма единно мнение какво е причинило смъртта на Караджинов и Асланов.
Въпреки липсата на официалното съобщение от здравните власти в Аден, местните лекари съобщили заключението от аутопсията на двамата моряци на капитана на кораба. Това съобщи вчера във Варна шефът на корабособственика "Арго меритайм" Станчо Савов. Според информацията, получена от него по телефона във фирмата, се касае за топлинен удар при Караджинов и за инфаркт при Асланов.
"Проверих за температурите там - не е била голяма жега, защото живакът е показвал 32 градуса. На кораба обаче има климатици, но този в каютата на починалия Караджинов не бил включен. Не знам защо", заяви още Савов. Сутринта близките на починалите моряци са имали среща с ръководството на фирмата и са уточнили всички подробности с обезщетенията им. Бяха много притеснени, но се съгласиха, че това са рисковете на нашата професия, коментира още Савов.
Според морски вълци обаче, по това време в Аденския залив температурите са около 50 градуса. Вътре в кораба жегата е още по-голяма.
Всички знаем, че условията на "Лудогорец" са ужасни. Смъртта на двамата моряци трябва да тежи на съвестта на собствениците, които искаха от старо корито да направят милиони, коментират пък моряците във Варна.
Старото корито нямало климатици
Собствениците на "Лудогорец" нямат опит и в менажирането и това доведе до проблемите. Така коментира сагата с кораба председателят на Българската асоциация на морските капитани кап. Димитър Димитров. Според него старото корито изобщо не разполагало с климатици. Моделът бил с вентилатори, което създавало огромни рискове моряците да получат топлинен удар в големите жеги.
Самият кораб трябваше отдавна да бъде нарязан на скрап, убеден е кап. Димитров. "Лудогорец" се оказал поредният неуспешен опит да се съживи бракуван кораб.
При такива случаи за компенсация на завишените разходи по поддръжка се ангажира по-ниско платен екипаж, с по-слаба квалификация и всеки проблем, който възникне, се мултиплицира и води до един и същ край - бракуване и рязане на скрап, заяви още Димитров.
Орисан е за скандали
"Лудогорец" нашумя през последните години покрай множество скандални приключения, които имаше по света. Корабът е построен през 1968 г. в Япония. Дълги години носи въглища от Украйна за ТЕЦ "Варна". Преди приватизацията на БМФ беше продаден на "Арго меритайм". През есента на 2009 г. пристанищни власти в Гамбия го арестуваха за 2 месеца заради неуредени парични взаимоотношения. Моряците дълго време протестираха за неполучени заплати.
След известно време на затишие "Лудогорец" пак бе подхванат от "бурни води". Заради неплатени такси корабът се запъна за седмици пред Суецкия канал до Порт Саид. Моряците изпратиха отворено писмо до институциите, в което твърдяха, че са в безизходица и по думите им се борят за оцеляването си. От "Арго меритайм" тогава заявиха, че на борда всичко е наред, а причините за недоволството са от изнервеното чакане. "Не си дояждаме с дни, хладилната камера не работи от седмица и скоро свършва водата за пиене", писаха моряците. На борда имаше и двама болни. Недоволните обаче бяха сменени преди месец, след проверката на "Морска администрация", и в момента са у дома.
В Гамбия пипнали малария
45-годишният Красимир Цонев, който е бил готвач на "Лудогорец", е сред късметлиите от стария екипаж, които се върнаха в родината. Според него по време на принудителния престой в Гамбия на кораба плъзнала малария.
Останали без храна и вода, моряците били напълно изтощени и в стрес. Стигнало се и до скандали на борда. Така капитанът на "Лудогорец" Бойко Коларов написал рапорт, че Цонев иска да пали кораба с 4 туби бензин.