„Не е истина, че използваме силови методи, както твърдят някои длъжници", категорични са от „С.Г. Груп" - една от фирмите за събиране на дългове, които имат договор за цесия с мобилни оператори.
От „С.Г. Груп" потърсиха Дарик, за да отговорят на твърденията на шефа на КРС, че просрочените задължения се събират от гражданите по не съвсем законен начин. Преди няколко дни Веселин Божков съобщи, че абонатите масово се оплакват от прилагане на силови методи, за да бъдат принудени да платят сметките си. "Недопустимо е абонатът да не бъде уведомен за неплатената сметка, да не получи покана да я погаси и, ако не го направи, операторът да не го извести, че ще прехвърли задължението към фирма", коментира Божков.
„Преди да предприемем действия по съдебен път, ние уведомяваме задължително длъжниците на компаниите с писмо по образец. Правим всичко възможно да проведем поне два или три телефонни разговора с хората и ако те не погасят в определения срок задълженията си, пишем становище до фирмата, на която те дължат пари. До завеждането на дело никакви допълнителни такси не се начисляват", категоричен е Драгомир Милков, мениджър в „С.Г. Груп".
Милков обясни пред Дарик, че „С.Г. Груп" има договори за цесия с два от мобилните оператори, както и с няколко от големите банки. Стотици хиляди са длъжниците само на мобилните оператори, разкриха от фирмата събирач на дългове. В по-голямата си част неплатените сметки са за под 100 лв., но има и големи длъжници. Става въпрос за милиони левове, които няма как да бъдат прибрани без помощта на специализирана фирма.
„Няма нищо незаконно в нашата дейност", категорични са от „С.Г. Груп". Гражданите са подписали договори си с мобилните оператори, в които изрично се казва, че „абонатът се съгласява фирмата да предоставя лични данни на компетентни държавни органи и институции в предвидените от закона случаи, както и да ги предоставя на трети лица, в това число банки, кредитни бюра и агенции за събиране на вземания...., включително с цел събиране на неизплатени задължения от Абоната" (цитатът е от договор за услуги с един от телекомите).
След като изтече една година от последната неплатена сметка, мобилният оператор има право да даде цесията на фирма за събиране на вземания, обясняват процедурата от „С.Г. Груп". Първата стъпка е задължително изпращане на уведомително писмо, следват телефонни разговори и едва тогава, ако дългът все още не е платен, абонатът отива на съд. Именно съдебните такси и разноски могат да увеличат един дълг от 15 лв. на 500 лв., че и повече. Това са законови такси, които не се начисляват от събирача на дългове.
Много са случаите, в които абонатът е сменил адреса си, без да уведоми за промяната фирмата, с която е сключил договор, въпреки че това е изрично посочено в контракта, обясняват от „С.Г. Груп". Това е една от причините уведомителните писма да не стигат до получателя, което създава у хората усещането, че не са предупредени.
„Нашата цел е да се разберем с хората по извънсъдебен път", уверяват от „С.Г. Груп". „Да, има жалби срещу нас, но в повечето случаи именно нашите служители са подложени на тормоз от задлъжнелите граждани". От фирмата дават и примери за подобни случаи. В един от тях, след представяне на запис от телефонен разговор в полицията, се е оказало, че именно служителят в колцентъра е псуван и обиждан, а не задлъжнелият гражданин. В случая се е стигнало до контражалба от „С.Г.Груп", а въпросният служител дори е бил поздравен за това, че е овладял нервите си.
„Винаги има възможност за разсрочване на дълга, ако длъжниците са склонни на споразумение. Съдебните действия са крайната мярка, която обаче се налага, ако хората не са отговорни към собствените си задължения", уверяват от „С.Г. Груп".